2018-09-13 06:00

2018-09-13 06:00

Vi vill inte sälja personalliggare längre

Debatt: Arbetsliv

Nu när vi har ett gott perspektiv på hur näringslivet i allmänhet och våra kunder i synnerhet reagerar på kraven om personalliggare och dess konsekvenser för deras vardag, så säger vi: slopa personalliggarna, skriver Lars Knapasjö.

Det har blåst upp till storm i Företagssverige, en storm som förhoppningsvis kan närma sig orkanstyrka och på sikt se till att näringslivet slipper onödiga pålagor och ineffektiva administrativa uppgifter. Den 6 augusti skrev 30-talet företagare en debattartikel i Aftonbladet med rubriken ”Våra småföretag är seriösa – låt oss vara”. Det handlar om systemet med personalliggare, som Skatteverket och regeringen tycks tro är en mirakelkur mot alla former av hemskheter som ett företag kan ha för sig.

Det började 2007 med branscher som frisörer, restauranger, tvätterier och fortsatte sedan till byggbranschen, där kravet blev en elektronisk personalliggare; d v s där personer verksamma inom företaget ska skriva in och ut sig. Från halvårsskiftet gäller lagkraven nu även fordons- och däckverkstäder samt företag som arbetar med kroppsvård och livsmedelsgrossister.

Initialt uppfann politikerna och byråkraterna personalliggaren för att kunna få bort oseriösa företag som skattefuskar och betalar obeskattade, s k svarta löner, vilket kan ses som ett gott uppsåt. Genom Skatteverkets tolkningar har det hela urartat, så att det istället handlar om en generell närvarokontroll som även omfattar hela företagarens familj; till och med barn i förskoleålder.

Inom byggsektorn finns ett id-kortsystem; ID06 som är inarbetat och fungerar bra inom sitt område. När id-kortsystemet ska försöka expandera och göra, vad man kallar för, ID06-ackrediteringar av personalliggare, så börjar allt bara bli riktigt fel. Nu ska byggsektorns id-kortsystem ID06 börja användas på bil- och däckverkstäderna. Varför förstår ingen; ett bygge och en bilverkstad har inte mycket gemensamt.

P&K TimeApp AB arbetar med att utveckla administrativa, digitala verktyg åt företag och organisationer; stora som små, privat likväl som kommunala. Vi har generella affärssystem och en rad anpassade branschversioner. Vi har också personalliggare och är stolta över att den är uppskattad som kostnadseffektiv och användarvänlig. Vi hade den också i en ID06-ackrediterad version, men det blev dels dyrt med de höga avgifterna till ID06, dels tyckte företagen inte om det administrativa merarbete som det medförde.

Nu när vi har ett gott perspektiv på hur näringslivet i allmänhet och våra kunder i synnerhet reagerar på kraven om personalliggare och dess konsekvenser för deras vardag, så säger vi: slopa personalliggarna. Lägg ner, gör om och gör rätt.

Vi vill egentligen inte längre sälja vår personalliggare. Vi vill våra kunder och de svenska företagen väl och att de ska slippa onödigt krångel. Vad vill våra politiker och Skatteverket?

Lars Knapasjö

P&K TimeApp AB

Det har blåst upp till storm i Företagssverige, en storm som förhoppningsvis kan närma sig orkanstyrka och på sikt se till att näringslivet slipper onödiga pålagor och ineffektiva administrativa uppgifter. Den 6 augusti skrev 30-talet företagare en debattartikel i Aftonbladet med rubriken ”Våra småföretag är seriösa – låt oss vara”. Det handlar om systemet med personalliggare, som Skatteverket och regeringen tycks tro är en mirakelkur mot alla former av hemskheter som ett företag kan ha för sig.

Det började 2007 med branscher som frisörer, restauranger, tvätterier och fortsatte sedan till byggbranschen, där kravet blev en elektronisk personalliggare; d v s där personer verksamma inom företaget ska skriva in och ut sig. Från halvårsskiftet gäller lagkraven nu även fordons- och däckverkstäder samt företag som arbetar med kroppsvård och livsmedelsgrossister.

Initialt uppfann politikerna och byråkraterna personalliggaren för att kunna få bort oseriösa företag som skattefuskar och betalar obeskattade, s k svarta löner, vilket kan ses som ett gott uppsåt. Genom Skatteverkets tolkningar har det hela urartat, så att det istället handlar om en generell närvarokontroll som även omfattar hela företagarens familj; till och med barn i förskoleålder.

Inom byggsektorn finns ett id-kortsystem; ID06 som är inarbetat och fungerar bra inom sitt område. När id-kortsystemet ska försöka expandera och göra, vad man kallar för, ID06-ackrediteringar av personalliggare, så börjar allt bara bli riktigt fel. Nu ska byggsektorns id-kortsystem ID06 börja användas på bil- och däckverkstäderna. Varför förstår ingen; ett bygge och en bilverkstad har inte mycket gemensamt.

P&K TimeApp AB arbetar med att utveckla administrativa, digitala verktyg åt företag och organisationer; stora som små, privat likväl som kommunala. Vi har generella affärssystem och en rad anpassade branschversioner. Vi har också personalliggare och är stolta över att den är uppskattad som kostnadseffektiv och användarvänlig. Vi hade den också i en ID06-ackrediterad version, men det blev dels dyrt med de höga avgifterna till ID06, dels tyckte företagen inte om det administrativa merarbete som det medförde.

Nu när vi har ett gott perspektiv på hur näringslivet i allmänhet och våra kunder i synnerhet reagerar på kraven om personalliggare och dess konsekvenser för deras vardag, så säger vi: slopa personalliggarna. Lägg ner, gör om och gör rätt.

Vi vill egentligen inte längre sälja vår personalliggare. Vi vill våra kunder och de svenska företagen väl och att de ska slippa onödigt krångel. Vad vill våra politiker och Skatteverket?

Lars Knapasjö

P&K TimeApp AB

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.