2015-02-25 06:00

2015-02-25 06:00

Laglös trafik på Sandbäcksgatan

KARLSTAD: Även kommunens egna fordonsförare syndar

NWT Innehöll den 19/2 en artikel där Ingemar Johansson, ansvarig för trafiken i Karlstads kommun, yttrade något om hastighetsöverträdelserna på Sandbäcksgatan som förvånar mycket, nämligen att ”detta inte är en villagata utan en trafikled”.

Vad menar Johansson, att ”trafikled” betyder att det är okej att överträda hastighetsbegränsningar?

Jag är själv en av dem som bor/arbetar i Klara och som dagligen måste använda Sandbäcksgatan för att komma till och från bostad/arbetsplats. När gatan byggdes om för ett antal år sedan beslutade man på kommunen att ta bort två övergångsställen, vid Södra respektive Norra Klaragatan. Varför? Kan det ha varit för att trafiken skulle kunna flöda utan för många hinder på sträckan?

Detta har inneburit att många gasar på i det norrgående körfältet redan från Västra bron och norrut. Södergående trafikanter har lika svårt att lätta på gasen när de passerat 50-skylten strax norr om Brigadmuseet. Detta innebär att en vänstersväng ut från någon av bigatorna till Sandbäcksgatan är förenat med stor risk eftersom sikten är mycket reducerad då det står parkerade bilar utmed hela bostadshusraden.

Att gående ta sig över Sandbäcksgatan till gång- cykelbanan utmed Klarälven är också förenat med stor risk. Avsaknaden av övergångsställen innebär passage på motortrafikens villkor.

Gångtrafikanter som medför cykel, barnvagn eller rollator har en vansklig uppgift att snabbt ta sig över till älvsidan. Att bussarna måste stanna i körfältet för av- och påstigande passagerare leder till köbildning och många riskfyllda omkörningar av stressade bilförare. Vad som är ytterligare förvånande är att kommunens egna fordon – bussar, traktorer och lastbilar – har lika svårt att hålla fartbegränsningen!

Kort sagt har Ingemar Johansson många frågor att svara på.

Anna Ekemark

NWT Innehöll den 19/2 en artikel där Ingemar Johansson, ansvarig för trafiken i Karlstads kommun, yttrade något om hastighetsöverträdelserna på Sandbäcksgatan som förvånar mycket, nämligen att ”detta inte är en villagata utan en trafikled”.

Vad menar Johansson, att ”trafikled” betyder att det är okej att överträda hastighetsbegränsningar?

Jag är själv en av dem som bor/arbetar i Klara och som dagligen måste använda Sandbäcksgatan för att komma till och från bostad/arbetsplats. När gatan byggdes om för ett antal år sedan beslutade man på kommunen att ta bort två övergångsställen, vid Södra respektive Norra Klaragatan. Varför? Kan det ha varit för att trafiken skulle kunna flöda utan för många hinder på sträckan?

Detta har inneburit att många gasar på i det norrgående körfältet redan från Västra bron och norrut. Södergående trafikanter har lika svårt att lätta på gasen när de passerat 50-skylten strax norr om Brigadmuseet. Detta innebär att en vänstersväng ut från någon av bigatorna till Sandbäcksgatan är förenat med stor risk eftersom sikten är mycket reducerad då det står parkerade bilar utmed hela bostadshusraden.

Att gående ta sig över Sandbäcksgatan till gång- cykelbanan utmed Klarälven är också förenat med stor risk. Avsaknaden av övergångsställen innebär passage på motortrafikens villkor.

Gångtrafikanter som medför cykel, barnvagn eller rollator har en vansklig uppgift att snabbt ta sig över till älvsidan. Att bussarna måste stanna i körfältet för av- och påstigande passagerare leder till köbildning och många riskfyllda omkörningar av stressade bilförare. Vad som är ytterligare förvånande är att kommunens egna fordon – bussar, traktorer och lastbilar – har lika svårt att hålla fartbegränsningen!

Kort sagt har Ingemar Johansson många frågor att svara på.

Anna Ekemark

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.