2015-01-16 06:00

2015-01-20 23:19

Sveket mot etanolbilarna

MILJÖ: Varför straffa en bra övergångslösning?

Bilar med etanoldrift klassades som miljöbilar. Jag hade en bil som jag konverterade till etanoldrift, vilket resulterade i en miljövänlig bil som skattades som en bensinbil. Det var okej eftersom jag såg etanol som mer miljövänlig än de dieslar som dök upp undan för undan. De klassades som miljöbilar med glädjesiffror för bränsleförbrukningen. I tester drar de 20 procent mer än angivet värde. Med andra ord så har de fuskat för att kunna räknas som miljöbilar.

Jag har nu en etanoldriven bil och anser att det är en miljöbil. Jag kör på etanol även om jag får tanka oftare. Etanolpriset har dessvärre hamnat i nivå med bensinpriser, vilket har resulterat i att mindre miljömedvetna i stället tankar bensin. Elbilar anses som det bästa alternativet, men det dröjer innan priset blir acceptabelt. Så varför straffa etanolen som är en bra övergångslösning? Oljebolagens makt?

Elbilar kan inte kompletteras med dragkrok eftersom de inte tål överbelastning. Vad betyder det för oss som är praktiskt lagda? Finns någon lösning på sikt?

Att etanolen skulle konkurrera med mat är ju en myt. Det är ju bara USA som gör etanol av majs, vilket i sig bara konkurrerar med livsmedelsbehov i USA. Odling av sockerrör i många afrikanska länder för utvinning av etanol är en möjlighet till inkomster för afrikanska bönder.

Björn Gillbergs satsning på metanol förstår jag mig inte på, eftersom metanolen angriper vissa material i bilmotorer. Något som etanolen inte gör, trots bilindustrins påståenden.

Etanolen ger oss en tidsfrist för minskad påverkan på koldioxidutsläppet.

Christer Syrén

Bilar med etanoldrift klassades som miljöbilar. Jag hade en bil som jag konverterade till etanoldrift, vilket resulterade i en miljövänlig bil som skattades som en bensinbil. Det var okej eftersom jag såg etanol som mer miljövänlig än de dieslar som dök upp undan för undan. De klassades som miljöbilar med glädjesiffror för bränsleförbrukningen. I tester drar de 20 procent mer än angivet värde. Med andra ord så har de fuskat för att kunna räknas som miljöbilar.

Jag har nu en etanoldriven bil och anser att det är en miljöbil. Jag kör på etanol även om jag får tanka oftare. Etanolpriset har dessvärre hamnat i nivå med bensinpriser, vilket har resulterat i att mindre miljömedvetna i stället tankar bensin. Elbilar anses som det bästa alternativet, men det dröjer innan priset blir acceptabelt. Så varför straffa etanolen som är en bra övergångslösning? Oljebolagens makt?

Elbilar kan inte kompletteras med dragkrok eftersom de inte tål överbelastning. Vad betyder det för oss som är praktiskt lagda? Finns någon lösning på sikt?

Att etanolen skulle konkurrera med mat är ju en myt. Det är ju bara USA som gör etanol av majs, vilket i sig bara konkurrerar med livsmedelsbehov i USA. Odling av sockerrör i många afrikanska länder för utvinning av etanol är en möjlighet till inkomster för afrikanska bönder.

Björn Gillbergs satsning på metanol förstår jag mig inte på, eftersom metanolen angriper vissa material i bilmotorer. Något som etanolen inte gör, trots bilindustrins påståenden.

Etanolen ger oss en tidsfrist för minskad påverkan på koldioxidutsläppet.

Christer Syrén

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.