2014-12-30 06:00

2015-01-20 22:45

Nobbad på nya Coop Bergvik

KARLSTAD:

Citat från Coop Värmlands hemsida: ”Idag sticker vi ut hakan för att påstå att vi har Värmlands vassaste delikatessavdelning, och ett oslagbart sortiment av lokalt producerade varor, säger Per Strand, som är stormarknadschef vid Coop Forum Bergvik.”

Efter många annonser om den engagerade personalen, och ombyggnationen av Coop Bergvik i Karlstad, så tänkte jag att det vore trevligt att handla julmaten där. Dessutom höll ju hela Bergvik öppet längre, vilket jag tolkade som att man ville att kunder skulle kunna hinna med att inhandla sina varor.

Sist på inköpsrundan tänkte jag köpa en bit lax i delikatessavdelningen på Coop. Vid disken var det en blå plastpåse dragen över maskinen där man får en kölapp. Den är nog trasig, tänkte jag, och ställde mig för att vänta på min tur bakom en man som köpte just lax. Då det bara var han och jag där, så gick jag fram efter honom och begärde att få en bit samma lax – som fortfarande låg kvar på skärbrädan.

Men det skulle jag inte ha gjort. Jag fick höra att de faktiskt hade stängt för 20 minuter sedan och att de hade mycket jobb att göra och att man minsann inte tänkte betjäna några fler kunder. Detta, fick jag reda, på var en princip sak. Vilka man tänkte lära ut den principen till var jag inte klar över, då det bara var jag som stod där...

Då laxen låg framme och det var endast en bit lax jag ville ha, så försökte jag ändå förmå det unga biträdet att snabbt skära en bit, slå in den och sedan skulle det vara klart. Men då fick jag höra att man minsann måste sätta en gräns någonstans!

Jag gick därifrån med känslor liknande dem som jag upplevde på 1980-talets resor i östra Europa, där man behandlade kunder på ett jämförbart sätt. Jag lämnade affären, fascinerad över att Coop Värmland har en så stark företagskultur som lyckas fostra personalen att bemöta kunderna på samma sätt. Och principer, ja det får jag nog säga att jag som kund också har: om nu detta är Värmlands vassaste delikatessavdelning, bevare oss då för Coops övriga delikatessavdelningar!

Nils Safferson

Citat från Coop Värmlands hemsida: ”Idag sticker vi ut hakan för att påstå att vi har Värmlands vassaste delikatessavdelning, och ett oslagbart sortiment av lokalt producerade varor, säger Per Strand, som är stormarknadschef vid Coop Forum Bergvik.”

Efter många annonser om den engagerade personalen, och ombyggnationen av Coop Bergvik i Karlstad, så tänkte jag att det vore trevligt att handla julmaten där. Dessutom höll ju hela Bergvik öppet längre, vilket jag tolkade som att man ville att kunder skulle kunna hinna med att inhandla sina varor.

Sist på inköpsrundan tänkte jag köpa en bit lax i delikatessavdelningen på Coop. Vid disken var det en blå plastpåse dragen över maskinen där man får en kölapp. Den är nog trasig, tänkte jag, och ställde mig för att vänta på min tur bakom en man som köpte just lax. Då det bara var han och jag där, så gick jag fram efter honom och begärde att få en bit samma lax – som fortfarande låg kvar på skärbrädan.

Men det skulle jag inte ha gjort. Jag fick höra att de faktiskt hade stängt för 20 minuter sedan och att de hade mycket jobb att göra och att man minsann inte tänkte betjäna några fler kunder. Detta, fick jag reda, på var en princip sak. Vilka man tänkte lära ut den principen till var jag inte klar över, då det bara var jag som stod där...

Då laxen låg framme och det var endast en bit lax jag ville ha, så försökte jag ändå förmå det unga biträdet att snabbt skära en bit, slå in den och sedan skulle det vara klart. Men då fick jag höra att man minsann måste sätta en gräns någonstans!

Jag gick därifrån med känslor liknande dem som jag upplevde på 1980-talets resor i östra Europa, där man behandlade kunder på ett jämförbart sätt. Jag lämnade affären, fascinerad över att Coop Värmland har en så stark företagskultur som lyckas fostra personalen att bemöta kunderna på samma sätt. Och principer, ja det får jag nog säga att jag som kund också har: om nu detta är Värmlands vassaste delikatessavdelning, bevare oss då för Coops övriga delikatessavdelningar!

Nils Safferson

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.