2015-01-09 06:00

2015-01-20 22:40

Oproffsig, dålig service

PASSMYNDIGHETEN: Felinformerad och illa bemött

Med tanke på att myndigheter i dessa dagar värnar om att vara serviceinriktade och ge ett gott bemötande, blev jag förvånad över vad jag erfor på passenheten i Karlstad då jag skulle förnya mitt pass där.

Jag, och flera med mig, har kanske blivit bortskämda med lite vänlighet i samband med att passet förnyas, och att fotot tas om ifall så kulle önskas. Men inte här. ”Hakan upp!” ”Hakan ner!” ”Le inte!” Jag tittade förfärat på slutresultatet. ”Det ska se ut så här”, sa kvinnan bakom disken med myndig och obeveklig stämma. Uppenbarligen hade hon gått en kurs i konsten att inte le – och fått betyget väl godkänd.

Hon undrade sedan om hon skulle makulera mitt pass. Jag har aldrig varit med om att ett pass makuleras när det fortfarande är giltigt, och innan man har fått sitt nya. ”Nej, jag ska” åka till London om ett par dagar”, svarade jag. Du får läsa på brittiska ambassadens nätsida” tillade hon med en ton som visade att vi var klara med varandra.

Jag gick därifrån, ringde någon som vet vad som gäller i sådana här frågor och gick in igen – samma person. Jag hade till exempel inte fått information om tillfälligt pass. Kvinnans brist på service och professionalitet fortsatte i ett nytt samtal. Jag gav upp – man har ju kontakter. En vän pratade med brittiska ambassaden i telefon och upplystes direkt att inga problem förelåg eftersom mitt aktuella pass var giltigt och inte skulle gå ut förrän efter ett par veckor efter hemkomsten.

Kvinnan på passenheten bör få veta att jag befinner nu mig i London – inte tack vare dig utan trots henne! Kanske bör hon passa på att reflektera över sin egen framtida yrkesroll och läsa på om polisens värdegrund. Hon är nämligen inte en tillräckligt bra representant för en av Sveriges viktigaste myndigheter!

Kvinnlig globetrotter

Med tanke på att myndigheter i dessa dagar värnar om att vara serviceinriktade och ge ett gott bemötande, blev jag förvånad över vad jag erfor på passenheten i Karlstad då jag skulle förnya mitt pass där.

Jag, och flera med mig, har kanske blivit bortskämda med lite vänlighet i samband med att passet förnyas, och att fotot tas om ifall så kulle önskas. Men inte här. ”Hakan upp!” ”Hakan ner!” ”Le inte!” Jag tittade förfärat på slutresultatet. ”Det ska se ut så här”, sa kvinnan bakom disken med myndig och obeveklig stämma. Uppenbarligen hade hon gått en kurs i konsten att inte le – och fått betyget väl godkänd.

Hon undrade sedan om hon skulle makulera mitt pass. Jag har aldrig varit med om att ett pass makuleras när det fortfarande är giltigt, och innan man har fått sitt nya. ”Nej, jag ska” åka till London om ett par dagar”, svarade jag. Du får läsa på brittiska ambassadens nätsida” tillade hon med en ton som visade att vi var klara med varandra.

Jag gick därifrån, ringde någon som vet vad som gäller i sådana här frågor och gick in igen – samma person. Jag hade till exempel inte fått information om tillfälligt pass. Kvinnans brist på service och professionalitet fortsatte i ett nytt samtal. Jag gav upp – man har ju kontakter. En vän pratade med brittiska ambassaden i telefon och upplystes direkt att inga problem förelåg eftersom mitt aktuella pass var giltigt och inte skulle gå ut förrän efter ett par veckor efter hemkomsten.

Kvinnan på passenheten bör få veta att jag befinner nu mig i London – inte tack vare dig utan trots henne! Kanske bör hon passa på att reflektera över sin egen framtida yrkesroll och läsa på om polisens värdegrund. Hon är nämligen inte en tillräckligt bra representant för en av Sveriges viktigaste myndigheter!

Kvinnlig globetrotter

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.