2015-05-26 06:00

2015-05-26 06:00

Oroad för Vålbergsvägen

TRAFIK

Replik till Ove af Jochnick (NWT 23/5):

Jag vet inte varför du blandar in väderstreck och annat trams. Har du varit västerut om Karlstad? Kanske åkt igenom Vålberg på den eminenta gamla E 18 på senare tid? Vägen där är jättedålig och underhållet är minimalt, det har varit så i många år...

Det jag är bekymrad över är att den kanske kommer att bli totalt sönderkörd under den tid som omledningen av trafiken pågår, till följd av reparationerna av E 18-bron vid Älvenäs, och kommer någon sedan att fixa den?

Om du läser vad jag skrev så var den extra sträckan som jag sa 20 kiometer. Detta kollade jag på Eniro. Så vitt jag vet ligger Nyängen cirka 20 kilometer från Karlstad, och det är ungefär lika långt över Vålberg. Om man åker/leder om trafiken över Fagerås blir sträckan 20 kilometer längre än den andra, summa 40 kilometer! Min matematik...

Jag vet inte om du kör/har kört lastbil, men det jag vet om mig själv och de flesta andra chaufförer är att man vill komma så långt som det går på den körtid som man har till förfogande, två pass på 4,5 timmar. Då ger en omledning på 20 kilometer ungefär 20 minuters färd i fel riktning, viket gör att om det finns en kortare väg så utnyttjar man den... (gps-teknik)

För övrigt så angav jag inget tidsintervall på avstängningen utan sa bara att broreparationen kommer att pågå till oktober, jag har inget emot att få bron fixad, men under avstängningen kommer det kanske att passera cirka 3 000 fordon per dygn via omledningen. (Hur många av dessa genom Vålberg?) En enkel beräkning då Hans Stråth sade på tv att det passerar cirka 6 000 fordon per dygn över bron.

Vägskattebetalare

Replik till Ove af Jochnick (NWT 23/5):

Jag vet inte varför du blandar in väderstreck och annat trams. Har du varit västerut om Karlstad? Kanske åkt igenom Vålberg på den eminenta gamla E 18 på senare tid? Vägen där är jättedålig och underhållet är minimalt, det har varit så i många år...

Det jag är bekymrad över är att den kanske kommer att bli totalt sönderkörd under den tid som omledningen av trafiken pågår, till följd av reparationerna av E 18-bron vid Älvenäs, och kommer någon sedan att fixa den?

Om du läser vad jag skrev så var den extra sträckan som jag sa 20 kiometer. Detta kollade jag på Eniro. Så vitt jag vet ligger Nyängen cirka 20 kilometer från Karlstad, och det är ungefär lika långt över Vålberg. Om man åker/leder om trafiken över Fagerås blir sträckan 20 kilometer längre än den andra, summa 40 kilometer! Min matematik...

Jag vet inte om du kör/har kört lastbil, men det jag vet om mig själv och de flesta andra chaufförer är att man vill komma så långt som det går på den körtid som man har till förfogande, två pass på 4,5 timmar. Då ger en omledning på 20 kilometer ungefär 20 minuters färd i fel riktning, viket gör att om det finns en kortare väg så utnyttjar man den... (gps-teknik)

För övrigt så angav jag inget tidsintervall på avstängningen utan sa bara att broreparationen kommer att pågå till oktober, jag har inget emot att få bron fixad, men under avstängningen kommer det kanske att passera cirka 3 000 fordon per dygn via omledningen. (Hur många av dessa genom Vålberg?) En enkel beräkning då Hans Stråth sade på tv att det passerar cirka 6 000 fordon per dygn över bron.

Vägskattebetalare

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.