2015-02-19 06:00

2015-02-19 06:00

Skryt och skrävel om"Sveriges bästa skola"

KIL: En flott byggnad räcker inte

Jag minns invigningen i höstas av ”nya Sannerudsskolan”, hur de högsta representanterna för kommun och skolledning stod där och bjöd över varandra i skryt och skrävel om denna byggnation. De hade till och med ”räknat så bra” att det blev pengar över till att investera i en så kallad multiarena.

Nu blir man ju inte Sveriges bästa skola enbart med en flott byggnad, dyrbar konst och outnyttjade hjälpmedel – och absolut inte med en skolledning vars ambition är så låg att den nöjer sig med att eleverna endast presterar så att de får godkända betyg, medan Skolverkets strävan är att varje elev ska kunna nå högsta betyg.

Varje elev har rätt att bli sedd, att bli lyssnad på, att få den hjälp som behövs utifrån de egna förutsättningarna. Skolledningen har också ansvar för att inte ett enda barn ska behöva utsättas för mobbning, vare sig av skolkamrater eller personal.

Hur många kronor är budgeterade till skolans inre verksamhet, till underhåll av skolans ”energikälla” personalen och deras vidareutveckling, till vikariepool med behörig personal och så vidare?

Dessa personalfrågor, elevernas slutbetyg och antalet anmälningar till Skolinspektionen utgör ett utmärkt underlag när man ska jämföra skolor och utnämna någon till ”Sveriges bästa skola”!

Hur klarar Kils kommun detta?

Hur intresserade är politikerna av barnen och deras framtid?

Hur fördelas våra gemensamma skattepengar?

En som tänkte bli lärare

Jag minns invigningen i höstas av ”nya Sannerudsskolan”, hur de högsta representanterna för kommun och skolledning stod där och bjöd över varandra i skryt och skrävel om denna byggnation. De hade till och med ”räknat så bra” att det blev pengar över till att investera i en så kallad multiarena.

Nu blir man ju inte Sveriges bästa skola enbart med en flott byggnad, dyrbar konst och outnyttjade hjälpmedel – och absolut inte med en skolledning vars ambition är så låg att den nöjer sig med att eleverna endast presterar så att de får godkända betyg, medan Skolverkets strävan är att varje elev ska kunna nå högsta betyg.

Varje elev har rätt att bli sedd, att bli lyssnad på, att få den hjälp som behövs utifrån de egna förutsättningarna. Skolledningen har också ansvar för att inte ett enda barn ska behöva utsättas för mobbning, vare sig av skolkamrater eller personal.

Hur många kronor är budgeterade till skolans inre verksamhet, till underhåll av skolans ”energikälla” personalen och deras vidareutveckling, till vikariepool med behörig personal och så vidare?

Dessa personalfrågor, elevernas slutbetyg och antalet anmälningar till Skolinspektionen utgör ett utmärkt underlag när man ska jämföra skolor och utnämna någon till ”Sveriges bästa skola”!

Hur klarar Kils kommun detta?

Hur intresserade är politikerna av barnen och deras framtid?

Hur fördelas våra gemensamma skattepengar?

En som tänkte bli lärare

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.