2015-01-07 06:00

2015-01-20 22:40

Modern slavhandel

:

Året började bra. Jag fick två olika mail med trevligt innehåll. Sen kom den normala posten. I den bunt som den gula bilen levererade fanns brev från en organisation som kallade sig AllTele, hade dataanimerad personal, en postadress i Malmö, telefonnummer i Skellefteå och företagssäte i Lichtenstein, eller var det nu var. De utgick i en odaterad skrivelse från att jag redan hade blivit informerade av Bredbandsbolaget, som tydligen hade köpt oss av Tele2 och att Bredbandsbolaget i sin tur hade överlåtit oss till just AllTele, som här ville presentera sig.... blabb, blabb, blabb. Den var en fullt normal bondfångeriskrivelse, vilket fick mig att skriva på dokumentet och sända det retur till avsändaren med ett förslag att AllTele borde fara till ett oerhört varmt ställe och att då åka med Norwegan, som jag tidigare hade rekommenderat en motsvarande enkelresa. Ta kopia av brevet innan du polisanmäler, ansåg min dataleverantör, som inte var särskilt välinformerad. För sent ansåg jag. Returbrevet var redan postat. Att be Tele2 bekräfta att det verkligen var ett falskt brev, var ett annat förslag jag fick. Jag ringde deras kundtjänst ? 30-40 minuters väntan, men innan jag hade samlat mig från häpenheten, så fick jag ett erbjudande att få bli uppringd. Jag knappade in alla siffrorna ? och blev också uppringd av en person som inte satt på rätt avdelning och som därför inte kunde svara, men den trevlige unge mannen kunde koppla mig vidare till rätt avdelning..., vilket också skedde via en 30/40-minuterskö. Uppringning av ny medarbetare på annan avdelning och så fortsatte det hela eftermiddagen. Nu har jag fått prata med 6 olika befattningshavare hos Tele2, som alla var lika trevliga och som antingen kunde bekräfta eller inte bekräfta vart jag som en såld slav skulle komma att transporteras. Och visst skulle jag få ta med mig min gamla trofasta mailadress om jag bara acceptera den nya husbonde som man hade sålt mig till. Men ville jag slippa min nya ?husse? så skulle det också gå bra ? om jag inte envisades med att vilja behålla min identitet ? min mailadress..... Den 7:e befattningshavaren hos Tele2 hade inte tid att låta mig svara och den 8:e personen på Bredbandsbolaget, bekräftade att det företaget hade överlåtit oss till AllTele! Min inarbetade mailadress var jag tydligen inte själv ägare till. Framåt kvällen så fock jag sedan via mailen ett erbjudande om att få testa en ny sorts bantningspiller - alldeles gratis! Med dessa erfarenheter av modern slavhandel med fyra timmar i telefon och telefonväntan, så får jag önska er alla en riktigt god fortsättning på 2015!

Björn Arén

Året började bra. Jag fick två olika mail med trevligt innehåll. Sen kom den normala posten. I den bunt som den gula bilen levererade fanns brev från en organisation som kallade sig AllTele, hade dataanimerad personal, en postadress i Malmö, telefonnummer i Skellefteå och företagssäte i Lichtenstein, eller var det nu var. De utgick i en odaterad skrivelse från att jag redan hade blivit informerade av Bredbandsbolaget, som tydligen hade köpt oss av Tele2 och att Bredbandsbolaget i sin tur hade överlåtit oss till just AllTele, som här ville presentera sig.... blabb, blabb, blabb. Den var en fullt normal bondfångeriskrivelse, vilket fick mig att skriva på dokumentet och sända det retur till avsändaren med ett förslag att AllTele borde fara till ett oerhört varmt ställe och att då åka med Norwegan, som jag tidigare hade rekommenderat en motsvarande enkelresa. Ta kopia av brevet innan du polisanmäler, ansåg min dataleverantör, som inte var särskilt välinformerad. För sent ansåg jag. Returbrevet var redan postat. Att be Tele2 bekräfta att det verkligen var ett falskt brev, var ett annat förslag jag fick. Jag ringde deras kundtjänst ? 30-40 minuters väntan, men innan jag hade samlat mig från häpenheten, så fick jag ett erbjudande att få bli uppringd. Jag knappade in alla siffrorna ? och blev också uppringd av en person som inte satt på rätt avdelning och som därför inte kunde svara, men den trevlige unge mannen kunde koppla mig vidare till rätt avdelning..., vilket också skedde via en 30/40-minuterskö. Uppringning av ny medarbetare på annan avdelning och så fortsatte det hela eftermiddagen. Nu har jag fått prata med 6 olika befattningshavare hos Tele2, som alla var lika trevliga och som antingen kunde bekräfta eller inte bekräfta vart jag som en såld slav skulle komma att transporteras. Och visst skulle jag få ta med mig min gamla trofasta mailadress om jag bara acceptera den nya husbonde som man hade sålt mig till. Men ville jag slippa min nya ?husse? så skulle det också gå bra ? om jag inte envisades med att vilja behålla min identitet ? min mailadress..... Den 7:e befattningshavaren hos Tele2 hade inte tid att låta mig svara och den 8:e personen på Bredbandsbolaget, bekräftade att det företaget hade överlåtit oss till AllTele! Min inarbetade mailadress var jag tydligen inte själv ägare till. Framåt kvällen så fock jag sedan via mailen ett erbjudande om att få testa en ny sorts bantningspiller - alldeles gratis! Med dessa erfarenheter av modern slavhandel med fyra timmar i telefon och telefonväntan, så får jag önska er alla en riktigt god fortsättning på 2015!

Björn Arén

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.