2015-01-08 06:00

2015-01-20 23:14

Inför leveransgaranti för dricksvattnet

Debatt: VA

Hushåll som varit utan fungerande vatten och avlopp under längre än en vecka skulle därmed ha rätt till stöd och ersättning, till exempel genom färskvattenleveranser och möjligheten att enkelt få ekonomisk ersättning eller lägre taxa för perioden i fråga, skriver Hampe Mobärg.

Nyligen rapporterade NWT om behovet av investeringar i Karlstads kommuns vatten- och avloppssystem, både för att utöka nätet och för att byta ut gamla ledningar. För att klara av de kommande årens investeringsbehov kommer VA-taxan successivt att höjas.

Karlstads kommun är på väg i rätt riktning, och har redan minskat utbytestakten från 400 år till 100 år sedan 2009. Men för att säkra ett långsiktigt hållbart underhåll av våra VA-system borde vi också införa en nationell leveransgaranti för vattenkonsumenter, på samma sätt som genomförts på elområdet, SJ med flera. Det vore även kostnadseffektivt – att driva en underhållsfilosofi som innebär att man lagar när det går sönder är dyrt i längden.

På kort sikt kostar det inte särskilt mycket för en kommun att hålla en lägre kvalitet i leveransen av vatten och avlopp – man lagar bara när ledningar går sönder och betalar därefter. Som kund kan man heller inte välja bort en VA-leverantör – vi får helt enkelt finna oss i att ställa om vardagsrutinerna, hämta vattentankar, koka kranvattnet innan salladen ska sköljas och tänderna ska borstas. Vad allt detta kostar i hälsa, tid och ansträngning för invånare och näringsidkare ska inte underskattas och situationen är inte hållbar.

Ett steg i rätt riktning vore därför att öka konsumentmakten genom införandet av en leveransgaranti för vatten och avlopp. Hushåll som varit utan fungerande vatten och avlopp under längre än en vecka skulle därmed ha rätt till stöd och ersättning, till exempel genom färskvattenleveranser och möjligheten att enkelt få ekonomisk ersättning eller lägre taxa för perioden i fråga. Det skulle skapa incitament för Sveriges kommuner att renovera i en starkare takt.

Införandet av krav och garantier för att främja långsiktig kvalitet har redan gjorts på elområdet. När stormen Gudrun drog in över Sverige i januari 2005 stod cirka 730 000 elkunder utan ström och möjligheterna till ersättning var nästan obefintlig. 20 dygn efter stormen var fortfarande över 12 000 kunder utan el och för vissa varade avbrottet i hela 45 dagar. Efter stormen infördes krav på att elavbrott inte får vara längre än 24 timmar och att skadestånd i form av avbrottsersättning automatiskt ska betalas till de som drabbas av elavbrott längre än 12 timmar.

Även andra använder sig utav garantier för att hålla kunderna nöjda och se till att systemet håller måttet. Till exempel har SJ en restidsgaranti som ger dig rätt att kräva ersättning på mellan 25-100 procent av biljettpriset om du blir försenad.

Som konsument har man 2014 i de flesta fall ett starkt skydd och rätt att kräva ersättning när man inte får vad man betalat för. Varför ska vatten och avlopp vara annorlunda? Det är hög tid att öka konsumentmakten inom vatten och avlopp – genom införandet av en leveransgaranti bidrar vi till att säkra rent dricksvatten även i framtiden.

Hampe Mobärg

Samordnare, VA-Fakta

Nyligen rapporterade NWT om behovet av investeringar i Karlstads kommuns vatten- och avloppssystem, både för att utöka nätet och för att byta ut gamla ledningar. För att klara av de kommande årens investeringsbehov kommer VA-taxan successivt att höjas.

Karlstads kommun är på väg i rätt riktning, och har redan minskat utbytestakten från 400 år till 100 år sedan 2009. Men för att säkra ett långsiktigt hållbart underhåll av våra VA-system borde vi också införa en nationell leveransgaranti för vattenkonsumenter, på samma sätt som genomförts på elområdet, SJ med flera. Det vore även kostnadseffektivt – att driva en underhållsfilosofi som innebär att man lagar när det går sönder är dyrt i längden.

På kort sikt kostar det inte särskilt mycket för en kommun att hålla en lägre kvalitet i leveransen av vatten och avlopp – man lagar bara när ledningar går sönder och betalar därefter. Som kund kan man heller inte välja bort en VA-leverantör – vi får helt enkelt finna oss i att ställa om vardagsrutinerna, hämta vattentankar, koka kranvattnet innan salladen ska sköljas och tänderna ska borstas. Vad allt detta kostar i hälsa, tid och ansträngning för invånare och näringsidkare ska inte underskattas och situationen är inte hållbar.

Ett steg i rätt riktning vore därför att öka konsumentmakten genom införandet av en leveransgaranti för vatten och avlopp. Hushåll som varit utan fungerande vatten och avlopp under längre än en vecka skulle därmed ha rätt till stöd och ersättning, till exempel genom färskvattenleveranser och möjligheten att enkelt få ekonomisk ersättning eller lägre taxa för perioden i fråga. Det skulle skapa incitament för Sveriges kommuner att renovera i en starkare takt.

Införandet av krav och garantier för att främja långsiktig kvalitet har redan gjorts på elområdet. När stormen Gudrun drog in över Sverige i januari 2005 stod cirka 730 000 elkunder utan ström och möjligheterna till ersättning var nästan obefintlig. 20 dygn efter stormen var fortfarande över 12 000 kunder utan el och för vissa varade avbrottet i hela 45 dagar. Efter stormen infördes krav på att elavbrott inte får vara längre än 24 timmar och att skadestånd i form av avbrottsersättning automatiskt ska betalas till de som drabbas av elavbrott längre än 12 timmar.

Även andra använder sig utav garantier för att hålla kunderna nöjda och se till att systemet håller måttet. Till exempel har SJ en restidsgaranti som ger dig rätt att kräva ersättning på mellan 25-100 procent av biljettpriset om du blir försenad.

Som konsument har man 2014 i de flesta fall ett starkt skydd och rätt att kräva ersättning när man inte får vad man betalat för. Varför ska vatten och avlopp vara annorlunda? Det är hög tid att öka konsumentmakten inom vatten och avlopp – genom införandet av en leveransgaranti bidrar vi till att säkra rent dricksvatten även i framtiden.

Hampe Mobärg

Samordnare, VA-Fakta

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.