2015-05-20 06:00

2015-05-20 06:00

Problem vid broreparation

VÅLBERG: E 45:an riskerar att bli ännu sämre

Då bron vid Älvenäs ska repareras under en längre tid, ända fram till oktober i år, och den trafik som går från Grums till Karlstad ska ledas om via E 45 – från Nyängen, via Fagerås och slutligen till Karlstad – undrar jag hur all denna tunga trafik kommer att hanteras.

I egenskap av lastbilschaufför väljer jag att följa GPS-en, om jag ska göra en omväg eller ta en annan väg, ifall det innebär någon form av tidsvinst. Och en tidsvinst blir det, både för bilar och lastbilar, om de väljer att köra genom Vålberg.

Omvägen över Fagerås blir cirka 40 kilometer. Genom Vålberg blir det bara cirka 20 kilometer. Man tjänar alltså 20 kilometer, vilket motsvarar ungefär 20 minuters tidsvinst, på att välja Vålbergsvägen...

Detta innebär att vi kommer att få en stor belastning på vår redan otroligt dåliga väg. Den är helt kass i dagsläget, med massor av spår och potthål. Enda reparationerna som har skett här har varit med kall asfalt och den lossnar nästan omedelbart.

Min fundering är om Trafikverket kommer att stå för en upprustning av denna väg, om all tung trafik kommer att åka här igenom, eller kanske de kommer att sätta upp någon form av begränsning och att polisen då ser till denna efterlevs?

Jag betalar vägskatt och många av dessa tunga fordon som i dag åker på E18 gör inte det, inte ens dieselskatt.

Det vore trist om vår väg skulle bli ännu sämre än den är i dag!

Vägskattebetalare

Då bron vid Älvenäs ska repareras under en längre tid, ända fram till oktober i år, och den trafik som går från Grums till Karlstad ska ledas om via E 45 – från Nyängen, via Fagerås och slutligen till Karlstad – undrar jag hur all denna tunga trafik kommer att hanteras.

I egenskap av lastbilschaufför väljer jag att följa GPS-en, om jag ska göra en omväg eller ta en annan väg, ifall det innebär någon form av tidsvinst. Och en tidsvinst blir det, både för bilar och lastbilar, om de väljer att köra genom Vålberg.

Omvägen över Fagerås blir cirka 40 kilometer. Genom Vålberg blir det bara cirka 20 kilometer. Man tjänar alltså 20 kilometer, vilket motsvarar ungefär 20 minuters tidsvinst, på att välja Vålbergsvägen...

Detta innebär att vi kommer att få en stor belastning på vår redan otroligt dåliga väg. Den är helt kass i dagsläget, med massor av spår och potthål. Enda reparationerna som har skett här har varit med kall asfalt och den lossnar nästan omedelbart.

Min fundering är om Trafikverket kommer att stå för en upprustning av denna väg, om all tung trafik kommer att åka här igenom, eller kanske de kommer att sätta upp någon form av begränsning och att polisen då ser till denna efterlevs?

Jag betalar vägskatt och många av dessa tunga fordon som i dag åker på E18 gör inte det, inte ens dieselskatt.

Det vore trist om vår väg skulle bli ännu sämre än den är i dag!

Vägskattebetalare

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.