2017-09-06 06:01

2017-09-06 06:01

Skatteregler straffar lokal journalistik

Debatt: Media

Dagens skattelagstiftning ger globala aktörer möjlighet att använda en större andel av sina intäkter till att utveckla nya tjänster än vad lokala medier kan, skriver Jeanette Gustafsdotter.

I teorin ska svenska och globala medieföretag följa samma skatteregler. Men i praktiken är det inte så. Medan svenska tidningar måste betala bolagsskatt verkar jättar som Facebook och Google slippa undan. Menar regeringen allvar när den talar om vikten av en levande journalistik i hela landet, ja då är det hög tid att införa rättvisa skatteregler. Rättvisa i praktiken och inte bara i teorin.

I fjol sålde Facebook Sweden annonser för uppskattningsvis 1 miljard kronor. I årsredovisningen redovisar man en omsättning på 95 miljoner. Resten av intäkterna slussas, helt lagligt, till lågskatteländer. Google gör likadant. Förra året placerade annonsörer 6 miljarder kronor i sökordsmarknadsföring, det vill säga för att annonser ska synas bredvid de länkar du sökt fram på nätet. Och eftersom den svenska marknaden domineras av Google går nästan alla miljarderna dit.

Spelar det här någon roll lokalt? Ja, dagens skattelagstiftning ger globala aktörer möjlighet att använda en större andel av sina intäkter till att utveckla nya tjänster än vad lokala medier kan. Men också till att erbjuda gratistjänster och konkurrera på den lokala annonsmarknaden.

Vi uppskattar att 1,1 miljarder av Googles annonsintäkter och 191 miljoner av Facebooks kommer från Värmlands och Västra Götalands län, områden där NWT-koncernens tidningar ges ut. Totalt handlar det om 1,3 miljarder kronor. Det kan jämföras med omsättningen på 501 miljoner för alla tidningar inom hela koncernen Nya Wermlands-Tidningens AB. Och efter att kostnaderna dragits av betalar NWT-koncernen över 18 miljoner i skatt på resultatet. Det samtidigt som Google Swedens vinst belastas med 5,5 miljoner i skatt och det på uppskattningsvis 5,6 miljarder i intäkter enbart från sökorden. Helt lagligt. Facebook Sweden – som sannolikt har en omsättning på miljarden – betalar i sin tur 2,5 miljoner i skatt. NWT-koncernen betalar alltså långt mer i skatt än Google och Facebook.

Det främsta skälet till att Facebook och Google betalar så lite svensk skatt är att de skattetekniskt inte anses vara permanent etablerade här. Dagens lagstiftning är skapad för mer traditionella affärsmodeller. Modeller som bygger på att bolag har ett behov av fysisk närvaro på en marknad för att kunna tjäna pengar där. Men med digital teknik behöver it-jättarna liten eller ingen fysisk närvaro i landet för att deras verksamhet ska vara lönsam.

Till det kommer att globala bolag ofta använder koncernstrukturer som gör att de kan föra över vinster från det land där vinsterna skapas till en annan del av koncernen i ett land där skatten är lägre. På så sätt kan koncernen skapa en konstlat låg skattenivå. Men också välja mellan olika länders skatteregler för att maximera sin vinst. Det är möjligheter som lokala mediebolag inte har.

Regering och riksdag har många gånger uttryckt engagemang för journalistiken och dess betydelse för det offentliga samtalet och demokratin. Med tanke på att annonspengarna nu i växande utsträckning hamnar hos it-jättar har vi ett problem. Därför uppmanar vi regeringen att se över konkurrensförhållandena mellan svenska och globala aktörer. Regeringen bör verka både för inhemska åtgärder och ändringar på EU-nivå som gör det möjligt för svenska medier att konkurrera på samma villkor som de globala. Rättvisa regler skulle inte bara stärka journalistikens förutsättningar utan även vår levande demokrati.

