2014-12-31 06:00

2015-01-20 22:40

Så kör du miljövänligt och sparar pengar

Debatt: Bilism

Om man kan förutse trafiksignaler kan man också undvika tvära stopp och starter. Man bör accelerera långsamt och växla upp så tidigt som möjligt, på varvtal mellan 2 000 och 2 500, skriver Torkel Hallander.

Att äga en bil är ett dyrt nöje, eller snarare ett måste för alla som behöver bilen i jobbet eller för att hålla ihop alla familjeaktiviteter. Det går att med enkla medel minska utsläpp och bensinförbrukning med upp till 25 procent och spara både pengar och miljö på samma gång. Eko-körning och smartare underhåll är de nya trenderna.

Bilen, och andra fyrhjuldsdrivna fordon, är en av mänsklighetens främsta uppfinningar. Den har möjliggjort resande och transporter och har bidragit till både individuell frihet och samhällsekonomisk utveckling. Tyvärr släpper bensin- och dieseldrivna bilar ut miljöskadliga avgaser, även om teknisk utveckling såsom katalysatorer och bränslesnåla motorer har minskat dessa utsläpp dramatiskt under senare decennier.

I förlängningen av fordonsteknisk utveckling ligger vätgasdrivna fordon som omvandlar vätgas (som kan utvinnas ur vanligt vatten) till elektricitet med hjälp av bränsleceller, och med vattenånga som enda utsläpp. Dessa fordon blir alltså 100 procent miljövänliga. Flera stora biltillverkare har i dagarna offentliggjort satsningar på dylika bilar. Fram tills dess så får vi använda vår befintliga bilflotta så „grönt” som möjligt. Enskilda bilägare behöver inte passivt invänta bränslesnålare bilmodeller eller sänkta bensinpriser (som sällan infinner sig) för att kunna göra en insats för miljön och den egna plånboken.

Den mest avgörande faktorn när det gäller bränsleförbrukning och föroreningar är hur fordonet framförs. Den genomsnittliga utsläppsnivån för en bil kan variera med hela 25 procent beroende på hur föraren kör. Det ligger bakom idén om ekokörning. Ekokörning är lätt att lära sig, obestridligen mycket lönsamt och dessutom skonsamt för miljön. Ekokörning omfattar en rad tekniker för hur man kan köra ansvarsfullt och därmed minska bränsleförbrukningen.

Det handlar i grunden om en lugnare körstil och ”förutseende” – att se vad som kommer att hända fler kvarter eller kurvor längre fram och därmed ställa om till en annan växel eller släppa upp gaspedalen i förväg. Om man kan förutse trafiksignaler kan man också undvika tvära stopp och starter. Man bör accelerera långsamt och växla upp så tidigt som möjligt, på varvtal mellan 2 000 och 2 500. Man bör också hålla en jämn hastighet, strax under tillåten hastighetsgräns, samt undvika tomgångskörning. Med ekokörning kan bränsleförbrukningen och avgaserna att minska med upp till 25 procent och positiva bieffekter är även minskad olycksrisk och minskat slitage på bilen.

Underhållet av bl a däck är också en avgörande faktor för föroreningar. Undertryck medför flera procents högre bränsleförbrukning. Eftersom däck normalt tappar 0,7 bars tryck per månad bör man minst en gång i månaden fylla på luft för att undvika ökade utsläpp av föroreningar. Val av „gröna däck” kan också minska bränsleförbrukningen avsevärt.

Mitt råd till svenska bilägare som vill spara pengar är att lära sig ekokörning (det finns kurser) och att ta underhållet på allvar. En bilägare med genomsnittlig årlig färdsträcka och bränsleåtgång kan enkelt kan spara 3 000-4 000 kronor per år. Och få de positiva miljöeffekterna på köpet!

Torkel Hallander

Vd, BytHjul.com

Att äga en bil är ett dyrt nöje, eller snarare ett måste för alla som behöver bilen i jobbet eller för att hålla ihop alla familjeaktiviteter. Det går att med enkla medel minska utsläpp och bensinförbrukning med upp till 25 procent och spara både pengar och miljö på samma gång. Eko-körning och smartare underhåll är de nya trenderna.

Bilen, och andra fyrhjuldsdrivna fordon, är en av mänsklighetens främsta uppfinningar. Den har möjliggjort resande och transporter och har bidragit till både individuell frihet och samhällsekonomisk utveckling. Tyvärr släpper bensin- och dieseldrivna bilar ut miljöskadliga avgaser, även om teknisk utveckling såsom katalysatorer och bränslesnåla motorer har minskat dessa utsläpp dramatiskt under senare decennier.

I förlängningen av fordonsteknisk utveckling ligger vätgasdrivna fordon som omvandlar vätgas (som kan utvinnas ur vanligt vatten) till elektricitet med hjälp av bränsleceller, och med vattenånga som enda utsläpp. Dessa fordon blir alltså 100 procent miljövänliga. Flera stora biltillverkare har i dagarna offentliggjort satsningar på dylika bilar. Fram tills dess så får vi använda vår befintliga bilflotta så „grönt” som möjligt. Enskilda bilägare behöver inte passivt invänta bränslesnålare bilmodeller eller sänkta bensinpriser (som sällan infinner sig) för att kunna göra en insats för miljön och den egna plånboken.

Den mest avgörande faktorn när det gäller bränsleförbrukning och föroreningar är hur fordonet framförs. Den genomsnittliga utsläppsnivån för en bil kan variera med hela 25 procent beroende på hur föraren kör. Det ligger bakom idén om ekokörning. Ekokörning är lätt att lära sig, obestridligen mycket lönsamt och dessutom skonsamt för miljön. Ekokörning omfattar en rad tekniker för hur man kan köra ansvarsfullt och därmed minska bränsleförbrukningen.

Det handlar i grunden om en lugnare körstil och ”förutseende” – att se vad som kommer att hända fler kvarter eller kurvor längre fram och därmed ställa om till en annan växel eller släppa upp gaspedalen i förväg. Om man kan förutse trafiksignaler kan man också undvika tvära stopp och starter. Man bör accelerera långsamt och växla upp så tidigt som möjligt, på varvtal mellan 2 000 och 2 500. Man bör också hålla en jämn hastighet, strax under tillåten hastighetsgräns, samt undvika tomgångskörning. Med ekokörning kan bränsleförbrukningen och avgaserna att minska med upp till 25 procent och positiva bieffekter är även minskad olycksrisk och minskat slitage på bilen.

Underhållet av bl a däck är också en avgörande faktor för föroreningar. Undertryck medför flera procents högre bränsleförbrukning. Eftersom däck normalt tappar 0,7 bars tryck per månad bör man minst en gång i månaden fylla på luft för att undvika ökade utsläpp av föroreningar. Val av „gröna däck” kan också minska bränsleförbrukningen avsevärt.

Mitt råd till svenska bilägare som vill spara pengar är att lära sig ekokörning (det finns kurser) och att ta underhållet på allvar. En bilägare med genomsnittlig årlig färdsträcka och bränsleåtgång kan enkelt kan spara 3 000-4 000 kronor per år. Och få de positiva miljöeffekterna på köpet!

Torkel Hallander

Vd, BytHjul.com

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.