2015-07-20 06:01

2015-07-20 06:01

Förslag för stärkt lärarutbildning

Debatt: Skolan

För att vända den sjunkande kunskapsutvecklingen vill vi nu rusta de lärare som kommer att undervisa i morgondagens klassrum med en ännu bättre utbildning, skriver Camilla Waltersson Grönvall, Isak Skogstad och Ditte Karlsson.

Lärarna är nyckeln till att alla elever ska klara skolan med framgång. Det är därför av största viktigt att lärarutbildningens innehåll går hand i hand med de utmaningar skolan står inför. Därför vill Nya Moderaterna tillsammans med Lärarnas Riksförbund Studerandeförening och Lärarförbundet Student utveckla innehållet i lärarutbildningen på fyra områden: Svenska som andraspråk, digital kompetens, specialpedagogik och ledarskap.

Flera viktiga steg har tidigare tagits för att stärka läraryrkets status och lärarnas kompetens. Under den förra mandatperioden sjösattes en ny och modern lärarutbildning. Lärarnas kompetens stärktes därtill med två lärarlyft och ett matematiklyft. För att vända den sjunkande kunskapsutvecklingen vill vi nu rusta de lärare som kommer att undervisa i morgondagens klassrum med en ännu bättre utbildning.

• Svenska som andraspråk

Var femte elev i grundskolan har ett annat modersmål än svenska. Det ställer höga krav på lärarna. Samtidigt är enligt Skolverket enbart 18 procent av andraspråkslärarna i gymnasieskolan behöriga. I årskurs 4-6 är motsvarande siffra 35 procent. För att morgondagens lärare bättre ska kunna möta och hjälpa alla elever föreslår vi att lärarna rustas med ett andraspråksperspektiv och får kompetens inom svenska som andraspråk i sin lärarutbildning.

• Specialpedagogik

Även den specialpedagogiska kompetensen behöver stärkas. Nya Moderaterna och Alliansen har tidigare föreslagit en examenspremie för den som väljer att läsa till speciallärare. Redan i dag ingår specialpedagogik i lärarnas utbildning, men det är en alldeles för liten del. För att samtliga lärare ska få bättre förutsättningar att möta och undervisa alla elever vill vi förstärka lärarutbildningen med utökade kurser i specialpedagogik.

• Digital kompetens

Ny forskning visar att elever i skolor som ligger i framkant med att använda ny teknik i klassrummen presterar bättre på de nationella proven. Det gäller dock enbart om lärarna har kompetens i att koppla ihop digitala läromedel och verktyg med en genomtänkt och välplanerad pedagogik. Dessvärre ser vi att det finns stora skillnader i den grad av digitalisering som förekommer mellan olika skolor. Därför presenterade Alliansen nyligen en IT-strategi som ska omfatta samtliga skolor. Genom att implementera digital kompetens som en del av lärarutbildningen förstärker vi den strategin.

• Ledarskap

I dag är ledarskap inte någonting som kommer per automatik med att genomgå en lärarutbildningen. Samtidigt är ledarskapet i klassrummet en avgörande faktor för elevernas möjlighet att nå kunskapsmålen. För att rusta lärarna i att leda en klass i praktiken föreslår vi därför att utbildning i ledarskap bör ingå i lärarutbildningen.

Hur väl eleverna förstår multiplikationstabellen eller de grammatiska grunderna i det svenska språket hänger tätt ihop med lärarnas förmåga att lära ut och leda eleverna mot rätt håll. Med syfte att fler elever ska klara skolan framgångsrikt vill vi därför modernisera och utveckla lärarutbildningen så att alla blivande lärare får tillgång till rätt verktyg för att möta och hjälpa samtliga elever.

Camilla Waltersson Grönvall (M)

Skol- och utbildningspolitisk talesperson

Isak Skogstad

Ordförande Lärarnas Riksförbund Studerandeförening

Ditte Karlsson

Ordförande Lärarförbundet Student

Lärarna är nyckeln till att alla elever ska klara skolan med framgång. Det är därför av största viktigt att lärarutbildningens innehåll går hand i hand med de utmaningar skolan står inför. Därför vill Nya Moderaterna tillsammans med Lärarnas Riksförbund Studerandeförening och Lärarförbundet Student utveckla innehållet i lärarutbildningen på fyra områden: Svenska som andraspråk, digital kompetens, specialpedagogik och ledarskap.

Flera viktiga steg har tidigare tagits för att stärka läraryrkets status och lärarnas kompetens. Under den förra mandatperioden sjösattes en ny och modern lärarutbildning. Lärarnas kompetens stärktes därtill med två lärarlyft och ett matematiklyft. För att vända den sjunkande kunskapsutvecklingen vill vi nu rusta de lärare som kommer att undervisa i morgondagens klassrum med en ännu bättre utbildning.

• Svenska som andraspråk

Var femte elev i grundskolan har ett annat modersmål än svenska. Det ställer höga krav på lärarna. Samtidigt är enligt Skolverket enbart 18 procent av andraspråkslärarna i gymnasieskolan behöriga. I årskurs 4-6 är motsvarande siffra 35 procent. För att morgondagens lärare bättre ska kunna möta och hjälpa alla elever föreslår vi att lärarna rustas med ett andraspråksperspektiv och får kompetens inom svenska som andraspråk i sin lärarutbildning.

• Specialpedagogik

Även den specialpedagogiska kompetensen behöver stärkas. Nya Moderaterna och Alliansen har tidigare föreslagit en examenspremie för den som väljer att läsa till speciallärare. Redan i dag ingår specialpedagogik i lärarnas utbildning, men det är en alldeles för liten del. För att samtliga lärare ska få bättre förutsättningar att möta och undervisa alla elever vill vi förstärka lärarutbildningen med utökade kurser i specialpedagogik.

• Digital kompetens

Ny forskning visar att elever i skolor som ligger i framkant med att använda ny teknik i klassrummen presterar bättre på de nationella proven. Det gäller dock enbart om lärarna har kompetens i att koppla ihop digitala läromedel och verktyg med en genomtänkt och välplanerad pedagogik. Dessvärre ser vi att det finns stora skillnader i den grad av digitalisering som förekommer mellan olika skolor. Därför presenterade Alliansen nyligen en IT-strategi som ska omfatta samtliga skolor. Genom att implementera digital kompetens som en del av lärarutbildningen förstärker vi den strategin.

• Ledarskap

I dag är ledarskap inte någonting som kommer per automatik med att genomgå en lärarutbildningen. Samtidigt är ledarskapet i klassrummet en avgörande faktor för elevernas möjlighet att nå kunskapsmålen. För att rusta lärarna i att leda en klass i praktiken föreslår vi därför att utbildning i ledarskap bör ingå i lärarutbildningen.

Hur väl eleverna förstår multiplikationstabellen eller de grammatiska grunderna i det svenska språket hänger tätt ihop med lärarnas förmåga att lära ut och leda eleverna mot rätt håll. Med syfte att fler elever ska klara skolan framgångsrikt vill vi därför modernisera och utveckla lärarutbildningen så att alla blivande lärare får tillgång till rätt verktyg för att möta och hjälpa samtliga elever.

Camilla Waltersson Grönvall (M)

Skol- och utbildningspolitisk talesperson

Isak Skogstad

Ordförande Lärarnas Riksförbund Studerandeförening

Ditte Karlsson

Ordförande Lärarförbundet Student

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.