Jeanette Gustafsdotter

Vd för Tidningsutgivarna

I teorin ska svenska och globala medieföretag följa samma skatteregler. Men i praktiken är det inte så. Medan svenska tidningar måste betala bolagsskatt verkar jättar som Facebook och Google slippa undan. Menar regeringen allvar när den talar om vikten av en levande journalistik i hela landet, ja då är det hög tid att införa rättvisa skatteregler. Rättvisa i praktiken och inte bara i teorin.

I fjol sålde Facebook Sweden annonser för uppskattningsvis 1 miljard kronor. I årsredovisningen redovisar man en omsättning på 95 miljoner. Resten av intäkterna slussas, helt lagligt, till lågskatteländer. Google gör likadant. Förra året placerade annonsörer 6 miljarder kronor i sökordsmarknadsföring, det vill säga för att annonser ska synas bredvid de länkar du sökt fram på nätet. Och eftersom den svenska marknaden domineras av Google går nästan alla miljarderna dit.

Spelar det här någon roll lokalt? Ja, dagens skattelagstiftning ger globala aktörer möjlighet att använda en större andel av sina intäkter till att utveckla nya tjänster än vad lokala medier kan. Men också till att erbjuda gratistjänster och konkurrera på den lokala annonsmarknaden.

Vi uppskattar att 1,1 miljarder av Googles annonsintäkter och 191 miljoner av Facebooks kommer från Värmlands och Västra Götalands län, områden där NWT-koncernens tidningar ges ut. Totalt handlar det om 1,3 miljarder kronor. Det kan jämföras med omsättningen på 501 miljoner för alla tidningar inom hela koncernen Nya Wermlands-Tidningens AB. Och efter att kostnaderna dragits av betalar NWT-koncernen över 18 miljoner i skatt på resultatet. Det samtidigt som Google Swedens vinst belastas med 5,5 miljoner i skatt och det på uppskattningsvis 5,6 miljarder i intäkter enbart från sökorden. Helt lagligt. Facebook Sweden – som sannolikt har en omsättning på miljarden – betalar i sin tur 2,5 miljoner i skatt. NWT-koncernen betalar alltså långt mer i skatt än Google och Facebook.

Det främsta skälet till att Facebook och Google betalar så lite svensk skatt är att de skattetekniskt inte anses vara permanent etablerade här. Dagens lagstiftning är skapad för mer traditionella affärsmodeller. Modeller som bygger på att bolag har ett behov av fysisk närvaro på en marknad för att kunna tjäna pengar där. Men med digital teknik behöver it-jättarna liten eller ingen fysisk närvaro i landet för att deras verksamhet ska vara lönsam.

Till det kommer att globala bolag ofta använder koncernstrukturer som gör att de kan föra över vinster från det land där vinsterna skapas till en annan del av koncernen i ett land där skatten är lägre. På så sätt kan koncernen skapa en konstlat låg skattenivå. Men också välja mellan olika länders skatteregler för att maximera sin vinst. Det är möjligheter som lokala mediebolag inte har.

Regering och riksdag har många gånger uttryckt engagemang för journalistiken och dess betydelse för det offentliga samtalet och demokratin. Med tanke på att annonspengarna nu i växande utsträckning hamnar hos it-jättar har vi ett problem. Därför uppmanar vi regeringen att se över konkurrensförhållandena mellan svenska och globala aktörer. Regeringen bör verka både för inhemska åtgärder och ändringar på EU-nivå som gör det möjligt för svenska medier att konkurrera på samma villkor som de globala. Rättvisa regler skulle inte bara stärka journalistikens förutsättningar utan även vår levande demokrati.

Jeanette Gustafsdotter

Vd för Tidningsutgivarna

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.
Fakta
  • Enligt Facebooks svenska partners har bolaget 5,9 miljoner aktiva användare i Sverige
  • 19,7 procent av Facebookanvändarna finns enligt Kantar Sifo i Värmlands län och Västra Götaland
  • Ifjol var Facebooks genomsnittliga intäkt per europeisk användare cirka 165 kr
  • 2016 omsatte svensk sökordsmarknadsföring 5,96 miljarder kronor, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik
  • 19,6 procent av internetanvändarna finns enligt Kantar Sifo i Värmlands län och Västra Götaland

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.