2015-07-18 06:01

2015-07-18 06:01

En orättvis och ovetenskaplig politik

Debatt: Biltrafik

Att bilanvändning i Sverige är överbeskattad med cirka 100 procent sedan hänsyn tagits till alla kostnader som miljöeffekter, olyckor och vägslitage fastslogs nyligen, skriver Tommy Letzén och Bertil Moldén.

Bor du i Stockholm kan du resa med tunnelbana som till 50 procent är subventionerad med skattemedel. Nästan allt resande utanför centrala Stockholm sker med bil som istället är överbeskattad med cirka 100 procent. Socialdemokraterna och Miljöpartiet stoppade i våras en föreslagen höjning av SL:s månadskort med 100 kronor. Ungefär samtidigt föreslog man istället en höjning av bilskatterna med cirka 100 kronor i månaden. Dessutom föreslog regeringen en automatisk evig årlig uppräkning av bilskatterna som ger dramatiska kostnader på sikt för alla som inte har tillgång till subventionerad tunnelbana.

Att bilanvändning i Sverige är överbeskattad med cirka 100 procent sedan hänsyn tagits till alla kostnader som miljöeffekter, olyckor och vägslitage fastslogs nyligen i en vetenskaplig rapport (VTI 2014:836). Detta är naturligtvis djupt orättvist mot många familjer och regionalpolitiskt oacceptabelt. Främst Miljöpartiet brukar i strid med forskningen hävda att det kan motiveras klimatpolitiskt. Men om det vore klimatfrågan som bekymrade blir politiken mot bilfamiljerna ännu mer obegriplig.

SVT avslöjade att köttkonsumtionen orsakar större klimatskador än bilismen och att politiken struntar i detta. Det var det tredje avslöjandet av samma slag som lyfts fram på kort tid. Först visades att byggandet, främst p g a byggmaterial i allmänhet och betong i synnerhet, orsakar lika stora utsläpp som biltrafiken. Sedan var det en grupp forskare som avslöjade att flyget nu har större klimatpåverkan än bilismen, främst p g a utrikesflygets tillväxt. Dessa utsläpp är dessutom växande, medan bilismens utsläpp sjunker.

Hur hanteras då detta politiskt? Det visar sig att koldioxidpriset och övriga styrmedel för nötkött, flyg och byggande blir sammanlagt nära noll. Politiken tenderar däremot att fokusera enbart på bilars utsläpp.

Sverige har nu fyra (!) klimatbaserade skattesystem för bilar och diskuterar ett femte (!).

• Världens högsta koldioxidskatt (112 öre/kilogram)

• En ännu högre koldioxidskatt som kallas energiskatt (140 öre/kilogram)

• En koldioxidbaserad fordonsskatt (169 öre/kilogram)

• Ett produktionsbaserat bötessystem på EU-nivå för koldioxid som i bötesstegen motsvarar ett pris på koldioxid på cirka 4 kronor/kilogram. Även om ingen skulle betala böterna så anger de vilka kostnader för utsläppsreducering som kan bakas in i bilpriset.

• Nu diskuteras ett svenskt koldioxidbaserat s k bonus malus-system ovanpå ovanstående fyra system. En utredning är tillsatt av regeringen.

Sammantaget är beskattningen av koldioxid från bilar extremt hög jämfört med andra utsläpp. De särskilda bilskatterna uppgick till hela cirka 60 miljarder kronor 2014. Utöver detta har regeringen aviserat en betydande skattehöjning vid årsskiftet av bensinskatten med 44 öre/liter samt 48 öre/liter för diesel. Inklusive moms är beloppen 55 respektive 60 öre litern. Än mer dramatiskt är den föreslagna automatiska årliga indexuppräkningen av drivmedelsskatterna med KPI plus 2 procent. Det innebär att skatten kan förväntas stiga 48 procent på tio år utan frågan vid något tillfälle ska prövas av riksdagen, vilket är ett brott mot den praxis som råder i Sverige.

Utanför centrala Stockholm görs över 80 procent av resandet med bil. Att ensidigt gynna de boende innanför tullarna och överbeskatta resandet i övriga landet är inte rätt. Den svenska beskattningen av bilismen är orättvis och ovetenskaplig. Mosebackepartiet (MP) och Södermalmsdemokraterna (S) är inne på en farlig väg.

