2015-03-12 06:00

2015-03-12 06:00

Dyrare transporter med MP

Replik: Landsbygden

Blir den bättre av dyrare transporter? Blir konkurrensen bättre för de svenska åkerierna om man ökar kostnaderna, skriver Magnus Johanson.

Svar till Stina Bergström och Louise Hamilton (NWT 3/3)

Det må vara hänt att Moderaterna backar in i framtiden, men de vill i alla fall in i framtiden till skillnad från Miljöpartiet de gröna. På vilket vis gynnas Hilmer Anderssons såg i Lässerud, Västvärmlands LBC, Dahlbergs slakteri i Brålanda, Tord Johanssons mejeritransporter i Karlstad och alla andra som transporterar råvaror till och från Värmland, av en avståndsbaserad skatt? Värmland som redan ligger på sidan om i landet.

De sista 30 åren har minst 80 procent av alla mjölkleverantörer slutat på grund av dålig lönsamhet. Blir den bättre av dyrare transporter? Blir konkurrensen bättre för de svenska åkerierna om man ökar kostnaderna? Hur ska Miljöpartiet effektivisera transporterna från lantbruket i Värmland när det är så glest mellan leverantörerna att det tar ett helt arbetspass att fylla mjölkbilen.

Språkröret Gustav Fridolin (MP) gick ut och sa att bönderna minsann inte skulle ha några lättnader på bränslekostnaderna. Tror ni miljötalibaner att bönderna i Värmland är ute och okynneskör traktorerna? Är miljötalibanerna medvetna om att om man jämför bränsleförbrukningen och vikten som förflyttas mellan en fullastad lastbil och en personbil så skulle en personbil dra högst 1 deciliter per mil – så effektiva har dagens moderna lastbilar blivit. Scania och Volvo forskar sedan flera år tillbaka på att elektrifiera motorvägar så att lastbilar kan gå på ström på långa transportsträckor där detta är effektivast och på exempelvis biobränsle vid slut distribution. Detta till en kostnad som är bråkdelen av att bygga järnväg.

All sådan här utveckling förstörs av Miljöpartiets rabiata motstånd till vägprojekt. Till detta skall läggas att bara på E20 genom Västergötland har dessa miljötalibaners politik kostat 10-15 människoliv och skadade för livet när de konsekvent gått emot en utbyggnad av E20.

En kilometerskatt som alla lastbilar, utländska som svenska, måste betala utjämnar inte konkurrens läget för svenska företag. Däremot försämrar det konkurrensläget mot utlandet och ökar kostnaderna för redan hårt pressade företagare i länet men det är inget som stör caffe latte-drickande miljöpartister för både mat och toapapper finns ju på Ica.

Magnus Johanson

Före detta bonde och nu lastbilschaufför

Svar till Stina Bergström och Louise Hamilton (NWT 3/3)

Det må vara hänt att Moderaterna backar in i framtiden, men de vill i alla fall in i framtiden till skillnad från Miljöpartiet de gröna. På vilket vis gynnas Hilmer Anderssons såg i Lässerud, Västvärmlands LBC, Dahlbergs slakteri i Brålanda, Tord Johanssons mejeritransporter i Karlstad och alla andra som transporterar råvaror till och från Värmland, av en avståndsbaserad skatt? Värmland som redan ligger på sidan om i landet.

De sista 30 åren har minst 80 procent av alla mjölkleverantörer slutat på grund av dålig lönsamhet. Blir den bättre av dyrare transporter? Blir konkurrensen bättre för de svenska åkerierna om man ökar kostnaderna? Hur ska Miljöpartiet effektivisera transporterna från lantbruket i Värmland när det är så glest mellan leverantörerna att det tar ett helt arbetspass att fylla mjölkbilen.

Språkröret Gustav Fridolin (MP) gick ut och sa att bönderna minsann inte skulle ha några lättnader på bränslekostnaderna. Tror ni miljötalibaner att bönderna i Värmland är ute och okynneskör traktorerna? Är miljötalibanerna medvetna om att om man jämför bränsleförbrukningen och vikten som förflyttas mellan en fullastad lastbil och en personbil så skulle en personbil dra högst 1 deciliter per mil – så effektiva har dagens moderna lastbilar blivit. Scania och Volvo forskar sedan flera år tillbaka på att elektrifiera motorvägar så att lastbilar kan gå på ström på långa transportsträckor där detta är effektivast och på exempelvis biobränsle vid slut distribution. Detta till en kostnad som är bråkdelen av att bygga järnväg.

All sådan här utveckling förstörs av Miljöpartiets rabiata motstånd till vägprojekt. Till detta skall läggas att bara på E20 genom Västergötland har dessa miljötalibaners politik kostat 10-15 människoliv och skadade för livet när de konsekvent gått emot en utbyggnad av E20.

En kilometerskatt som alla lastbilar, utländska som svenska, måste betala utjämnar inte konkurrens läget för svenska företag. Däremot försämrar det konkurrensläget mot utlandet och ökar kostnaderna för redan hårt pressade företagare i länet men det är inget som stör caffe latte-drickande miljöpartister för både mat och toapapper finns ju på Ica.

Magnus Johanson

Före detta bonde och nu lastbilschaufför

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.