2016-04-02 06:00

2016-04-02 06:00

Slut på kampanjförbud

Debatt: Skolor

De skolor som inför kampanjförbud förbereder inte unga inför sin demokratiska rätt, att rösta, skriver Christopher Rydaeus och Adam Schelin.

Skolor i Värmland misslyckas med sitt demokratiska uppdrag. Att stänga skolor för politiska ungdomsförbund är att främja populism. När ungdomar inte har möjlighet att ställa frågor om de problem och utmaningar de ser i samhället gror missnöje och irritation. Det är då som enfrågepartier tar över det politiska rummet och som tillslut också erövrar samhällsdebatten.

En av skolans viktigaste uppgifter är att informera och undervisa i samhällets uppbyggnad och demokratins grundstenar. Det är svårt för lärare att sitta på samtliga svar kring samhällets alla utmaningar då det inte är ett av skolans uppgifter. Det åligger dock ändå skolan att skapa en arena för eleverna där dem kan få svar på frågor och funderingar som existerar i samhället. Lärare sitter inte på svaren kring hur man löser de utmaningar som eleven ser.

Exkludering av politiska ungdomsförbund med obekväma åsikter tenderar att resulterar i motsatsen av vad man vill uppnå, alltså att populistiska ungdomsförbund får vatten på sin kvarn. Samhällsdebatten vinns inte genom att stänga ute dem vi inte håller med. Uteslutning av dessa enfrågepartier skapar misstro bland unga och därav ifrågasätter dem det politiska systemet och Sveriges demokrati.

Det är av högsta vikt att skolor vågar öppna sina dörrar för politiska ungdomsförbund. De skolor som inför kampanjförbud förbereder inte unga inför sin demokratiska rätt, att rösta. Istället stängs dem ute från omvärlden och det offentliga rummet. Ungdomar måste få fråga, ifrågasätta och ta ställning.

Christopher Rydaeus

Riksordförande Moderat Skolungdom

Adam Schelin

Moderat Skolungdom ansvarig i Värmland

Skolor i Värmland misslyckas med sitt demokratiska uppdrag. Att stänga skolor för politiska ungdomsförbund är att främja populism. När ungdomar inte har möjlighet att ställa frågor om de problem och utmaningar de ser i samhället gror missnöje och irritation. Det är då som enfrågepartier tar över det politiska rummet och som tillslut också erövrar samhällsdebatten.

En av skolans viktigaste uppgifter är att informera och undervisa i samhällets uppbyggnad och demokratins grundstenar. Det är svårt för lärare att sitta på samtliga svar kring samhällets alla utmaningar då det inte är ett av skolans uppgifter. Det åligger dock ändå skolan att skapa en arena för eleverna där dem kan få svar på frågor och funderingar som existerar i samhället. Lärare sitter inte på svaren kring hur man löser de utmaningar som eleven ser.

Exkludering av politiska ungdomsförbund med obekväma åsikter tenderar att resulterar i motsatsen av vad man vill uppnå, alltså att populistiska ungdomsförbund får vatten på sin kvarn. Samhällsdebatten vinns inte genom att stänga ute dem vi inte håller med. Uteslutning av dessa enfrågepartier skapar misstro bland unga och därav ifrågasätter dem det politiska systemet och Sveriges demokrati.

Det är av högsta vikt att skolor vågar öppna sina dörrar för politiska ungdomsförbund. De skolor som inför kampanjförbud förbereder inte unga inför sin demokratiska rätt, att rösta. Istället stängs dem ute från omvärlden och det offentliga rummet. Ungdomar måste få fråga, ifrågasätta och ta ställning.

Christopher Rydaeus

Riksordförande Moderat Skolungdom

Adam Schelin

Moderat Skolungdom ansvarig i Värmland

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.