Tommy Letzén

Vd, Motorbranschens Riksförbund (MRF)

Bertil Moldén

Vd, Bil Sweden

Bor du i Stockholm kan du resa med tunnelbana som till 50 procent är subventionerad med skattemedel. Nästan allt resande utanför centrala Stockholm sker med bil som istället är överbeskattad med cirka 100 procent. Socialdemokraterna och Miljöpartiet stoppade i våras en föreslagen höjning av SL:s månadskort med 100 kronor. Ungefär samtidigt föreslog man istället en höjning av bilskatterna med cirka 100 kronor i månaden. Dessutom föreslog regeringen en automatisk evig årlig uppräkning av bilskatterna som ger dramatiska kostnader på sikt för alla som inte har tillgång till subventionerad tunnelbana.

Att bilanvändning i Sverige är överbeskattad med cirka 100 procent sedan hänsyn tagits till alla kostnader som miljöeffekter, olyckor och vägslitage fastslogs nyligen i en vetenskaplig rapport (VTI 2014:836). Detta är naturligtvis djupt orättvist mot många familjer och regionalpolitiskt oacceptabelt. Främst Miljöpartiet brukar i strid med forskningen hävda att det kan motiveras klimatpolitiskt. Men om det vore klimatfrågan som bekymrade blir politiken mot bilfamiljerna ännu mer obegriplig.

SVT avslöjade att köttkonsumtionen orsakar större klimatskador än bilismen och att politiken struntar i detta. Det var det tredje avslöjandet av samma slag som lyfts fram på kort tid. Först visades att byggandet, främst p g a byggmaterial i allmänhet och betong i synnerhet, orsakar lika stora utsläpp som biltrafiken. Sedan var det en grupp forskare som avslöjade att flyget nu har större klimatpåverkan än bilismen, främst p g a utrikesflygets tillväxt. Dessa utsläpp är dessutom växande, medan bilismens utsläpp sjunker.

Hur hanteras då detta politiskt? Det visar sig att koldioxidpriset och övriga styrmedel för nötkött, flyg och byggande blir sammanlagt nära noll. Politiken tenderar däremot att fokusera enbart på bilars utsläpp.

Sverige har nu fyra (!) klimatbaserade skattesystem för bilar och diskuterar ett femte (!).

• Världens högsta koldioxidskatt (112 öre/kilogram)

• En ännu högre koldioxidskatt som kallas energiskatt (140 öre/kilogram)

• En koldioxidbaserad fordonsskatt (169 öre/kilogram)

• Ett produktionsbaserat bötessystem på EU-nivå för koldioxid som i bötesstegen motsvarar ett pris på koldioxid på cirka 4 kronor/kilogram. Även om ingen skulle betala böterna så anger de vilka kostnader för utsläppsreducering som kan bakas in i bilpriset.

• Nu diskuteras ett svenskt koldioxidbaserat s k bonus malus-system ovanpå ovanstående fyra system. En utredning är tillsatt av regeringen.

Sammantaget är beskattningen av koldioxid från bilar extremt hög jämfört med andra utsläpp. De särskilda bilskatterna uppgick till hela cirka 60 miljarder kronor 2014. Utöver detta har regeringen aviserat en betydande skattehöjning vid årsskiftet av bensinskatten med 44 öre/liter samt 48 öre/liter för diesel. Inklusive moms är beloppen 55 respektive 60 öre litern. Än mer dramatiskt är den föreslagna automatiska årliga indexuppräkningen av drivmedelsskatterna med KPI plus 2 procent. Det innebär att skatten kan förväntas stiga 48 procent på tio år utan frågan vid något tillfälle ska prövas av riksdagen, vilket är ett brott mot den praxis som råder i Sverige.

Utanför centrala Stockholm görs över 80 procent av resandet med bil. Att ensidigt gynna de boende innanför tullarna och överbeskatta resandet i övriga landet är inte rätt. Den svenska beskattningen av bilismen är orättvis och ovetenskaplig. Mosebackepartiet (MP) och Södermalmsdemokraterna (S) är inne på en farlig väg.

Tommy Letzén

Vd, Motorbranschens Riksförbund (MRF)

Bertil Moldén

Vd, Bil Sweden

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.