2015-01-27 06:00

2015-01-27 06:00

Fler förbindelsevägar behövs

HAMMARÖ–KARLSTAD:

Svar till signaturen Cyklist och bilist (NWT 24/1):

Jag håller med dig om att Hammaröleden är en trafikfara och instämmer med alla de problem du räknar upp. Jag håller emellertid inte med om att högsta tillåtna hastighet på 90 km/tim är huvudproblemet här. Tack vare all trafik och alla de problem och hinder du räknar upp går trafiken i princip aldrig fortare än 70 km/tim på denna väg. Hammaröleden är flera gånger om dagen en enda stor trafikstockning med mycket irritation och riskmoment som följd. En sänkning av tillåten hastighet löser inga som helst av problemen.

Både Hammarös och Karlstads invånarantal ökar hela tiden och följaktligen ökar även trafikmängden. Problemet har funnits i 20 år och blir bara värre och värre. Redan för flera år sedan konstaterades att trafikintensiteten på Hammaröleden ofta överstiger den på E 18. Vägar med så här hög trafikintensitet ska byggas om så att de klarar belastningen men varken Trafikverket, Hammarö kommun eller Karlstads kommun har visat intresse av att göra något åt saken. Det enda som har hänt är att Hammarö kommun har stoppat huvudet i sanden och stängt av gamla Karlstadsvägen vilket bara förvärrar läget på Hammaröleden ytterligare.

De akuta åtgärder som behövs är i första hand en breddning av Hammaröleden till fyrfältsväg mellan Nolgård och Kanikenäset. Men även Skoghallsleden över Vidön/Knappstad är hårt belastad av både bilar, bussar och tung trafik och är också i behov av utbyggnad. På sikt är detta ändå inte tillräckligt utan förbindelserna mellan Hammarö och Karlstad kommer att behöva kompletteras med ytterligare vägar.

Pendlande Hammaröbo

Svar till signaturen Cyklist och bilist (NWT 24/1):

Jag håller med dig om att Hammaröleden är en trafikfara och instämmer med alla de problem du räknar upp. Jag håller emellertid inte med om att högsta tillåtna hastighet på 90 km/tim är huvudproblemet här. Tack vare all trafik och alla de problem och hinder du räknar upp går trafiken i princip aldrig fortare än 70 km/tim på denna väg. Hammaröleden är flera gånger om dagen en enda stor trafikstockning med mycket irritation och riskmoment som följd. En sänkning av tillåten hastighet löser inga som helst av problemen.

Både Hammarös och Karlstads invånarantal ökar hela tiden och följaktligen ökar även trafikmängden. Problemet har funnits i 20 år och blir bara värre och värre. Redan för flera år sedan konstaterades att trafikintensiteten på Hammaröleden ofta överstiger den på E 18. Vägar med så här hög trafikintensitet ska byggas om så att de klarar belastningen men varken Trafikverket, Hammarö kommun eller Karlstads kommun har visat intresse av att göra något åt saken. Det enda som har hänt är att Hammarö kommun har stoppat huvudet i sanden och stängt av gamla Karlstadsvägen vilket bara förvärrar läget på Hammaröleden ytterligare.

De akuta åtgärder som behövs är i första hand en breddning av Hammaröleden till fyrfältsväg mellan Nolgård och Kanikenäset. Men även Skoghallsleden över Vidön/Knappstad är hårt belastad av både bilar, bussar och tung trafik och är också i behov av utbyggnad. På sikt är detta ändå inte tillräckligt utan förbindelserna mellan Hammarö och Karlstad kommer att behöva kompletteras med ytterligare vägar.

Pendlande Hammaröbo

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.