2015-03-10 06:00

2015-03-10 06:00

Tillväxt och minskade utsläpp går att förena

Replik: Miljö och klimat

Att vi i dag har en modernare fordonsflotta där fler fordon drivs med biobränslen och där de fossildrivna bilarna blivit avsevärt mycket mer energieffektiva har lett till kraftigt sjunkande utsläpp per personkilometer, skriver Johan Hultberg och Torsten Bergstedt.

Svar till Stina Bergström och Louise Hamilton (NWT (3/3)

Det är förståeligt att Miljöpartiet inte gärna vill debattera landsbygdsfrågor då man gång efter annan lägger förslag som slår hårt mot människor och företag utanför storstäderna. Ändå känns det lite märkligt att Stina Bergström och Louise Hamilton i sin replik överhuvudtaget inte bryr sig om att bemöta vårt inlägg om de rödgrönas skadliga landsbygdspolitik utan istället helt ägnar sig åt frågan om transportsektorn klimatomställning.

Inte heller på detta område har alliansen och moderaterna dock något att skämmas för. Det var nämligen under Alliansens tid som omställningen av transportsektorn tog fart. När Alliansen tillträdde hade Sverige, näst efter Albanien, Europas äldsta och mest bränsletörstiga bilpark. Tack vare Alliansens politik med bland annat miljöbilsbonus, nedsatta förmånsvärden för miljöbilar och mycket annat rullar nu omkring 600 000 miljöanpassade bilar på de svenska vägarna.

Att vi i dag har en modernare fordonsflotta där fler fordon drivs med biobränslen och där de fossildrivna bilarna blivit avsevärt mycket mer energieffektiva har lett till kraftigt sjunkande utsläpp per personkilometer och under 2013 minskade utsläppen från vägtransporterna med 2,5 procent. Jämfört med 2007, då vägtrafikens utsläpp var som högst, har utsläppen minskat med 13 procent vilket framför allt är ett resultat av minskade utsläpp från personbilarna.

Stina Bergström nämner år 2015 som ett ödesår för klimatet och menar att Moderaterna vill att det ska vara billigt att förstöra miljön. Detta trots att fokus för vår budget pekar i rakt motsatt riktning. Vi vill att det ska kosta att skita ner och att förorenaren ska betala. Det är därför som vi vill införa ett bonus-malus-system, bygga fler laddstolpar för elbilar och säkerställa bra skattevillkor för biodrivmedel.

Alliansregeringen visade att det går att förena utveckling, tillväxt och framtidsoptimism med kraftigt minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn. Vi tror på mätbara framsteg snarare än fluffiga visioner. Sedan år 2006 när alliansen tillträdde har utsläppen minskat med 14 procent, andelen förnybar energi har ökat med åtta procent och vindkraften producerar tio gånger mer el. För åtta år sedan var endast 3 procent av transportsektorns drivmedel förnybara. I dag är det nästan 16 procent.

Förändringarna inom transportsektorn visar att det går att åstadkomma relativt mycket på kort tid. Siktet är inställt på ett Sverige utan nettoutsläpp år 2050. Moderaterna tänker lägga in en högre växel för att komma dit men vi säger bestämt nej till den straffskatt på avstånd som Bergström och Hamilton vill införa. En skatt på avstånd ger inte lägre utsläpp men skulle slå hårt mot jobb och tillväxt, särskilt för ett län så som Värmland med stora avstånd och mycket landsbygd.

Johan Hultberg (M)

Riksdagsledamot, Kronoberg

Torsten Bergstedt (M)

Ersättare, kommunstyrelsen, Kristinehamn

Svar till Stina Bergström och Louise Hamilton (NWT (3/3)

Det är förståeligt att Miljöpartiet inte gärna vill debattera landsbygdsfrågor då man gång efter annan lägger förslag som slår hårt mot människor och företag utanför storstäderna. Ändå känns det lite märkligt att Stina Bergström och Louise Hamilton i sin replik överhuvudtaget inte bryr sig om att bemöta vårt inlägg om de rödgrönas skadliga landsbygdspolitik utan istället helt ägnar sig åt frågan om transportsektorn klimatomställning.

Inte heller på detta område har alliansen och moderaterna dock något att skämmas för. Det var nämligen under Alliansens tid som omställningen av transportsektorn tog fart. När Alliansen tillträdde hade Sverige, näst efter Albanien, Europas äldsta och mest bränsletörstiga bilpark. Tack vare Alliansens politik med bland annat miljöbilsbonus, nedsatta förmånsvärden för miljöbilar och mycket annat rullar nu omkring 600 000 miljöanpassade bilar på de svenska vägarna.

Att vi i dag har en modernare fordonsflotta där fler fordon drivs med biobränslen och där de fossildrivna bilarna blivit avsevärt mycket mer energieffektiva har lett till kraftigt sjunkande utsläpp per personkilometer och under 2013 minskade utsläppen från vägtransporterna med 2,5 procent. Jämfört med 2007, då vägtrafikens utsläpp var som högst, har utsläppen minskat med 13 procent vilket framför allt är ett resultat av minskade utsläpp från personbilarna.

Stina Bergström nämner år 2015 som ett ödesår för klimatet och menar att Moderaterna vill att det ska vara billigt att förstöra miljön. Detta trots att fokus för vår budget pekar i rakt motsatt riktning. Vi vill att det ska kosta att skita ner och att förorenaren ska betala. Det är därför som vi vill införa ett bonus-malus-system, bygga fler laddstolpar för elbilar och säkerställa bra skattevillkor för biodrivmedel.

Alliansregeringen visade att det går att förena utveckling, tillväxt och framtidsoptimism med kraftigt minskade koldioxidutsläpp från transportsektorn. Vi tror på mätbara framsteg snarare än fluffiga visioner. Sedan år 2006 när alliansen tillträdde har utsläppen minskat med 14 procent, andelen förnybar energi har ökat med åtta procent och vindkraften producerar tio gånger mer el. För åtta år sedan var endast 3 procent av transportsektorns drivmedel förnybara. I dag är det nästan 16 procent.

Förändringarna inom transportsektorn visar att det går att åstadkomma relativt mycket på kort tid. Siktet är inställt på ett Sverige utan nettoutsläpp år 2050. Moderaterna tänker lägga in en högre växel för att komma dit men vi säger bestämt nej till den straffskatt på avstånd som Bergström och Hamilton vill införa. En skatt på avstånd ger inte lägre utsläpp men skulle slå hårt mot jobb och tillväxt, särskilt för ett län så som Värmland med stora avstånd och mycket landsbygd.

Johan Hultberg (M)

Riksdagsledamot, Kronoberg

Torsten Bergstedt (M)

Ersättare, kommunstyrelsen, Kristinehamn

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.