2010-11-30 07:30

2015-01-05 22:14

Hur ska du nå din målgrupp?

SOCIALA MEDIER DEBATT

Att finnas i de sociala nätverken utan en tydlig strategi bygger bara en tom fasad och kulisser har ingenting med varumärkesstrategi eller strategiska val att göra, skriver Gunnar Bark.

Via sociala medier når du alltid din målgrupp. Nej, så är det självklart inte. Sociala medier och social marknadsföring är snarare en strategisk inriktning där du väljer att föra din varumärkeskommunikation. Men det är helt säkert inte den enda rätta strategin. Det finns massor av andra strategier för att kommunicera ditt budskap till din målgrupp i en tid då konsumenterna är allt svårare att nå.

Sociala medier används allt oftare och därmed även objudet. Använd istället sociala medier som ytterligare en resurs i marknadsföringen. Att finnas i de sociala nätverken utan en tydlig strategi bygger bara en tom fasad och kulisser har ingenting med varumärkesstrategi eller strategiska val att göra. I detta sammanhang skulle ”underlättande av sociala behov för din publik” vara en bättre term än social marknadsföring.

En social marknadsföringsstrategi kan vara mycket kraftfullt. Men allt för ofta utförs inte strategin med bästa regi. Kanske präglas heller inte publiken av att uttrycka sig själv socialt, eller saknar behov av socialt umgänge, vilket är en förutsättning för att lyckas med en social plattform. Det är svårare för företag att marknadsföra sig mot företag och lättare för företag som marknadsför sig direkt mot konsument. Den marknadsföring som sker från konsument till konsument besitter den största effekten. Oavsett detta är det mellan människor som affärer görs och att bygga relationer människor emellan har alltid stor vikt.

Det är också möjligt att de sociala behoven hos en publik ligger långt ifrån varumärkets värderingar. Kopplingen mellan området för ett socialt behov och varumärkets värderingar är avgörande för framgångsrik kommunikation. Med andra ord krävs det att kunna tolka och länka samman ett socialt behov med varumärket.

En efter en gör allt fler upptäckten att deras sociala marknadsföringsstrategi fungerar. Och fler organisationer ser att det mer handlar om effektivt kapacitetsutnyttjande snarare än en tillräcklig budget. Vi tror på det först när vi sett det med egna ögon. Men vi måste komma ihåg att det för många organisationer kan vara svårt att följa en social marknadsföringsstrategi. För att skapa social närvaro behövs tid, energi och engagemang.

Ska vi fortsätta med det gamla? En sak är säker. Det gamla sättet att kommunicera, där du köper en plats för att ditt budskap ska upprepas maximalt antal gånger, blir allt svårare. I Nielsen Global Online Consumer Survey kan vi läsa att konsumenterna är allt mer försiktiga när det gäller meddelanden från en annonsör. Konsumenterna är allt bättre på att stå emot oönskad reklam. De lär sig att inte störas och ignorerar reklamen som vid till exempel annons- och bannerblindhet.

Lockelsen till bara en känsla är inte längre tillräckligt för att uppleva varumärket som relevant och konsumenterna blir allt mer noga med att välja vilka varumärken de tillåter i sina liv. Varumärkeskommunikation är att erbjuda något för konsumenter som är öppna mot ett varumärke. Om vi erbjuder något för en konsument som gör hans eller hennes liv enklare eller roligare, har vi konsumenternas uppmärksamhet. Detta har, i vår tid, stor betydelse. Varumärken måste visa att de deltar med sin kommunikation för att kunna uppmärksamma en konsuments behov. Det är viktigt att vår varumärkeskommunikation är relevant och värdefull.

Ett varumärke kan vara relevant på flera sätt. Varumärken kan vara socialt relevanta för konsumenterna genom social marknadsföring. Att underlätta sociala behov är en nyckel. En annan form är funktionell betydelse som är en tjänst som gör en konsuments liv enklare eller roligare. Genom marknadsföring som en tjänst underlättar vi vardagen för vår publik.

Förutom det faktum att social relevans och funktionell betydelse är kraftfullt, kan vi också notera värdet genom riktad relevans. Varumärkeskommunikation kan vara relevant genom att erbjuda något som är särskilt relevant för just en enda konsument.

Att hitta och leverera relevans i linje med varumärkets värderingar och strategi tar tid och ansträngning. Varumärken som är relevanta har en varaktig relation med publiken, vilket självklart är viktigt. Vilken riktning du väljer beror på din varumärkesstrategi. Internet är i detta en viktig faktor.

