2015-06-09 06:01

2015-06-09 06:01

Dags för kamp för stationen igen

Debatt: Frykåsen

Nu tar vi tag i frågan om Frykåsens station igen. För väldigt många är den själva förutsättningen för att kunna fortsätta bo där vi bor. Eller för den delen för att kunna flytta hit, skriver Lars Eriksson och Ann-Louise Hall.

I Frykåsen finns en aktiv bygdeförening som bland mycket annat har rustat upp ett gammalt ordenshus med hjälp av EU-bidrag och en stor mängd eget arbete. Där bedrivs aktiviteter för barn och ungdomar, kulturkvällar, fitnessträning, fester m m. Loppisrundan på Kristi himmelsfärdsdagen har blivit tradition och lockar långväga besökare. Engagemanget i den lokala fiberföreningen har gjort att de flesta i trakten nu har tillgång till modern IT-teknik. Och det är ortens många, mångsidiga och initiativrika invånare som är både drivkraft och utförare. På landet måste vi hålla ihop och ta tag i saker själva om något ska hända.

Nu tar vi tag i frågan om Frykåsens station igen. För väldigt många är den själva förutsättningen för att kunna fortsätta bo där vi bor. Eller för den delen för att kunna flytta hit. Ja, det finns många intresserade, men de måste förstås veta att det finns möjligheter för dem och deras barn att pendla, inte bara i dag utan årtionden framöver.

Sedan frågan om stationsnedläggningar kom upp har vi kämpat för att behålla vår station. Vi har vänt oss till Värmlandstrafik, till ansvariga politiker, till media och allmänhet. Vi är glada över att det ursprungliga beslutet att stänga vår station i december 2014 har skjutits upp på obestämd tid. Men beslutet om stängning finns kvar och ligger som ett ständigt hot över oss som bor här.

I Frykåsen lever och verkar egna företagare, anställda, studerande och pensionärer. Flera barnfamiljer har flyttat in där pensionärer har flyttat ut. Alla bidrar till utvecklingen i Värmland och betalar skatt till både Kils kommun och landstinget som i sin tur finansierar Värmlandstrafik. Vi anser oss samtliga vara dugliga och nyttiga samhällsmedborgare. Vårt behov av pendlingsmöjligheter och tillgång till kollektivtrafik är precis lika viktigt som för andra längs Fryksdalsbanan. Därför kan vi inte acceptera att den kollektivtrafik som utgör en viktig del av vår livskvalitet när som helst kan ryckas bort ifrån oss.

Men stationsfrågan fortsätter att vara en prestigefråga för Värmlandstrafiks ledning, liksom för ansvariga regionpolitiker. Idén om en timmas restid från Torsby till Karlstad hägrar fortfarande, trots att Trafikverket visat och alla vid det här laget vet att stationsnedläggelserna inte gav någon tidsvinst utan att detta bara kan uppnås genom massiva förbättringar av banan. De som reser med tåg prioriterar i första hand tillgång, pålitlighet och täta avgångar.

Det som har hänt under de senaste årens kamp för att behålla vår station är att intresset för och behovet av kollektivtrafik har ökat stort i bygden. I själva verket är det här Värmlandstrafiks drömkunder finns. Många vill också minska bilåkandet för klimatet och miljöns skull, just det som Värmlandstrafik kampanjar för. Om Frykåsens station läggs ner måste vi naturligtvis kräva ersättning i form av minst lika tät busstrafik, en generös upplyst bilparkering vid 45:an och separat cykelbana 2,5 kilometer till busshållplatsen.

Men eftersom tåget redan finns annonserar vi härmed att vi inte tänker ge upp förrän vi fast kan förlita oss på att Frykåsens station finns kvar under överskådlig tid och att alla tåg stannar så att vi har tillgång till samma kollektivtrafik som andra längs banan.

Värmlandstrafik, när får vi detta besked?

Lars Eriksson

Frykåsens bygdeförening

Ann-Louise Hall

Norra Frykeruds byalag

I Frykåsen finns en aktiv bygdeförening som bland mycket annat har rustat upp ett gammalt ordenshus med hjälp av EU-bidrag och en stor mängd eget arbete. Där bedrivs aktiviteter för barn och ungdomar, kulturkvällar, fitnessträning, fester m m. Loppisrundan på Kristi himmelsfärdsdagen har blivit tradition och lockar långväga besökare. Engagemanget i den lokala fiberföreningen har gjort att de flesta i trakten nu har tillgång till modern IT-teknik. Och det är ortens många, mångsidiga och initiativrika invånare som är både drivkraft och utförare. På landet måste vi hålla ihop och ta tag i saker själva om något ska hända.

Nu tar vi tag i frågan om Frykåsens station igen. För väldigt många är den själva förutsättningen för att kunna fortsätta bo där vi bor. Eller för den delen för att kunna flytta hit. Ja, det finns många intresserade, men de måste förstås veta att det finns möjligheter för dem och deras barn att pendla, inte bara i dag utan årtionden framöver.

Sedan frågan om stationsnedläggningar kom upp har vi kämpat för att behålla vår station. Vi har vänt oss till Värmlandstrafik, till ansvariga politiker, till media och allmänhet. Vi är glada över att det ursprungliga beslutet att stänga vår station i december 2014 har skjutits upp på obestämd tid. Men beslutet om stängning finns kvar och ligger som ett ständigt hot över oss som bor här.

I Frykåsen lever och verkar egna företagare, anställda, studerande och pensionärer. Flera barnfamiljer har flyttat in där pensionärer har flyttat ut. Alla bidrar till utvecklingen i Värmland och betalar skatt till både Kils kommun och landstinget som i sin tur finansierar Värmlandstrafik. Vi anser oss samtliga vara dugliga och nyttiga samhällsmedborgare. Vårt behov av pendlingsmöjligheter och tillgång till kollektivtrafik är precis lika viktigt som för andra längs Fryksdalsbanan. Därför kan vi inte acceptera att den kollektivtrafik som utgör en viktig del av vår livskvalitet när som helst kan ryckas bort ifrån oss.

Men stationsfrågan fortsätter att vara en prestigefråga för Värmlandstrafiks ledning, liksom för ansvariga regionpolitiker. Idén om en timmas restid från Torsby till Karlstad hägrar fortfarande, trots att Trafikverket visat och alla vid det här laget vet att stationsnedläggelserna inte gav någon tidsvinst utan att detta bara kan uppnås genom massiva förbättringar av banan. De som reser med tåg prioriterar i första hand tillgång, pålitlighet och täta avgångar.

Det som har hänt under de senaste årens kamp för att behålla vår station är att intresset för och behovet av kollektivtrafik har ökat stort i bygden. I själva verket är det här Värmlandstrafiks drömkunder finns. Många vill också minska bilåkandet för klimatet och miljöns skull, just det som Värmlandstrafik kampanjar för. Om Frykåsens station läggs ner måste vi naturligtvis kräva ersättning i form av minst lika tät busstrafik, en generös upplyst bilparkering vid 45:an och separat cykelbana 2,5 kilometer till busshållplatsen.

Men eftersom tåget redan finns annonserar vi härmed att vi inte tänker ge upp förrän vi fast kan förlita oss på att Frykåsens station finns kvar under överskådlig tid och att alla tåg stannar så att vi har tillgång till samma kollektivtrafik som andra längs banan.

Värmlandstrafik, när får vi detta besked?

Lars Eriksson

Frykåsens bygdeförening

Ann-Louise Hall

Norra Frykeruds byalag

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.