2017-09-22 06:01

2017-09-22 06:01

Svenska folket vill äga bil

Debatt: Kommunikationer

Gärna mer kollektivtrafik och cykelvägar, men bilen måste ges plats i stadsrummet och bra vägar att färdas på i övrigt, skriver Anders Ydstedt och Wilhelm Douglas.

Aldrig förr har det sålts så många i Sverige. Samtidigt pågår det något av ett paradigmskifte inom bilismen. Fordonen blir allt renare, tystare och säkrare. Snart kanske de även kan köra själva. Det finns inget som indikerar att denna utveckling skulle minska intresset för bilen, tvärtom.

Men samtidigt hörs nu röster i debatten som påstår att givet teknikutvecklingen och urbaniseringen kommer människor inte att vilja äga sin egen bil i framtiden. Därför planerar Sveriges kommuner för minskad bilism. De bilar som finns kvar skall utgöras av delat ägande som bilpooler och liknande. Allt för att spara yta, speciellt i städerna.

Att myndigheter och politiker tänker på ett visst sätt behöver dock inte betyda att medborgarna gör detsamma. KAK frågade därför genom en Skop-undersökning svenska folket om hur de vill äga bil? 6 procent svarade att de inte vill äga bil överhuvudtaget, 9 procent att de föredrar leasing, 3 procent vill använda sig av bilpool och 4 procent vill hyra vid behov. Men de allra flesta, hela 78 procent, vill äga sin egen bil. Det går inte att se några avgörande skillnader mellan olika grupper, ung som äldre, höger som vänster, hög- som lågutbildad, stad som land – alla vill äga sin egen bil.

KAK vill därför rikta en uppmaning till både politiker och planerare: lyssna till era invånare och planera för framtidens bilism. Gärna mer kollektivtrafik och cykelvägar, men bilen måste ges plats i stadsrummet och bra vägar att färdas på i övrigt. Underlätta människor resande så långt det bara är möjligt.

Anders Ydstedt

Ordförande, Expertrådet, KAK

Wilhelm Douglas

Generalsekreterare, KAK

Aldrig förr har det sålts så många i Sverige. Samtidigt pågår det något av ett paradigmskifte inom bilismen. Fordonen blir allt renare, tystare och säkrare. Snart kanske de även kan köra själva. Det finns inget som indikerar att denna utveckling skulle minska intresset för bilen, tvärtom.

Men samtidigt hörs nu röster i debatten som påstår att givet teknikutvecklingen och urbaniseringen kommer människor inte att vilja äga sin egen bil i framtiden. Därför planerar Sveriges kommuner för minskad bilism. De bilar som finns kvar skall utgöras av delat ägande som bilpooler och liknande. Allt för att spara yta, speciellt i städerna.

Att myndigheter och politiker tänker på ett visst sätt behöver dock inte betyda att medborgarna gör detsamma. KAK frågade därför genom en Skop-undersökning svenska folket om hur de vill äga bil? 6 procent svarade att de inte vill äga bil överhuvudtaget, 9 procent att de föredrar leasing, 3 procent vill använda sig av bilpool och 4 procent vill hyra vid behov. Men de allra flesta, hela 78 procent, vill äga sin egen bil. Det går inte att se några avgörande skillnader mellan olika grupper, ung som äldre, höger som vänster, hög- som lågutbildad, stad som land – alla vill äga sin egen bil.

KAK vill därför rikta en uppmaning till både politiker och planerare: lyssna till era invånare och planera för framtidens bilism. Gärna mer kollektivtrafik och cykelvägar, men bilen måste ges plats i stadsrummet och bra vägar att färdas på i övrigt. Underlätta människor resande så långt det bara är möjligt.

Anders Ydstedt

Ordförande, Expertrådet, KAK

Wilhelm Douglas

Generalsekreterare, KAK

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.