2015-02-24 06:00

2015-02-24 06:00

Vi kan lära av historien

SKOLA:

Nu tror politikerna att man ska förbättra skolan genom att ge betyg i årskurs 4. Kontentan av det hela är nog bara att det blir mer synligt. Men blir kunskapen bättre av en siffra? Andra politiker menar på att det är fel på lärarnas kompetenser. Javisst lärarutbildningarna idag uppfattar jag som några underhållsutbildningar om jag sätter det i perspektiv till den jag gick. Min utbildning var tuff och vi fick ordentligt med metodik. Innan betygen dök i Sverige skulle inte det viktigaste i lärarutbildningen skötas av någon stackars lärare på arbetsplatsen som redan är nerlusad av jobb. Det heter ju så fint att vi är lärarutbildare. Utan någon som helst tid eller lön för uppdraget.

Innan betygen dök i Sverige hade inte Göran Persson genomfört kommunaliseringen och skolan var likvärdig. Kommuner klarar tyvärr inte av uppdraget.

Innan kunskapsnivån dök i Sverige var det ingen som rotade i lärarens arbetstid. Det fanns tid för att planera bra lektioner och det administrativa sköttes av någon som inte skulle ha undervisning som huvuduppdrag. Det var inte heller möten i tid och otid. Innan kunskapsnivån dök i Sverige hade jag två möten i månaden, idag har jag minst tre i veckan! Innan kunskapsnivån dök i Sverige, fanns det ett mått på hur mycket man skulle undervisa vi hade USK (undervisningsskyldighet). Då var min heltids-usk 504 timmar i dag är det en skugg-usk på 525 timmar. (Sch! Den finns inte så får man inte säga!)

Innan kunskapsnivån sjönk i Sverige kunde man plocka ur elever till en annan specialklass som inte klarade av klassrumssituationen. Idag integreras alla oavsett behov. En lärare fixar rubbet. Innan kunskapsnivån dök i Sverige fick skolan resurser. På samhällsprogrammet hade jag 4 000 kronor per elev. I dag har jag 1 300 kronor. Innan kunskapsnivån dök i Sverige hade i chefer som arbetade för att få in så mycket pengar som möjligt till verksamheten. Idag är man duktig och vill spara pengar. Innan kunskapsnivån dök vårdade man sin persona och inte slog in kilar emellan dem med suspekta utnämningar och egendomliga lönesystem. Innan kunskapsnivån dök i Sverige var det viktigt med bildning. Det var inte lönt att vara elev och inte orka läsa texten.

Jag vill nu inte säga att allt var bättre förr, men vissa saker är så slående. Vi kan lära av historien.

Lärare som funderar över sin tillvaro

Nu tror politikerna att man ska förbättra skolan genom att ge betyg i årskurs 4. Kontentan av det hela är nog bara att det blir mer synligt. Men blir kunskapen bättre av en siffra? Andra politiker menar på att det är fel på lärarnas kompetenser. Javisst lärarutbildningarna idag uppfattar jag som några underhållsutbildningar om jag sätter det i perspektiv till den jag gick. Min utbildning var tuff och vi fick ordentligt med metodik. Innan betygen dök i Sverige skulle inte det viktigaste i lärarutbildningen skötas av någon stackars lärare på arbetsplatsen som redan är nerlusad av jobb. Det heter ju så fint att vi är lärarutbildare. Utan någon som helst tid eller lön för uppdraget.

Innan betygen dök i Sverige hade inte Göran Persson genomfört kommunaliseringen och skolan var likvärdig. Kommuner klarar tyvärr inte av uppdraget.

Innan kunskapsnivån dök i Sverige var det ingen som rotade i lärarens arbetstid. Det fanns tid för att planera bra lektioner och det administrativa sköttes av någon som inte skulle ha undervisning som huvuduppdrag. Det var inte heller möten i tid och otid. Innan kunskapsnivån dök i Sverige hade jag två möten i månaden, idag har jag minst tre i veckan! Innan kunskapsnivån dök i Sverige, fanns det ett mått på hur mycket man skulle undervisa vi hade USK (undervisningsskyldighet). Då var min heltids-usk 504 timmar i dag är det en skugg-usk på 525 timmar. (Sch! Den finns inte så får man inte säga!)

Innan kunskapsnivån sjönk i Sverige kunde man plocka ur elever till en annan specialklass som inte klarade av klassrumssituationen. Idag integreras alla oavsett behov. En lärare fixar rubbet. Innan kunskapsnivån dök i Sverige fick skolan resurser. På samhällsprogrammet hade jag 4 000 kronor per elev. I dag har jag 1 300 kronor. Innan kunskapsnivån dök i Sverige hade i chefer som arbetade för att få in så mycket pengar som möjligt till verksamheten. Idag är man duktig och vill spara pengar. Innan kunskapsnivån dök vårdade man sin persona och inte slog in kilar emellan dem med suspekta utnämningar och egendomliga lönesystem. Innan kunskapsnivån dök i Sverige var det viktigt med bildning. Det var inte lönt att vara elev och inte orka läsa texten.

Jag vill nu inte säga att allt var bättre förr, men vissa saker är så slående. Vi kan lära av historien.

Lärare som funderar över sin tillvaro

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.