2015-06-04 06:00

2015-06-04 06:00

Hitta en lösning för snabbtågen

Debatt: Stockholm-Karlstad-Oslo

Vi förstår behovet av underhåll på Kongsvingerbanan som är kraftigt eftersatt, men vi vill ändå understryka vikten av att hitta en möjlighet för SJ att köra tågen som planerat, skriver Tomas Riste, Kenneth Johansson, Per-Samuel Nisser och Frida Johansson.

Öppet brev till Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen och Jernbanedirektör Elisabeth Enger

Via media har vi idag nåtts av beskedet att SJ inte avser att trafikera linjen Stockholm – Oslo med tre dubbelturer per dag från hösten 2015. Sträckan skulle trafikeras av SJ:s snabbaste tåg X2000. Restiden skulle minska från dagens 6 timmar till 4,5 timmar.

Den förbättringen har SJ aviserat under lång tid. En förbättring som vi varmt välkomnar då den innebär att man binder ihop två av Europas mest expansiva huvudstäder med en tågförbindelse som har en rimlig möjlighet att konkurrera med flyget.

SJ konstaterar nu att man med kort varsel måste avbryta sin stora satsning. Orsaken är det planerade underhållet på sträckan Lillestrøm-Kongsvinger i Norge. Arbetet som innebär att man ska byta ut kontaktledningar kommer att pågå i två och ett halvt år och utföras dagtid mellan 09.00 och 14.00. Konsekvensen blir att SJ därmed inte kan köra två av sina viktigaste snabbtågsavgångar, morgontåget från Stockholm och lunchtåget från Oslo.

Detta är oerhört beklagligt. Vad vi förstår så har samtal förts mellan Jernbaneverket och SJ kring tider för underhållet utan att man hittat en lösning. Vi förstår behovet av underhåll på Kongsvingerbanan som är kraftigt eftersatt, men vi vill ändå understryka vikten av att hitta en möjlighet för SJ att köra tågen som planerat.

En snabb och driftsäker järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm är av stor nationell betydelse för såväl Norge som Sverige. Norge är idag Sveriges viktigaste exportmarknad, Sverige utgör i mångt och mycket Norges port till EU:s inre marknad, cirka 28 000 svenskar arbetspendlar idag till Norge från Sverige varav de flesta till Osloregionen. Listan kan göras lång.

Att inte ha en fungerande tågförbindelse som ett alternativ till de cirka 1,4 miljoner flygresor som görs mellan huvudstäderna, vore förödande inte minst av miljöskäl. Vi uppmanar därför Samferdselsdepartementet såväl som Jernbaneverket att undersöka om inte underhållet kan göras på tider som gör det möjligt att genomföra snabbtågsatsningen.

Tomas Riste (S)

Ordförande, Region Värmland

Kenneth Johansson

Landshövding Värmland

Per-Samuel Nisser (M)

Kommunstyrelsens ordförande, Karlstad

Frida Johansson

Vd, Handelskammaren i Värmland

Öppet brev till Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen och Jernbanedirektör Elisabeth Enger

Via media har vi idag nåtts av beskedet att SJ inte avser att trafikera linjen Stockholm – Oslo med tre dubbelturer per dag från hösten 2015. Sträckan skulle trafikeras av SJ:s snabbaste tåg X2000. Restiden skulle minska från dagens 6 timmar till 4,5 timmar.

Den förbättringen har SJ aviserat under lång tid. En förbättring som vi varmt välkomnar då den innebär att man binder ihop två av Europas mest expansiva huvudstäder med en tågförbindelse som har en rimlig möjlighet att konkurrera med flyget.

SJ konstaterar nu att man med kort varsel måste avbryta sin stora satsning. Orsaken är det planerade underhållet på sträckan Lillestrøm-Kongsvinger i Norge. Arbetet som innebär att man ska byta ut kontaktledningar kommer att pågå i två och ett halvt år och utföras dagtid mellan 09.00 och 14.00. Konsekvensen blir att SJ därmed inte kan köra två av sina viktigaste snabbtågsavgångar, morgontåget från Stockholm och lunchtåget från Oslo.

Detta är oerhört beklagligt. Vad vi förstår så har samtal förts mellan Jernbaneverket och SJ kring tider för underhållet utan att man hittat en lösning. Vi förstår behovet av underhåll på Kongsvingerbanan som är kraftigt eftersatt, men vi vill ändå understryka vikten av att hitta en möjlighet för SJ att köra tågen som planerat.

En snabb och driftsäker järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm är av stor nationell betydelse för såväl Norge som Sverige. Norge är idag Sveriges viktigaste exportmarknad, Sverige utgör i mångt och mycket Norges port till EU:s inre marknad, cirka 28 000 svenskar arbetspendlar idag till Norge från Sverige varav de flesta till Osloregionen. Listan kan göras lång.

Att inte ha en fungerande tågförbindelse som ett alternativ till de cirka 1,4 miljoner flygresor som görs mellan huvudstäderna, vore förödande inte minst av miljöskäl. Vi uppmanar därför Samferdselsdepartementet såväl som Jernbaneverket att undersöka om inte underhållet kan göras på tider som gör det möjligt att genomföra snabbtågsatsningen.

Tomas Riste (S)

Ordförande, Region Värmland

Kenneth Johansson

Landshövding Värmland

Per-Samuel Nisser (M)

Kommunstyrelsens ordförande, Karlstad

Frida Johansson

Vd, Handelskammaren i Värmland

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.