2017-09-09 06:00

2017-09-09 06:00

Om viljan finns kan lärarbristen lösas

Debatt: Skolan

Lärarnas löner måste upp till nivåer som visar att utbildning lönar sig. Så kan läraryrket återigen bli åtråvärt, skriver Åsa Fahlén.

Svensk skola står inför sin svåraste utmaning på decennier. I en situation med akut lärarbrist och långvarig negativ kunskapsutveckling har skolan även fått ett stort inflöde av elever med ett annat modersmål än svenska, där vissa också flytt från krig och katastrof. Situationen är exceptionell och kräver satsningar på alla plan.

Detta betyder en extra stor utmaning för kommunsektorn. Det krävs kraftfullt agerande för att säkra skolgången för alla elever. Där är lärarförsörjningen en nyckel, alltså att både locka nya lärare samt behålla de befintliga.

Det finns bara en väg framåt: Satsa på lärarna och skolan! Uppmaningen riktas till alla kommuner, oavsett vilka partier som styr. Och pengar finns, om viljan finns. Kommunerna redovisar rekordöverskott. Och ekonomerna kräver satsningar på skola och utbildning för att klara utmaningarna i ekonomin. Det är en investering för framtiden.

Lärarbristen är akut. Men för att man ska kunna rekrytera nya lärare och locka tillbaka de lärare som lämnat yrket krävs samma sak som överallt annars på arbetsmarknaden. I grunden gäller det att satsa på konkurrenskraftiga löner och en god arbetsmiljö. Lärare måste få möjligheten att göra ett bra jobb. Tillräckligt med tid för planering och efterarbete är en förutsättning för kvalitet och ökad likvärdighet. Lärare måste få förutsättningar att möta varje elev, varje dag. Det behövs alltså långsiktiga satsningar på lön, profession och arbetsmiljö.

Jag vill samtidigt vara tydlig med att så kallade ”snabbspår” till läraryrket inte får innebära sänkta krav på kvalitet genom att centrala inslag i lärarutbildningen (som t ex praktik och metodik) reduceras. Studenterna får inte bli sämre förberedda för yrkesutövningen, det drabbar i slutändan kvaliteten på undervisningen

Både den nuvarande regeringen och den föregående tycks ha insett löneproblemet och har tagit några viktiga första steg för att höja lärarnas löner. Men det räcker inte, arbetsmiljön måste förbättras och löneökningarna måste fortsätta, och komma fler till del. Lärare måste upp på lönenivåer som visar att utbildning lönar sig.

Då kan vi förhoppningsvis locka tillbaka de lärare som har lämnat yrket och även få fler lämpliga studenter att inte bara vilja, utan verkligen utbilda sig till lärare!

Åsa Fahlén

Ordförande, Lärarnas Riksförbund

Svensk skola står inför sin svåraste utmaning på decennier. I en situation med akut lärarbrist och långvarig negativ kunskapsutveckling har skolan även fått ett stort inflöde av elever med ett annat modersmål än svenska, där vissa också flytt från krig och katastrof. Situationen är exceptionell och kräver satsningar på alla plan.

Detta betyder en extra stor utmaning för kommunsektorn. Det krävs kraftfullt agerande för att säkra skolgången för alla elever. Där är lärarförsörjningen en nyckel, alltså att både locka nya lärare samt behålla de befintliga.

Det finns bara en väg framåt: Satsa på lärarna och skolan! Uppmaningen riktas till alla kommuner, oavsett vilka partier som styr. Och pengar finns, om viljan finns. Kommunerna redovisar rekordöverskott. Och ekonomerna kräver satsningar på skola och utbildning för att klara utmaningarna i ekonomin. Det är en investering för framtiden.

Lärarbristen är akut. Men för att man ska kunna rekrytera nya lärare och locka tillbaka de lärare som lämnat yrket krävs samma sak som överallt annars på arbetsmarknaden. I grunden gäller det att satsa på konkurrenskraftiga löner och en god arbetsmiljö. Lärare måste få möjligheten att göra ett bra jobb. Tillräckligt med tid för planering och efterarbete är en förutsättning för kvalitet och ökad likvärdighet. Lärare måste få förutsättningar att möta varje elev, varje dag. Det behövs alltså långsiktiga satsningar på lön, profession och arbetsmiljö.

Jag vill samtidigt vara tydlig med att så kallade ”snabbspår” till läraryrket inte får innebära sänkta krav på kvalitet genom att centrala inslag i lärarutbildningen (som t ex praktik och metodik) reduceras. Studenterna får inte bli sämre förberedda för yrkesutövningen, det drabbar i slutändan kvaliteten på undervisningen

Både den nuvarande regeringen och den föregående tycks ha insett löneproblemet och har tagit några viktiga första steg för att höja lärarnas löner. Men det räcker inte, arbetsmiljön måste förbättras och löneökningarna måste fortsätta, och komma fler till del. Lärare måste upp på lönenivåer som visar att utbildning lönar sig.

Då kan vi förhoppningsvis locka tillbaka de lärare som har lämnat yrket och även få fler lämpliga studenter att inte bara vilja, utan verkligen utbilda sig till lärare!

Åsa Fahlén

Ordförande, Lärarnas Riksförbund

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.