2015-03-31 06:00

2015-03-31 06:00

Konstiga hastighetsgränser

TRAFIK: A-traktorer och mopedbilar

Reglerna för a-traktorer och mopedbilar är väldigt konstiga. Hastighetslagarna är underliga och inte helt genomtänkta.

Idag ska traktorn vara konstruerad så att hastigheten inte överskrider 30 km/tim när motorn når sitt maximala varvtal, medan mopedbilen får gå i 45. Ändå har en a-traktor en mycket mer stabil kaross, tillverkad av pressad plåt, medan mopedbilens kaross är av glasfiber/plast. Skulle en a-traktor och en mopedbil kollidera på samma sätt och i samma hastighet, så är traktorns plåtkonstruktion mycket säkrare än plastkarossen på mopedbilen.

Enligt min åsikt borde hastighetsbestämmelserna för dessa fordon bytas ut inbördes.

Irriterad traktorpojk

Reglerna för a-traktorer och mopedbilar är väldigt konstiga. Hastighetslagarna är underliga och inte helt genomtänkta.

Idag ska traktorn vara konstruerad så att hastigheten inte överskrider 30 km/tim när motorn når sitt maximala varvtal, medan mopedbilen får gå i 45. Ändå har en a-traktor en mycket mer stabil kaross, tillverkad av pressad plåt, medan mopedbilens kaross är av glasfiber/plast. Skulle en a-traktor och en mopedbil kollidera på samma sätt och i samma hastighet, så är traktorns plåtkonstruktion mycket säkrare än plastkarossen på mopedbilen.

Enligt min åsikt borde hastighetsbestämmelserna för dessa fordon bytas ut inbördes.

Irriterad traktorpojk

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.