2015-04-09 06:01

2015-04-09 06:01

Värmland och Örebro på bakgården

Debatt: Snabbtåg

Först om 15 år kan restiden som i dag ligger på sex timmar kortas ner till fyra och en halv timme. Först om 15 år anser regeringen att samhällsnyttan är tillräckligt stor för att förbinda de båda huvudstäderna med snabbtåg, skriver Helena Ahrén och Marie-Louise Persson.

I juli 2014 kunde man läsa i media om SJ:s planer att införa snabbtåg mellan Stockholm-Oslo med början i augusti 2015. Men av detta blir intet, meddelade infrastrukturminister Anna Johansson (S) vid sitt besök i Karlstad den 9 mars. Värmland och Örebro saknar tillräcklig samhällsnytta enligt infrastrukturministern.

De har höga ambitioner, säger Anna Johansson, men det gäller att prioritera den största samhällsnyttan. Så något snabbtåg mellan Stockholm-Oslo lär inte bli av förrän tidigast 2030. Ja, du läste rätt. Först om 15 år kan restiden som i dag ligger på sex timmar kortas ner till fyra och en halv timme. Först om 15 år anser regeringen att samhällsnyttan är tillräckligt stor för att förbinda de båda huvudstäderna med snabbtåg. För Värmlands och Närkes vidkommande innebär det att de båda länen reducerats till relativt ovidkommande regioner i Sverige, som inte kan mäta sig i betydelse med storstadsregionerna. Sverige krymper och det går fort.

Väster om Sverige ligger Norge. Värmland gränsar till Norge och Hedmarks, Akershus och Østfolds fylken. Vi talar här om ett stort arbetsmarknadsområde med 1 278 316 invånare. Lägger vi därtill Örebro län består detta arbetsmarknadsområde av 1 566 466 invånare. Ett stort och viktigt arbetsmarknadsområde som inte tänker acceptera att finnas på våra bakgårdar.

Sommaren 2014 installerade elbilstillverkaren Tesla Motors deras första snabbladdare i Karlstad och Arboga. Med dessa kan Tesla-ägare resa från Oslo-Stockholm-Malmö-Köpenhamn och så vidare nedåt kontinenten, utan att betala en endaste krona för elen. Sedan dess är snabbladdarinfrastrukturen ytterligare utbyggd och även andra elbilsägare kan transportera sig obehindrat i åtminstone södra Sverige. Detta är naturligtvis glädjande och medverkar till att nå klimatmålen 2030.

Men det räcker ju inte. För att nå klimatmålen anser vi att snabbtåg och utbyggd järnväg är ett stort steg i rätt riktning. Vi måste kombinera ekonomisk tillväxt i näringslivet som leder till rätt beslut för vår framtida miljö.

Regeringen kan inte överlåta till privatpersoner och privata initiativ att rädda klimatmålen i Sverige. Det kan inte vara rimligt att enskilda initiativ skall överta statens ansvar för en arbetsmarknad med oacceptabelt hög arbetslöshet. Arbetslösheten får inte tillåtas bita sig fast ytterligare, näringslivet och arbetsmarknaden norr om Karlstad och Örebro får inte tillåtas stängas av från södra Sverige, urbaniseringen får inte tillåtas avfolka allt mer av Sverige samtidigt som samhällsproblemen växer sig allt mer omfattande.

Vi kan inte vänta till 2030. Viktig industri och viktiga arbetstillfällen har då försvunnit från Värmland och Närke. För regionens vidkommande betyder att det kommunerna blir ytterligare försvagade och att utflyttningen fortsätter. Detta får stora konsekvenser för näringslivet som får ännu svårare att få tag i kompetens personal, företag tvingas lämna regionen, ännu fler arbetstillfällen förloras.

Vi kräver därför att regeringen måste ändra sitt beslut och istället prioritera infrastrukturen för 1 566 466 invånare – för regionen, för fler företag och för jobben!