Gunnar Bark

Vd, Hello Clarice

Via sociala medier når du alltid din målgrupp. Nej, så är det självklart inte. Sociala medier och social marknadsföring är snarare en strategisk inriktning där du väljer att föra din varumärkeskommunikation. Men det är helt säkert inte den enda rätta strategin. Det finns massor av andra strategier för att kommunicera ditt budskap till din målgrupp i en tid då konsumenterna är allt svårare att nå.

Sociala medier används allt oftare och därmed även objudet. Använd istället sociala medier som ytterligare en resurs i marknadsföringen. Att finnas i de sociala nätverken utan en tydlig strategi bygger bara en tom fasad och kulisser har ingenting med varumärkesstrategi eller strategiska val att göra. I detta sammanhang skulle ”underlättande av sociala behov för din publik” vara en bättre term än social marknadsföring.

En social marknadsföringsstrategi kan vara mycket kraftfullt. Men allt för ofta utförs inte strategin med bästa regi. Kanske präglas heller inte publiken av att uttrycka sig själv socialt, eller saknar behov av socialt umgänge, vilket är en förutsättning för att lyckas med en social plattform. Det är svårare för företag att marknadsföra sig mot företag och lättare för företag som marknadsför sig direkt mot konsument. Den marknadsföring som sker från konsument till konsument besitter den största effekten. Oavsett detta är det mellan människor som affärer görs och att bygga relationer människor emellan har alltid stor vikt.

Det är också möjligt att de sociala behoven hos en publik ligger långt ifrån varumärkets värderingar. Kopplingen mellan området för ett socialt behov och varumärkets värderingar är avgörande för framgångsrik kommunikation. Med andra ord krävs det att kunna tolka och länka samman ett socialt behov med varumärket.

En efter en gör allt fler upptäckten att deras sociala marknadsföringsstrategi fungerar. Och fler organisationer ser att det mer handlar om effektivt kapacitetsutnyttjande snarare än en tillräcklig budget. Vi tror på det först när vi sett det med egna ögon. Men vi måste komma ihåg att det för många organisationer kan vara svårt att följa en social marknadsföringsstrategi. För att skapa social närvaro behövs tid, energi och engagemang.

Ska vi fortsätta med det gamla? En sak är säker. Det gamla sättet att kommunicera, där du köper en plats för att ditt budskap ska upprepas maximalt antal gånger, blir allt svårare. I Nielsen Global Online Consumer Survey kan vi läsa att konsumenterna är allt mer försiktiga när det gäller meddelanden från en annonsör. Konsumenterna är allt bättre på att stå emot oönskad reklam. De lär sig att inte störas och ignorerar reklamen som vid till exempel annons- och bannerblindhet.

Lockelsen till bara en känsla är inte längre tillräckligt för att uppleva varumärket som relevant och konsumenterna blir allt mer noga med att välja vilka varumärken de tillåter i sina liv. Varumärkeskommunikation är att erbjuda något för konsumenter som är öppna mot ett varumärke. Om vi erbjuder något för en konsument som gör hans eller hennes liv enklare eller roligare, har vi konsumenternas uppmärksamhet. Detta har, i vår tid, stor betydelse. Varumärken måste visa att de deltar med sin kommunikation för att kunna uppmärksamma en konsuments behov. Det är viktigt att vår varumärkeskommunikation är relevant och värdefull.

Ett varumärke kan vara relevant på flera sätt. Varumärken kan vara socialt relevanta för konsumenterna genom social marknadsföring. Att underlätta sociala behov är en nyckel. En annan form är funktionell betydelse som är en tjänst som gör en konsuments liv enklare eller roligare. Genom marknadsföring som en tjänst underlättar vi vardagen för vår publik.

Förutom det faktum att social relevans och funktionell betydelse är kraftfullt, kan vi också notera värdet genom riktad relevans. Varumärkeskommunikation kan vara relevant genom att erbjuda något som är särskilt relevant för just en enda konsument.

Att hitta och leverera relevans i linje med varumärkets värderingar och strategi tar tid och ansträngning. Varumärken som är relevanta har en varaktig relation med publiken, vilket självklart är viktigt. Vilken riktning du väljer beror på din varumärkesstrategi. Internet är i detta en viktig faktor.

Gunnar Bark

Vd, Hello Clarice

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.
null
null
null