2014-12-29 06:00

2015-01-20 23:13

Expediterna blir allt mer arroganta

DETALJHANDEL: Illa till mods av respektlösa attityder

Jag är en medelålders kvinna som på senare tid har reagerat över att man som kund får ett allt sämre bemötande av expediter i detaljhandeln. Det tycks som om man på många håll helt har glömt bort talesättet „kunden har alltid rätt”. Visst finns det lysande undantag, det ska framhållas, men det är tyvärr inte ovanligt att expediter är rent oförskämda när man frågar efter en vara som de inte har inne.

Alltför ofta har det också hänt att jag har fått besked om att den vara jag efterfrågar är slutsåld, men när jag för säkerhets skull ser mig runt på egen hand, så hittar jag den oftast i alla fall. När jag då går till kassan för att betala och påtalar detta får jag bara en snorkig kommentar om att då måste det ha varit någon som flyttat på varan...

Under julhandeln råkade jag ut för detta ett flertal gånger och även om jag blir glad över att hitta vad jag söker, så känner jag mig illa till mods av expediternas arroganta attityd. I en del affärer är de inte ens nöjda när man ska betala för sina varor utan försöker då att pracka på en ännu fler varor, som man inte alls har på sin inköpslista.

Inte undra på att allt fler föredrar att handla på nätet, när man som kund behandlas så respektlöst i många fysiska butiker.

Bortskrämd kund

Jag är en medelålders kvinna som på senare tid har reagerat över att man som kund får ett allt sämre bemötande av expediter i detaljhandeln. Det tycks som om man på många håll helt har glömt bort talesättet „kunden har alltid rätt”. Visst finns det lysande undantag, det ska framhållas, men det är tyvärr inte ovanligt att expediter är rent oförskämda när man frågar efter en vara som de inte har inne.

Alltför ofta har det också hänt att jag har fått besked om att den vara jag efterfrågar är slutsåld, men när jag för säkerhets skull ser mig runt på egen hand, så hittar jag den oftast i alla fall. När jag då går till kassan för att betala och påtalar detta får jag bara en snorkig kommentar om att då måste det ha varit någon som flyttat på varan...

Under julhandeln råkade jag ut för detta ett flertal gånger och även om jag blir glad över att hitta vad jag söker, så känner jag mig illa till mods av expediternas arroganta attityd. I en del affärer är de inte ens nöjda när man ska betala för sina varor utan försöker då att pracka på en ännu fler varor, som man inte alls har på sin inköpslista.

Inte undra på att allt fler föredrar att handla på nätet, när man som kund behandlas så respektlöst i många fysiska butiker.

Bortskrämd kund

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.