Helena Ahrén

Ordförande, Regionstyrelsen Unionen Bergslagen

Marie-Louise Persson

Ordförande, Regionstyrelsen Unionen Värmland

I juli 2014 kunde man läsa i media om SJ:s planer att införa snabbtåg mellan Stockholm-Oslo med början i augusti 2015. Men av detta blir intet, meddelade infrastrukturminister Anna Johansson (S) vid sitt besök i Karlstad den 9 mars. Värmland och Örebro saknar tillräcklig samhällsnytta enligt infrastrukturministern.

De har höga ambitioner, säger Anna Johansson, men det gäller att prioritera den största samhällsnyttan. Så något snabbtåg mellan Stockholm-Oslo lär inte bli av förrän tidigast 2030. Ja, du läste rätt. Först om 15 år kan restiden som i dag ligger på sex timmar kortas ner till fyra och en halv timme. Först om 15 år anser regeringen att samhällsnyttan är tillräckligt stor för att förbinda de båda huvudstäderna med snabbtåg. För Värmlands och Närkes vidkommande innebär det att de båda länen reducerats till relativt ovidkommande regioner i Sverige, som inte kan mäta sig i betydelse med storstadsregionerna. Sverige krymper och det går fort.

Väster om Sverige ligger Norge. Värmland gränsar till Norge och Hedmarks, Akershus och Østfolds fylken. Vi talar här om ett stort arbetsmarknadsområde med 1 278 316 invånare. Lägger vi därtill Örebro län består detta arbetsmarknadsområde av 1 566 466 invånare. Ett stort och viktigt arbetsmarknadsområde som inte tänker acceptera att finnas på våra bakgårdar.

Sommaren 2014 installerade elbilstillverkaren Tesla Motors deras första snabbladdare i Karlstad och Arboga. Med dessa kan Tesla-ägare resa från Oslo-Stockholm-Malmö-Köpenhamn och så vidare nedåt kontinenten, utan att betala en endaste krona för elen. Sedan dess är snabbladdarinfrastrukturen ytterligare utbyggd och även andra elbilsägare kan transportera sig obehindrat i åtminstone södra Sverige. Detta är naturligtvis glädjande och medverkar till att nå klimatmålen 2030.

Men det räcker ju inte. För att nå klimatmålen anser vi att snabbtåg och utbyggd järnväg är ett stort steg i rätt riktning. Vi måste kombinera ekonomisk tillväxt i näringslivet som leder till rätt beslut för vår framtida miljö.

Regeringen kan inte överlåta till privatpersoner och privata initiativ att rädda klimatmålen i Sverige. Det kan inte vara rimligt att enskilda initiativ skall överta statens ansvar för en arbetsmarknad med oacceptabelt hög arbetslöshet. Arbetslösheten får inte tillåtas bita sig fast ytterligare, näringslivet och arbetsmarknaden norr om Karlstad och Örebro får inte tillåtas stängas av från södra Sverige, urbaniseringen får inte tillåtas avfolka allt mer av Sverige samtidigt som samhällsproblemen växer sig allt mer omfattande.

Vi kan inte vänta till 2030. Viktig industri och viktiga arbetstillfällen har då försvunnit från Värmland och Närke. För regionens vidkommande betyder att det kommunerna blir ytterligare försvagade och att utflyttningen fortsätter. Detta får stora konsekvenser för näringslivet som får ännu svårare att få tag i kompetens personal, företag tvingas lämna regionen, ännu fler arbetstillfällen förloras.

Vi kräver därför att regeringen måste ändra sitt beslut och istället prioritera infrastrukturen för 1 566 466 invånare – för regionen, för fler företag och för jobben!

Helena Ahrén

Ordförande, Regionstyrelsen Unionen Bergslagen

Marie-Louise Persson

Ordförande, Regionstyrelsen Unionen Värmland

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.