2018-10-10 06:00

2018-10-10 06:00

Lägg ner järnvägen Karlstad-Torsby

Debatt: Värmlandstrafik

För att bo i Frykåsen krävs i de flesta fall bil till station. Istället för att stiga på tåget kan man i stället fortsätta sin resa i sin egen bil. Det går dessutom mycket snabbare, skriver Enar Jonasson.

Det är ett kontroversiellt förslag som säkert väcker ilska hos troende miljöpartister. Jag har studerat kartan kring Frykåsen och kring stationen finns ett 10-tal hus som har gångavstånd till stationen. På lite längre avstånd finns Forsnäs, Göpåsen, Åna som kan nå stationen när det är sommar och vackert väder men knappast i nov när regnet öser ner. För att nå Frykåsens station måste de flesta ha bil som de parkerar på stationsplan.

Det krävs bil för att bo på landsbygden. De allra flesta har dessutom två bilar för att klara sitt livspussel med arbete, skjutsning av barn samt normala fritidsaktiviteter som stadens invånare ägnar sig åt. Att besöka Bergvik och Ikea en lördag för storhandling är ett enormt företag om man bor Frykåsen och saknar bil.

För att bo i Frykåsen krävs i de flesta fall bil till station. Istället för att stiga på tåget kan man i stället fortsätta sin resa i sin egen bil. Det går dessutom mycket snabbare. Det stora problemet är de höga drivmedelspriserna som i rättvisans namn behöver justeras kraftigt neråt. En boende i Frykåsen ska inte behöva betala mer än 11 kronor litern för sin diesel. Någon ska betala den sänkningen och det kan man göra med att lägga ner järnvägen Karlstad- Kil som ändå har mycket liten betydelse. Järnvägen var stängd några veckor i somras och vad jag vet var det ingen som saknade den.

Naturligtvis är det inte bara Frykåsen borna som ska betala 11 kronor för sin diesel utan alla som bor på landsbygden eftersom bilen är vårt viktigaste transportmedel. Pengarna skall tas någonstans och 40-miljonersbroarna för cyklister och de kraftigt subventionerande bussresorna inom Karlstad kan vara en post.

I dessa tider vill alla partier ha en levande landsbygd men det är bara läpparnas bekännelse och inget som talas om efter valet. I vissa fall är det riktigt dåligt. Om folkminskningen pågår i samma takt i Munkfors som det har gjort de senaste åren får den siste munkforsingen, 2030 släcka ljuset och lämna nyckeln till Hagfors som kanske överlever några år till.

Om 50 år kanske alla värmlänningar bor i Vänerområdet och allt land ovanför Kil-Molkom är ett land för där ingen bor om vi inte skapar förutsättning för att bo och verka på landsbygden. Att kraftigt sänka skatt på drivmedel är ett.

Enar Jonasson

Pensionär som har tre kilometer till busshållplatsen

Det är ett kontroversiellt förslag som säkert väcker ilska hos troende miljöpartister. Jag har studerat kartan kring Frykåsen och kring stationen finns ett 10-tal hus som har gångavstånd till stationen. På lite längre avstånd finns Forsnäs, Göpåsen, Åna som kan nå stationen när det är sommar och vackert väder men knappast i nov när regnet öser ner. För att nå Frykåsens station måste de flesta ha bil som de parkerar på stationsplan.

Det krävs bil för att bo på landsbygden. De allra flesta har dessutom två bilar för att klara sitt livspussel med arbete, skjutsning av barn samt normala fritidsaktiviteter som stadens invånare ägnar sig åt. Att besöka Bergvik och Ikea en lördag för storhandling är ett enormt företag om man bor Frykåsen och saknar bil.

För att bo i Frykåsen krävs i de flesta fall bil till station. Istället för att stiga på tåget kan man i stället fortsätta sin resa i sin egen bil. Det går dessutom mycket snabbare. Det stora problemet är de höga drivmedelspriserna som i rättvisans namn behöver justeras kraftigt neråt. En boende i Frykåsen ska inte behöva betala mer än 11 kronor litern för sin diesel. Någon ska betala den sänkningen och det kan man göra med att lägga ner järnvägen Karlstad- Kil som ändå har mycket liten betydelse. Järnvägen var stängd några veckor i somras och vad jag vet var det ingen som saknade den.

Naturligtvis är det inte bara Frykåsen borna som ska betala 11 kronor för sin diesel utan alla som bor på landsbygden eftersom bilen är vårt viktigaste transportmedel. Pengarna skall tas någonstans och 40-miljonersbroarna för cyklister och de kraftigt subventionerande bussresorna inom Karlstad kan vara en post.

I dessa tider vill alla partier ha en levande landsbygd men det är bara läpparnas bekännelse och inget som talas om efter valet. I vissa fall är det riktigt dåligt. Om folkminskningen pågår i samma takt i Munkfors som det har gjort de senaste åren får den siste munkforsingen, 2030 släcka ljuset och lämna nyckeln till Hagfors som kanske överlever några år till.

Om 50 år kanske alla värmlänningar bor i Vänerområdet och allt land ovanför Kil-Molkom är ett land för där ingen bor om vi inte skapar förutsättning för att bo och verka på landsbygden. Att kraftigt sänka skatt på drivmedel är ett.

Enar Jonasson

Pensionär som har tre kilometer till busshållplatsen

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.