2015-06-08 06:01

2015-06-08 06:01

Samarbete stärker regionens utveckling

Replik: Infrastruktur

Ska hela Sverige utvecklas måste kvalificerade infrastruktursatsningar även göras utanför storstadsregionerna. Nobelbanan och en större internationell flygplats i Örebro är en viktig del i detta, skriver Anders Andersson.

Självklart finns Karlstad Airport med i framtidens transportsystem. På samma sätt som de kommunala flygplatserna i Torsby och Hagfors tillgodoser de lokala behoven och inte konkurrerar med regionala Karlstad Airport i dag kommer heller inte en internationell flygplats i Örebro att konkurrera med vare sig de regionala eller landets storflygplatser, som via minskat expansionsbehov snarare tjänar på att en del av det ökande flygresandet flyttas till andra flygplatser.

Ska tillväxten på alla områden öka i Värmland, Närke, västra Västmanland, västra Södermanland, norra Östergötland och nordöstra Västergötland måste regionernas samarbete öka. Konkurrens ska möjligen finnas med andra arbetsmarknadsregioner i Sverige och andra länder.

I debattartikeln Flygplats möjliggör ökad besöksnäring (NWT 20/5) verkar dock Nina Larsson och Niklas Wikström lite krampaktigt hålla fast vid Karlstad Airport och se en större flygplats i Örebro som en konkurrent: ”Vi vill ju inte gärna att människorna ska fastna i Stockholm eller Örebro”, skriver de. Med en större flygplats i Örebro och en ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn via Örebro Airport och Karlskoga (Nobelbanan) matas internationella lågprisresenärer betydligt snabbare till Värmland än i dag från flygplatserna runt landets storstäder.

Som värmlänning kan man möjligen tycka att det är bättre om resenärerna flyger direkt till Karlstad. Jag tycker dock att vi bör vara så pass ödmjuka och inse att Örebro Airports läge nära flera järnvägar och Europa- och riksvägar är givna förutsättningar för att flygplatsen ska kunna växa till en Mellansvensk Swedaviadriven flygplats. Värmland får dock en snabbare järnvägsförbindelse till Örebro och med det en gemensammare arbetsmarknadsregion.

Vill vi öppna upp Värmland för fler turister, som Nina och Niklas skriver, bör Europaväg E16 mellan Kongsvinger och Torsby få ny sträckning och bättre standard. Runt 2020 är hela norska delen av E16 färdig fyrfältsväg mellan E6 i Klöfta och Kongsvinger. Och med Nordens nästa största flygplast Gardermoen runt knuten bör även detta generera stora möjligheter för åtminstone norra Värmland.

I debattartikeln Näringslivet knyter ihop Tillväxtkorridoren (NWT 28/5) framför norska och svenska näringslivsföreträdare argument för en snabbtågsförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Varför inte låta ett dubbelspår mellan Kil och Kristinehamn och Nobelbanan mellan Kristinehamn och Örebro bli första etappen i förbindelsen? Om inte regeringen via Trafikverket inser nyttan med detta i form av en rejäl potential för regional tillväxt, kanske näringslivet tillsammans med berörda regioner kan stå för lånefinansieringen?

Ska hela Sverige utvecklas måste kvalificerade infrastruktursatsningar även göras utanför storstadsregionerna. Nobelbanan och en större internationell flygplats i Örebro är en viktig del i detta, liksom även de lokala och regionala flygplatserna i Torsby, Hagfors och Karlstad har sin nisch.

Anders Andersson

Lärare, Skoghall

Självklart finns Karlstad Airport med i framtidens transportsystem. På samma sätt som de kommunala flygplatserna i Torsby och Hagfors tillgodoser de lokala behoven och inte konkurrerar med regionala Karlstad Airport i dag kommer heller inte en internationell flygplats i Örebro att konkurrera med vare sig de regionala eller landets storflygplatser, som via minskat expansionsbehov snarare tjänar på att en del av det ökande flygresandet flyttas till andra flygplatser.

Ska tillväxten på alla områden öka i Värmland, Närke, västra Västmanland, västra Södermanland, norra Östergötland och nordöstra Västergötland måste regionernas samarbete öka. Konkurrens ska möjligen finnas med andra arbetsmarknadsregioner i Sverige och andra länder.

I debattartikeln Flygplats möjliggör ökad besöksnäring (NWT 20/5) verkar dock Nina Larsson och Niklas Wikström lite krampaktigt hålla fast vid Karlstad Airport och se en större flygplats i Örebro som en konkurrent: ”Vi vill ju inte gärna att människorna ska fastna i Stockholm eller Örebro”, skriver de. Med en större flygplats i Örebro och en ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn via Örebro Airport och Karlskoga (Nobelbanan) matas internationella lågprisresenärer betydligt snabbare till Värmland än i dag från flygplatserna runt landets storstäder.

Som värmlänning kan man möjligen tycka att det är bättre om resenärerna flyger direkt till Karlstad. Jag tycker dock att vi bör vara så pass ödmjuka och inse att Örebro Airports läge nära flera järnvägar och Europa- och riksvägar är givna förutsättningar för att flygplatsen ska kunna växa till en Mellansvensk Swedaviadriven flygplats. Värmland får dock en snabbare järnvägsförbindelse till Örebro och med det en gemensammare arbetsmarknadsregion.

Vill vi öppna upp Värmland för fler turister, som Nina och Niklas skriver, bör Europaväg E16 mellan Kongsvinger och Torsby få ny sträckning och bättre standard. Runt 2020 är hela norska delen av E16 färdig fyrfältsväg mellan E6 i Klöfta och Kongsvinger. Och med Nordens nästa största flygplast Gardermoen runt knuten bör även detta generera stora möjligheter för åtminstone norra Värmland.

I debattartikeln Näringslivet knyter ihop Tillväxtkorridoren (NWT 28/5) framför norska och svenska näringslivsföreträdare argument för en snabbtågsförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Varför inte låta ett dubbelspår mellan Kil och Kristinehamn och Nobelbanan mellan Kristinehamn och Örebro bli första etappen i förbindelsen? Om inte regeringen via Trafikverket inser nyttan med detta i form av en rejäl potential för regional tillväxt, kanske näringslivet tillsammans med berörda regioner kan stå för lånefinansieringen?

Ska hela Sverige utvecklas måste kvalificerade infrastruktursatsningar även göras utanför storstadsregionerna. Nobelbanan och en större internationell flygplats i Örebro är en viktig del i detta, liksom även de lokala och regionala flygplatserna i Torsby, Hagfors och Karlstad har sin nisch.

Anders Andersson

Lärare, Skoghall

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.