2018-05-13 16:04

2018-05-13 19:54

Kristoffersson behåller greppet

METTET: Rallycross

Johan Kristoffersson slutade femma i den tredje VM-deltävlingen av rallycross-VM på Circuit Jules Tacheny i belgiska Mettet. Därmed behåller han sin VM-ledning med nio poängs marginal, nu före Sebastien Loeb. Stallkompisen Petter Solberg slutade tvåa och ligger trea totalt.

Kristoffersson hade en tuff förstadag från besvärliga lägen, men fixade ändå en en fjärde- och en femteplats och låg totalt femma efter lördagen. Under söndagens två kvalrace lyfte PSRX Volkswagen Sweden-föraren sin poängskörd med en andra- och en tredjeplats, vilket innebar tredje plats totalt och en plats i främsta leder på utsidan av Mattias Ekström i första semifinalen.

– Det har varit lite av grejen med den här säsongen hittills, en tuff lördag och en bättre söndag, säger Kristoffersson.

På två hjul

Han håvade sedan också in sex poäng för förstaplatsen i semifinalen, där han dominerade skeendet från början till slut. Därmed fick han pole position i finalen, men det innebar ingen direkt fördel i detta fall.

– Det var lite våtare där än på Loebs sida. Starten blev trots det inte så dålig, men helt plötsligt var jag uppe på två hjul i första kurvan. Vi hade tur som inte rullade där, men när bilen smällde i marken igen kände jag att den tog skada och visste direkt att det skulle bli tufft att gå för seger, berättar Johan.

Kristoffersson fick koncentrera sig på att ta sin Volkswagen Polo R Supercar till målet och bärga de poäng som gick att få.

– Jag försökte verkligen nå pallen, men det fanns inte en chans och istället så tappade jag till femte plats. Det här var inte den perfekta helgen, en hel del hård racing under riktigt, riktigt tuffa förhållanden.

Toppar tabellen

Det fina i kråksången är ändå att Kristoffersson fortfarande toppar VM-tabellen, även nu med nio poängs marginal, men med helgens vinnare Sebastien Loeb som ny tvåa, 75 mot 66 poäng.

– Så sett är det som att den här helgen inte har hänt och nu ser vi fram emot att köra på Silverstone för första gången.

Stallkompisen Petter Solberg fick ihop samma poängskörd, 22 p, som Johan under helgen, men hade lite omvänd framgång. Solberg dominerade under lördagen, men fick det tufft i Q3 och Q4, innan han slutade tvåa efter Kristoffersson i semifinalen. I finalen kom han helskinnad genom startsvängen, där sex bilar brakade in samtidigt.

– Första kurvan ... vad hände egentligen? Jag har inte en aning vad som hände. Jag fick smällar på båda sidorna och ett tag ville jag bara blunda och hoppas på att jag skulle komma ut på andra sidan.

Det gjorde Solberg och segerchans fanns, men till sist fick han nöja sig med att bli tvåa.

– Vi hade en bra chans att vinna, men jag är nöjd med andraplatsen. Det blev många bra poäng under denna helt galna helg, summerar Solberg.

Fortsatt ledning

Även stallchefen i PSRX Volkswagen Sweden, Pernilla Solberg, kunde sammanfatta en trots allt positiv tävling och fortsatt ledning i teammästerskapet.

– Att ta sig från en helg som den här med många poäng är sånt som lägger grunden till ett framgångsrikt mästerskap. Vi åker till Silverstone med en positiv känsla!

Kristoffersson hade en tuff förstadag från besvärliga lägen, men fixade ändå en en fjärde- och en femteplats och låg totalt femma efter lördagen. Under söndagens två kvalrace lyfte PSRX Volkswagen Sweden-föraren sin poängskörd med en andra- och en tredjeplats, vilket innebar tredje plats totalt och en plats i främsta leder på utsidan av Mattias Ekström i första semifinalen.

– Det har varit lite av grejen med den här säsongen hittills, en tuff lördag och en bättre söndag, säger Kristoffersson.

På två hjul

Han håvade sedan också in sex poäng för förstaplatsen i semifinalen, där han dominerade skeendet från början till slut. Därmed fick han pole position i finalen, men det innebar ingen direkt fördel i detta fall.

– Det var lite våtare där än på Loebs sida. Starten blev trots det inte så dålig, men helt plötsligt var jag uppe på två hjul i första kurvan. Vi hade tur som inte rullade där, men när bilen smällde i marken igen kände jag att den tog skada och visste direkt att det skulle bli tufft att gå för seger, berättar Johan.

Kristoffersson fick koncentrera sig på att ta sin Volkswagen Polo R Supercar till målet och bärga de poäng som gick att få.

– Jag försökte verkligen nå pallen, men det fanns inte en chans och istället så tappade jag till femte plats. Det här var inte den perfekta helgen, en hel del hård racing under riktigt, riktigt tuffa förhållanden.

Toppar tabellen

Det fina i kråksången är ändå att Kristoffersson fortfarande toppar VM-tabellen, även nu med nio poängs marginal, men med helgens vinnare Sebastien Loeb som ny tvåa, 75 mot 66 poäng.

– Så sett är det som att den här helgen inte har hänt och nu ser vi fram emot att köra på Silverstone för första gången.

Stallkompisen Petter Solberg fick ihop samma poängskörd, 22 p, som Johan under helgen, men hade lite omvänd framgång. Solberg dominerade under lördagen, men fick det tufft i Q3 och Q4, innan han slutade tvåa efter Kristoffersson i semifinalen. I finalen kom han helskinnad genom startsvängen, där sex bilar brakade in samtidigt.

– Första kurvan ... vad hände egentligen? Jag har inte en aning vad som hände. Jag fick smällar på båda sidorna och ett tag ville jag bara blunda och hoppas på att jag skulle komma ut på andra sidan.

Det gjorde Solberg och segerchans fanns, men till sist fick han nöja sig med att bli tvåa.

– Vi hade en bra chans att vinna, men jag är nöjd med andraplatsen. Det blev många bra poäng under denna helt galna helg, summerar Solberg.

Fortsatt ledning

Även stallchefen i PSRX Volkswagen Sweden, Pernilla Solberg, kunde sammanfatta en trots allt positiv tävling och fortsatt ledning i teammästerskapet.

– Att ta sig från en helg som den här med många poäng är sånt som lägger grunden till ett framgångsrikt mästerskap. Vi åker till Silverstone med en positiv känsla!

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.