2015-03-21 06:00

2015-03-21 06:00

Alliansen har misslyckats

Replik: Klimatpolitik

Att vägtrafiken, och utsläppen, nu återigen ökar är ett bevis på att alliansen misslyckades med sin klimatpolitik, skriver Stina Bergström och Louise Hamilton.

Svar till Johan Hultberg och Torsten Bergstedt (NWT 10/3)

Det är glädjande att Johan Hultberg (M) och Torsten Bergstedt (M) på ett så tydligt sätt uttrycker stöd för principen om att förorenare ska betala. Ingen blir gladare än vi om Moderaterna omsätter den i handling. En enig klimatberedning stod bakom förslaget om en avståndsbaserad skatt för tunga lastbilar, då var även Moderaterna med på banan. Nu när orden snart blir verklighet – hur tungt väger då principen om att förorenaren ska betala?

Att Moderaterna vill ha mätbara framsteg är också något nytt. Under alliansregeringen ersattes ett konkret mål för klimatpåverkan från transporterna med ett mål om en fossiloberoende fordonsflotta som tog åratal att utreda vad det egentligen skulle betyda – utan att alliansregeringen för den skull lyckades sätta ned foten. Det är självklart bra att vi får mer effektiva personbilar – men det är långt ifrån tillräckligt.

Att vägtrafiken, och utsläppen, nu återigen ökar är ett bevis på att alliansen misslyckades med sin klimatpolitik. För att minska klimatpåverkan från vägtrafiken krävs i huvudsak tre övergripande strategier. Det handlar för det första om att skapa ett transportsnålt samhälle, för det andra om att effektivisera fordonen och för det tredje om att öka andelen förnybara drivmedel. Alla tre strategier behövs för att transportsektorn ska nå sina klimatmål.

Detta är självklart viktigt både för oss som bor på landsbygden och i städerna. Den förnybara energin skapar också jobb på landsbygden. Vid sidan av regelförenklingar och sänkta kostnader för landsbygdens företag, stöd till lanthandeln, värnande av byskolor och bra kommunikation på landsbygden är det viktiga delar av Miljöpartiets politik för en levande landsbygd.

Stina Bergström (MP)

Riksdagsledamot från Värmland och ledamot i miljö- och jordbruksutskottet

Louise Hamilton (MP)

Kommunalråd, Kristinehamn

Svar till Johan Hultberg och Torsten Bergstedt (NWT 10/3)

Det är glädjande att Johan Hultberg (M) och Torsten Bergstedt (M) på ett så tydligt sätt uttrycker stöd för principen om att förorenare ska betala. Ingen blir gladare än vi om Moderaterna omsätter den i handling. En enig klimatberedning stod bakom förslaget om en avståndsbaserad skatt för tunga lastbilar, då var även Moderaterna med på banan. Nu när orden snart blir verklighet – hur tungt väger då principen om att förorenaren ska betala?

Att Moderaterna vill ha mätbara framsteg är också något nytt. Under alliansregeringen ersattes ett konkret mål för klimatpåverkan från transporterna med ett mål om en fossiloberoende fordonsflotta som tog åratal att utreda vad det egentligen skulle betyda – utan att alliansregeringen för den skull lyckades sätta ned foten. Det är självklart bra att vi får mer effektiva personbilar – men det är långt ifrån tillräckligt.

Att vägtrafiken, och utsläppen, nu återigen ökar är ett bevis på att alliansen misslyckades med sin klimatpolitik. För att minska klimatpåverkan från vägtrafiken krävs i huvudsak tre övergripande strategier. Det handlar för det första om att skapa ett transportsnålt samhälle, för det andra om att effektivisera fordonen och för det tredje om att öka andelen förnybara drivmedel. Alla tre strategier behövs för att transportsektorn ska nå sina klimatmål.

Detta är självklart viktigt både för oss som bor på landsbygden och i städerna. Den förnybara energin skapar också jobb på landsbygden. Vid sidan av regelförenklingar och sänkta kostnader för landsbygdens företag, stöd till lanthandeln, värnande av byskolor och bra kommunikation på landsbygden är det viktiga delar av Miljöpartiets politik för en levande landsbygd.

Stina Bergström (MP)

Riksdagsledamot från Värmland och ledamot i miljö- och jordbruksutskottet

Louise Hamilton (MP)

Kommunalråd, Kristinehamn

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.