2015-02-26 06:00

2015-02-26 06:00

Tågresandet har försvårats

MILJÖ: Europas trafikplanerare misslyckas med samordning

Klimatmedvetandet går framåt på många områden. Vi slår rekord i vindkraft, och solenergi väntas få ett stort genombrott i år.

Men inom trafiksektorn står det stilla – eller går bakåt... Trots att vi alla vet att tåg är oändligt mycket klimat- och miljövänligare än flyg, verkar det omöjligt för Europas trafikplanerare att samordna och modernisera tågtrafiken.

Via SJ kan man inte längre köpa utlandsbiljetter, inte heller interrailkort som utgår från Sverige. Det är för krångligt och därför olönsamt, säger SJ. En vanlig resenär undrar ju då varför det går utmärkt att samordna internationella flygresor men inte tågresor? Hur kan det vara så mycket svårare?

På en mängd andra områden har EU visat handlingskraft när det gäller samordning, till exempel inom jordbrukspolitiken: det finns inte längre en enda svensk kossa utan gula lappar i öronen.

Så varför blir det plötsligt så svårt när det gäller tågtrafiken...?

Till råga på eländet har tyska Deutsche Bahn dragit in nattågen från Köpenhamn till Köln – de där underbara tågen som var kungsvägen till kontinenten. De var dessutom populära, ofta fullbokade. Och Deutsche Bahns förklaring slår det mesta: sovvagnarna har blivit gamla och måste ersättas med nya.

Var detta oförutsett? Hade Deutsche Bahn inte kunnat planera för att byta ut sina sovvagnar för många år sedan?

Att flyga är skadligt för klimatet. Jag vill helst undvika det. Men vilka alternativ ger mig trafikplanerarna i Europa? Hur dyrt och hur svårt får det bli att resa klimatvänligt?

Anika Agebjörn

Klimatmedvetandet går framåt på många områden. Vi slår rekord i vindkraft, och solenergi väntas få ett stort genombrott i år.

Men inom trafiksektorn står det stilla – eller går bakåt... Trots att vi alla vet att tåg är oändligt mycket klimat- och miljövänligare än flyg, verkar det omöjligt för Europas trafikplanerare att samordna och modernisera tågtrafiken.

Via SJ kan man inte längre köpa utlandsbiljetter, inte heller interrailkort som utgår från Sverige. Det är för krångligt och därför olönsamt, säger SJ. En vanlig resenär undrar ju då varför det går utmärkt att samordna internationella flygresor men inte tågresor? Hur kan det vara så mycket svårare?

På en mängd andra områden har EU visat handlingskraft när det gäller samordning, till exempel inom jordbrukspolitiken: det finns inte längre en enda svensk kossa utan gula lappar i öronen.

Så varför blir det plötsligt så svårt när det gäller tågtrafiken...?

Till råga på eländet har tyska Deutsche Bahn dragit in nattågen från Köpenhamn till Köln – de där underbara tågen som var kungsvägen till kontinenten. De var dessutom populära, ofta fullbokade. Och Deutsche Bahns förklaring slår det mesta: sovvagnarna har blivit gamla och måste ersättas med nya.

Var detta oförutsett? Hade Deutsche Bahn inte kunnat planera för att byta ut sina sovvagnar för många år sedan?

Att flyga är skadligt för klimatet. Jag vill helst undvika det. Men vilka alternativ ger mig trafikplanerarna i Europa? Hur dyrt och hur svårt får det bli att resa klimatvänligt?

Anika Agebjörn

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.