2015-02-13 06:00

2015-02-13 06:00

Gör vettigare investeringar

KARLSTAD: Hellre bra vägar än ny bro och vindkraftverk

Det vore säkert bra med en bro mellan Råtorp och Färjestad för cirka 50 miljoner kronor, inklusive lite felräkning, men jag tycker att dessa kommunala pengar i stället borde läggas på de dåliga vägarna i Karlstad. Har någon av Karlstads kommunpolitiker och tjänstemän noterat den urusla standarden på vägarna inne i Karlstad?

Skulle det inte räcka med 50 miljoner kronor, så kan man ju säkerligen få in denna summa – med råge – genom att avsluta det spektakulära vindkraftsäventyret på Gässlingegrundet i Vänern som hittills, lågt räknat, har kostat Karlstads och Hammarös invånare 205 miljoner. Att avsluta detta äventyr torde vara möjligt för cirka 45 miljoner, så att skadan minimeras till maximalt 250 miljoner. Där har man då 5 miljoner till att börja med.

Om man däremot fortsätter med vindkraftsäventyret så kommer det snart en rubrik med en summa över 350 miljoner kronor, eller kanske 500 miljoner, då man varken har kontroll eller kompetens över konstruktionen eller materialkvalitet.

Så en snabb avslutning borde spara skattebetalarna cirka 60–100 miljoner kronor per år. Karlstad Energi kan sedan fokusera på betydligt viktigare saker. De behov som finns inom vägområdet och andra trängande behov kan också tillgodoses, vilket borde vara bra för oss invånare.

Jag vet att detta är partsinlaga för vägar och att det finns många trängande behov i Karlstads kommuns och även Hammarös budget, men en satsning på infrastruktur anser jag också vara ett trängande behov, så som de ser ut just nu.

Använd skatterna smartare!

Det vore säkert bra med en bro mellan Råtorp och Färjestad för cirka 50 miljoner kronor, inklusive lite felräkning, men jag tycker att dessa kommunala pengar i stället borde läggas på de dåliga vägarna i Karlstad. Har någon av Karlstads kommunpolitiker och tjänstemän noterat den urusla standarden på vägarna inne i Karlstad?

Skulle det inte räcka med 50 miljoner kronor, så kan man ju säkerligen få in denna summa – med råge – genom att avsluta det spektakulära vindkraftsäventyret på Gässlingegrundet i Vänern som hittills, lågt räknat, har kostat Karlstads och Hammarös invånare 205 miljoner. Att avsluta detta äventyr torde vara möjligt för cirka 45 miljoner, så att skadan minimeras till maximalt 250 miljoner. Där har man då 5 miljoner till att börja med.

Om man däremot fortsätter med vindkraftsäventyret så kommer det snart en rubrik med en summa över 350 miljoner kronor, eller kanske 500 miljoner, då man varken har kontroll eller kompetens över konstruktionen eller materialkvalitet.

Så en snabb avslutning borde spara skattebetalarna cirka 60–100 miljoner kronor per år. Karlstad Energi kan sedan fokusera på betydligt viktigare saker. De behov som finns inom vägområdet och andra trängande behov kan också tillgodoses, vilket borde vara bra för oss invånare.

Jag vet att detta är partsinlaga för vägar och att det finns många trängande behov i Karlstads kommuns och även Hammarös budget, men en satsning på infrastruktur anser jag också vara ett trängande behov, så som de ser ut just nu.

Använd skatterna smartare!

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.