2015-01-02 06:00

2015-01-20 23:13

2014 – ett riktigt skitår!

KLIMAT: Till och med Miljöpartiet har gett upp

Ytterligare ett skitår är till ända. Bensinen kostar 12:18, flygbränslet är fortfarande skattefritt och natt-tågen i Europa läggs ner på löpande band.

Själv kör jag vidare med min V 70 turbo från 2004, men motiverar det med att jag försöker köra så lite som möjligt. Skulle jag sälja bilen, så vore det till någon som antagligen kör mer än 1 000 mil om året. Jag väntar fortfarande på en vettig elbil till rimligt pris. Det verkar som att jag får vänta några år till.

2014 var det varmaste året hittills, men förnekarna tjatar om hiatus (paus) sedan 1998 och att detta på något märkligt sätt skulle bevisa något. Som om den globala temperaturen tidigare stigit stadigt från år till år. Det har den inte!

Politikerna verkar inte ha fattat läget. Till och med Miljöpartiet har gett upp. De diskuterar att slopa kravet på ökad bensinskatt. Oklart varför, men det luktar röstfiskeri. Barnen klagar när jag tvingar dem att cykla in till bion i tolv minusgrader. Jag känner mig nästan som en dålig farsa, men intalar mig att de måste lära sig att klä sig varmt.

Samtidigt frågar jag mig varför jag ens försöker. Enda ljuset i mörkret är Tesla. De kör sitt eget race. Säljer elbilar med vettig räckvidd, över 40 mil, och annonserade nyligen om en uppdatering vilket ger den en räckvidd på över 60 mil samt bygger ett nät av stationer där man kan ladda 20 mil på 20 minuter. Och det finns en i Karlstad, gratis för Tesla-ägare. Det går att åka hela vägen till Medelhavet utan att det kostar en spänn, förutom broavgifter.

Men Tesla är som Sverigedemokraterna, ingen vill kännas vid dem. Tesla har erbjudit andra biltillverkare att utnyttja deras, men ingen har nappat.

Men på det hela taget, när det gäller åtgärder för klimatet, så var 2014 ett riktigt skitår!

Olof Zachrisson

Karlstad

Ytterligare ett skitår är till ända. Bensinen kostar 12:18, flygbränslet är fortfarande skattefritt och natt-tågen i Europa läggs ner på löpande band.

Själv kör jag vidare med min V 70 turbo från 2004, men motiverar det med att jag försöker köra så lite som möjligt. Skulle jag sälja bilen, så vore det till någon som antagligen kör mer än 1 000 mil om året. Jag väntar fortfarande på en vettig elbil till rimligt pris. Det verkar som att jag får vänta några år till.

2014 var det varmaste året hittills, men förnekarna tjatar om hiatus (paus) sedan 1998 och att detta på något märkligt sätt skulle bevisa något. Som om den globala temperaturen tidigare stigit stadigt från år till år. Det har den inte!

Politikerna verkar inte ha fattat läget. Till och med Miljöpartiet har gett upp. De diskuterar att slopa kravet på ökad bensinskatt. Oklart varför, men det luktar röstfiskeri. Barnen klagar när jag tvingar dem att cykla in till bion i tolv minusgrader. Jag känner mig nästan som en dålig farsa, men intalar mig att de måste lära sig att klä sig varmt.

Samtidigt frågar jag mig varför jag ens försöker. Enda ljuset i mörkret är Tesla. De kör sitt eget race. Säljer elbilar med vettig räckvidd, över 40 mil, och annonserade nyligen om en uppdatering vilket ger den en räckvidd på över 60 mil samt bygger ett nät av stationer där man kan ladda 20 mil på 20 minuter. Och det finns en i Karlstad, gratis för Tesla-ägare. Det går att åka hela vägen till Medelhavet utan att det kostar en spänn, förutom broavgifter.

Men Tesla är som Sverigedemokraterna, ingen vill kännas vid dem. Tesla har erbjudit andra biltillverkare att utnyttja deras, men ingen har nappat.

Men på det hela taget, när det gäller åtgärder för klimatet, så var 2014 ett riktigt skitår!

Olof Zachrisson

Karlstad

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.