2018-06-13 06:00

2018-06-13 06:00

Avgift på fossila bränslen

Replik: Utsläpp

De som lever på ett sätt som ger små utsläpp gynnas av utdelningen samtidigt som de som orsakar stora koldioxidutsläpp får stigande kostnader, skriver Henrik Petrén.

Svar till Sabina Andrén och Peter Westman (NWT 2/6)

I NWT den 2 juni påpekar Sabina Andrén och Peter Westman att svenskarna kör allt fler mil i sina bilar och att transporter står för nästan en tredjedel av växthusgasutsläppen inom Sverige. Det kan inte fortsätta om vi ska ha någon chans att begränsa den globala uppvärmningen, och vi behöver göra mer än att bara vänta på att de fossilfria alternativen ska bli billigare.

Inför en avgift på alla fossila bränslen, och låt den öka på ett förutsägbart sätt till dess att de fossila bränslena fasats ut. Avgiften kommer att göra att alla varor och tjänster som baseras på fossila bränslen blir dyrare i proportion till utsläppen, och företag och konsumenter får naturliga incitament att välja bort de sämsta alternativen.

För att kompensera allmänheten för de ökande priserna delas hela intäkten från avgiften ut i lika delar till alla vuxna medborgare. Utdelningen blir ett omställningsbidrag som var och en kan använda fritt. De som lever på ett sätt som ger små utsläpp (till exempel genom att välja fossilfri kollektivtrafik) gynnas av utdelningen samtidigt som de som orsakar stora koldioxidutsläpp får stigande kostnader.

Den stadigt stigande avgiften ska inte ersätta befintliga skatter. En viktig anledning till att hela intäkten delas ut direkt är att det ska bli lättare för alla partier att ställa sig bakom förslaget eftersom man kortsluter diskussionen kring vad pengarna bäst används till. De har ju redan använts på bästa sätt: för att stoppa användningen av fossila bränslen.

För att göra något åt klimatförändringarna behöver vi effektiva gemensamma lösningar. Ökande koldioxidavgift med full utdelning är en sådan lösning.

Henrik Petrén

Klimatsvaret – CCL Sverige

Svar till Sabina Andrén och Peter Westman (NWT 2/6)

I NWT den 2 juni påpekar Sabina Andrén och Peter Westman att svenskarna kör allt fler mil i sina bilar och att transporter står för nästan en tredjedel av växthusgasutsläppen inom Sverige. Det kan inte fortsätta om vi ska ha någon chans att begränsa den globala uppvärmningen, och vi behöver göra mer än att bara vänta på att de fossilfria alternativen ska bli billigare.

Inför en avgift på alla fossila bränslen, och låt den öka på ett förutsägbart sätt till dess att de fossila bränslena fasats ut. Avgiften kommer att göra att alla varor och tjänster som baseras på fossila bränslen blir dyrare i proportion till utsläppen, och företag och konsumenter får naturliga incitament att välja bort de sämsta alternativen.

För att kompensera allmänheten för de ökande priserna delas hela intäkten från avgiften ut i lika delar till alla vuxna medborgare. Utdelningen blir ett omställningsbidrag som var och en kan använda fritt. De som lever på ett sätt som ger små utsläpp (till exempel genom att välja fossilfri kollektivtrafik) gynnas av utdelningen samtidigt som de som orsakar stora koldioxidutsläpp får stigande kostnader.

Den stadigt stigande avgiften ska inte ersätta befintliga skatter. En viktig anledning till att hela intäkten delas ut direkt är att det ska bli lättare för alla partier att ställa sig bakom förslaget eftersom man kortsluter diskussionen kring vad pengarna bäst används till. De har ju redan använts på bästa sätt: för att stoppa användningen av fossila bränslen.

För att göra något åt klimatförändringarna behöver vi effektiva gemensamma lösningar. Ökande koldioxidavgift med full utdelning är en sådan lösning.

Henrik Petrén

Klimatsvaret – CCL Sverige

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.