2015-01-15 06:00

2015-01-20 22:46

Ta ditt ansvar i trafiken

Stadsbussförare

Som yrkesförare störs man dagligen över att kunskaperna om trafikregler bland stadens trafikanter är så dålig. Användning av blinkers är urusel, högerregeln är i stort sett okänd. Kollektivkörfält, även kallad reserverat körfält, är ett körfält som endast vissa fordon får använda. De som får köra i kollektivkörfält är cyklister, förare av moped klass II samt förare av fordon i linjetrafik om inte tilläggstavla anger annat.

Bussregeln följer heller inte många. Den lyder: Om du kör förbi en stillastående buss på en busshållplats ska du sakta ner eller stanna om busschauffören visar med blinkers att han ska köra ut från busshållplatsen. Detta gäller däremot endast om hastighetsbegränsningen är 50 km/h eller lägre. Är hastighetsbegränsningen högre behöver du inte stanna, men du ska ändå vara handlingsberedd.

Cyklister är ett kapitel för sig. Hur kan man köpa sig en cykel för tusentals kronor men inte kosta på sig belysning för en hundring? De som skickar sina barn till skolan i mörkret utan cykelbelysning borde skämmas! Vart ligger felet? I skolan? Hos trafikskolorna? Hos Trafikverket? Man kan undra.

Som yrkesförare störs man dagligen över att kunskaperna om trafikregler bland stadens trafikanter är så dålig. Användning av blinkers är urusel, högerregeln är i stort sett okänd. Kollektivkörfält, även kallad reserverat körfält, är ett körfält som endast vissa fordon får använda. De som får köra i kollektivkörfält är cyklister, förare av moped klass II samt förare av fordon i linjetrafik om inte tilläggstavla anger annat.

Bussregeln följer heller inte många. Den lyder: Om du kör förbi en stillastående buss på en busshållplats ska du sakta ner eller stanna om busschauffören visar med blinkers att han ska köra ut från busshållplatsen. Detta gäller däremot endast om hastighetsbegränsningen är 50 km/h eller lägre. Är hastighetsbegränsningen högre behöver du inte stanna, men du ska ändå vara handlingsberedd.

Cyklister är ett kapitel för sig. Hur kan man köpa sig en cykel för tusentals kronor men inte kosta på sig belysning för en hundring? De som skickar sina barn till skolan i mörkret utan cykelbelysning borde skämmas! Vart ligger felet? I skolan? Hos trafikskolorna? Hos Trafikverket? Man kan undra.

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.