2015-03-25 06:00

2015-03-25 06:00

Är kommunen på rätt spår?

TÅGRESENÄR FRÅN KIL: Humletorp och Runnevål

Att låta kommunalråd vara lokförare och nästan alltid bestämma vilka stationer man ska stanna på är inte alltid så lyckat, anser jag.

Kan det vara så att glädjen över att köra tåget och gasa på gör att man inte ser den omgivande naturen? Mycket av konsten att åka på järnväg är att välja rätt spår och att anpassa hastigheten.

En tydlig felväxling är Humletorps industriområde där man leder in på ett spår som kommunen själv lagt ut. Här säger man det uttryckligt med uttalandet att planprocessen måste drivas färdigt. Om man läst plan- och bygglagen så ser man i 4 kap 38§ att en detaljplan gäller till dess den ändras eller upphävs. Kommunens tolkning blir ett klart blindspår. Det spår man skulle ha valt är att planarbetet kan avbrytas i alla skeden genom politiska beslut i kommunstyrelse och kommunfullmäktige samt att överklagade beslut kan upphävas av länsstyrels eller regeringen. Det är detta som står i lagen om man förstått innehållet.

När man är lokförare så åker man ibland förbi industriområden i Kil som till exempel Runnevåls industriområde. Då ser man att det ligger på en olämplig plats bara 50 meter från bostadshus. Nu kan dagens lokförare inte lastas för detta, men de nuvarande tänker göra om den gamla bravaden och lägga ett nytt industriområde i närheten av bostäder. Detta blir man dock ansvarig för om det tilltänkta området blir en realitet. Då tar man inte det ansvar en lokförare bör göra för sina passagerare, natur och miljö, anser jag. Kanske är det bättre då att göra något annat än att köra tåg.

Ett annat problem är alla Runnevålsbor och föresten övriga Kilsbor som står kvar på perrongen och väntar på ett tåg som redan har gått till en destination som man egentligen inte önskade sig. Rådet måste bli att man nu ska kliva på Runnevålsgruppens tåg, medan tid är, och följa med och beskåda de öppna landskapen och kanske se en fridlyst fjäril eller en fager blomma.

Kan det vara så att glädjen över att köra tåget och gasa på gör att man inte ser den omgivande naturen? Mycket av konsten att åka på järnväg är att välja rätt spår och att anpassa hastigheten.

En tydlig felväxling är Humletorps industriområde där man leder in på ett spår som kommunen själv lagt ut. Här säger man det uttryckligt med uttalandet att planprocessen måste drivas färdigt. Om man läst plan- och bygglagen så ser man i 4 kap 38§ att en detaljplan gäller till dess den ändras eller upphävs. Kommunens tolkning blir ett klart blindspår. Det spår man skulle ha valt är att planarbetet kan avbrytas i alla skeden genom politiska beslut i kommunstyrelse och kommunfullmäktige samt att överklagade beslut kan upphävas av länsstyrels eller regeringen. Det är detta som står i lagen om man förstått innehållet.

När man är lokförare så åker man ibland förbi industriområden i Kil som till exempel Runnevåls industriområde. Då ser man att det ligger på en olämplig plats bara 50 meter från bostadshus. Nu kan dagens lokförare inte lastas för detta, men de nuvarande tänker göra om den gamla bravaden och lägga ett nytt industriområde i närheten av bostäder. Detta blir man dock ansvarig för om det tilltänkta området blir en realitet. Då tar man inte det ansvar en lokförare bör göra för sina passagerare, natur och miljö, anser jag. Kanske är det bättre då att göra något annat än att köra tåg.

Ett annat problem är alla Runnevålsbor och föresten övriga Kilsbor som står kvar på perrongen och väntar på ett tåg som redan har gått till en destination som man egentligen inte önskade sig. Rådet måste bli att man nu ska kliva på Runnevålsgruppens tåg, medan tid är, och följa med och beskåda de öppna landskapen och kanske se en fridlyst fjäril eller en fager blomma.

  • Leif Moås

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.