2015-04-13 06:00

2015-04-13 06:00

Stefan Löfven sviker sina vallöften

DRIVMEDEL: Obegränsad höjning av skatterna

Regeringen föreslår en helt obegränsad bensin- och dieselskattehöjning. Till att börja med ska bensinskatten höjas med 55 öre per liter och dieselskatten med 60 öre. Detta är ett direkt svek av Socialdemokraterna, som i valrörelsen förra året lovade att inte röra bensinskatten.

Sveket är dock inte begränsat till bara 55 respektive 60 öre. Enligt regeringen Löfven ska bränsleskatterna räknas upp med konsumentprisindex plus två procent varje år. Med en årlig uppräkning på fyra procent kommer skatten att öka med hela 48 procent på tio år!

Skattesignalerna från Löfvens regering är tydliga: sluta att arbeta, för nu blir det dyrare både att jobba och att köra till och från sin arbetsplats.

Ökade reskostnader kommer dessutom att minska den tillgängliga arbetsmarknaden eftersom det blir dyrare att ta ett jobb på annan ort.

Om Löfven vill satsa på jobben, så borde bilskatterna i stället halveras. I dag betalar vi bilister nästan 40 miljarder kronor mer i bilskatter än vad som går till väginvesteringar och vägunderhåll samt för att täcka miljö- och olyckskostnader, detta enligt nya data från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, om vad olika trafikslag kostar.

Riksdagen har beslutat att skatter och avgifter ska vara motiverade av samhällsekonomiska skäl, så i stället för att höja skatten med 50 procent de kommande tio åren, borde de halveras – redan nu!

Lennart Bengtsson

Regeringen föreslår en helt obegränsad bensin- och dieselskattehöjning. Till att börja med ska bensinskatten höjas med 55 öre per liter och dieselskatten med 60 öre. Detta är ett direkt svek av Socialdemokraterna, som i valrörelsen förra året lovade att inte röra bensinskatten.

Sveket är dock inte begränsat till bara 55 respektive 60 öre. Enligt regeringen Löfven ska bränsleskatterna räknas upp med konsumentprisindex plus två procent varje år. Med en årlig uppräkning på fyra procent kommer skatten att öka med hela 48 procent på tio år!

Skattesignalerna från Löfvens regering är tydliga: sluta att arbeta, för nu blir det dyrare både att jobba och att köra till och från sin arbetsplats.

Ökade reskostnader kommer dessutom att minska den tillgängliga arbetsmarknaden eftersom det blir dyrare att ta ett jobb på annan ort.

Om Löfven vill satsa på jobben, så borde bilskatterna i stället halveras. I dag betalar vi bilister nästan 40 miljarder kronor mer i bilskatter än vad som går till väginvesteringar och vägunderhåll samt för att täcka miljö- och olyckskostnader, detta enligt nya data från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, om vad olika trafikslag kostar.

Riksdagen har beslutat att skatter och avgifter ska vara motiverade av samhällsekonomiska skäl, så i stället för att höja skatten med 50 procent de kommande tio åren, borde de halveras – redan nu!

Lennart Bengtsson

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.