2015-08-19 06:00

2015-08-19 06:00

Ett paradigmskifte för miljön

Debatt: Biodrivmedel

Man har satt ner foten hur styrmedel för biodrivmedel skall utformas. Regeringens lagrådsremiss har föreslagit att biodrivmedel, oberoende vilket, skall helt befrias från koldioxidskatt, skriver Gunnar Westlind .

Vad fel jag hade i mina tidigare debattinlägg i NWT angående drivmedel för fordon och regeringens handlingsförlamning angående styrmedlen för biodrivmedel. Aldrig har det känts så bra att ha fel. Visst, det har tagit tid men nu stundar nya tider.

Den svenska regeringen har nu tagit det största steget någonsin för miljön. Man har satt ner foten hur styrmedel för biodrivmedel skall utformas. Regeringens lagrådsremiss har föreslagit att biodrivmedel, oberoende vilket, skall helt befrias från koldioxidskatt. Biometanol och HVO (tallolja) befrias också helt från energiskatt. Allt detta kan te sig självklart men resan dit har varit lång.

Om förslaget går igenom riksdagen i höst och om det blir långsiktigt (15-20 år), då har Sverige stora möjligheter att till år 2030 ha en fossilfri fordonsflotta. Beslutet (förslaget) har kommit minst fem till tio år försent men det är ändå fortfarande möjligt att nå 2030-målet. Antas förslaget så kommer finansiärer att våga satsa de belopp som krävs för att investera i biodrivmedelfabriker.

Det här är ett paradigmskifte för miljön som är unikt i världen. I och med ett sådant beslut blir det möjligt för Sverige att bli helt självförsörjande på biodrivmedel för fordon. Råvaran finns i skogen och landsbygden får nu möjligheter att på nytt leva upp. Till en början kommer biodrivmedel att användas som låginblandning i ”vanlig” bensin, men på sikt när kapaciteten finns, kan användningen öka till 100 procent biodrivmedel. Det har tagit lång tid till beslut men den nuvarande regeringen har vågat sätta ner foten. De förra regeringarna under de senaste 15 åren har säkert varit med och utrett underlaget till förslaget, men det är som i fotboll, det är målgöraren som gör skillnad.

Det väntar nu stora vinster för samhällsekonomin. Det talas om 10 000 nya jobb och vår handelsbalans kommer på sikt att förbättras med 50 miljarder kronor per år. Det allra bästa är, att när det gäller biometanol, så är det också ett ”laddningsbränsle” för bränsleceller. Bränslecellen som man tror kommer att bli framtidens ”batteri” för elfordon. Men den ligger ännu längre i framtiden. Förbränningsmotorn får vi dras med säkert 30-50 år till innan bränslecellen blir dominerande. Drygt 30 procent av alla utsläpp av växthusgaser är orsakade av fossila drivmedel från fordon (Sverige). Därför kan man säga, att om förslaget går igenom (med långsiktighet) så blir det kommande beslutet den främsta miljöhändelsen i Sverige någonsin. Grattis regeringen, miljön, svensk ekonomi och så alla vi andra förstås.

Gunnar Westlind

Örebro

Vad fel jag hade i mina tidigare debattinlägg i NWT angående drivmedel för fordon och regeringens handlingsförlamning angående styrmedlen för biodrivmedel. Aldrig har det känts så bra att ha fel. Visst, det har tagit tid men nu stundar nya tider.

Den svenska regeringen har nu tagit det största steget någonsin för miljön. Man har satt ner foten hur styrmedel för biodrivmedel skall utformas. Regeringens lagrådsremiss har föreslagit att biodrivmedel, oberoende vilket, skall helt befrias från koldioxidskatt. Biometanol och HVO (tallolja) befrias också helt från energiskatt. Allt detta kan te sig självklart men resan dit har varit lång.

Om förslaget går igenom riksdagen i höst och om det blir långsiktigt (15-20 år), då har Sverige stora möjligheter att till år 2030 ha en fossilfri fordonsflotta. Beslutet (förslaget) har kommit minst fem till tio år försent men det är ändå fortfarande möjligt att nå 2030-målet. Antas förslaget så kommer finansiärer att våga satsa de belopp som krävs för att investera i biodrivmedelfabriker.

Det här är ett paradigmskifte för miljön som är unikt i världen. I och med ett sådant beslut blir det möjligt för Sverige att bli helt självförsörjande på biodrivmedel för fordon. Råvaran finns i skogen och landsbygden får nu möjligheter att på nytt leva upp. Till en början kommer biodrivmedel att användas som låginblandning i ”vanlig” bensin, men på sikt när kapaciteten finns, kan användningen öka till 100 procent biodrivmedel. Det har tagit lång tid till beslut men den nuvarande regeringen har vågat sätta ner foten. De förra regeringarna under de senaste 15 åren har säkert varit med och utrett underlaget till förslaget, men det är som i fotboll, det är målgöraren som gör skillnad.

Det väntar nu stora vinster för samhällsekonomin. Det talas om 10 000 nya jobb och vår handelsbalans kommer på sikt att förbättras med 50 miljarder kronor per år. Det allra bästa är, att när det gäller biometanol, så är det också ett ”laddningsbränsle” för bränsleceller. Bränslecellen som man tror kommer att bli framtidens ”batteri” för elfordon. Men den ligger ännu längre i framtiden. Förbränningsmotorn får vi dras med säkert 30-50 år till innan bränslecellen blir dominerande. Drygt 30 procent av alla utsläpp av växthusgaser är orsakade av fossila drivmedel från fordon (Sverige). Därför kan man säga, att om förslaget går igenom (med långsiktighet) så blir det kommande beslutet den främsta miljöhändelsen i Sverige någonsin. Grattis regeringen, miljön, svensk ekonomi och så alla vi andra förstås.

Gunnar Westlind

Örebro

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.