2018-03-20 16:41

2018-03-20 16:41

Johan och Petter i ny bil

WOLFSBURG: Rallycross

Försvarande världsmästarna i Rallycross-VM, PSRX Volkswagen Sweden, presenterar årets team från Wolfsburg. För andra säsongen har teamägaren Petter Solberg försvarande världsmästaren i förarmästerskapet, Johan Kristoffersson, vid sin sida. De båda förarna kör uppdaterade Volkswagen Polo R Supercars i årets serie.

PSRX Volkswagen Sweden vann förra årets Rallycross-VM efter åtta av tolv möjliga segrar där Johan Kristoffersson svarade för sju av dem på vägen mot sin mästerskaptitel.

2018 års uppställning är oförändrad med Kristoffersson och teamkamraten Petter Solberg. Däremot sätter de sig bakom ratten i uppdaterade Volkswagen Polo R Supercars, som avtäcktes i Wolfsburg under tisdagen.

Med det avslöjat är regerande mästaren Kristoffersson angelägen om att försvara sin titel, med Barcelona först ut 14-15 april.

– Det känns som om det gått alldeles för lång tid sedan förra årets sista World RX-omgång i Sydafrika i november, säger Johan Kristoffersson och fortsätter:

– Under vintern har jag tränat mycket – och tävlat i rally-VM i en Skoda Fabia R5 i Rally Sweden – men ingenting går upp emot känslan att vara tillbaka i Volkswagen Polo R Supercar igen. När vi började testerna igen i år satt jag i bilen och log för mig själv. Det är så spännande att vara tillbaka och så spännande att börja försvara min titel från förra året.

Samarbetet mellan Solbergs PSRX och Volkswagen Sweden gav omedelbar framgång 2017 och norrmannen medger att utmaningen är att behålla den styrkan.

– Förra årets överenskommelse, att mitt PSRX team skulle bli samarbetspartner med Volkswagen Sweden och Volkswagen Motorsport, blev klar mycket sent – men vi lyckades så bra. Nu är vårt jobb att bygga vidare på den framgången. Det kommer inte att bli lätt, säger Solberg och fortsätter:

– Personligen ser jag fram emot att sätta mig bakom ratten igen. Under vintersäsongen har jag spenderat mycket tid bakom skrivbordet och jag föredrar definitivt mitt kontor med fyra hjul och en säkerhetsbur! Allvarligt talat, jag är en tävlingsmänniska och jag vill börja tävla igen.

PSRX Volkswagen Sweden vann förra årets Rallycross-VM efter åtta av tolv möjliga segrar där Johan Kristoffersson svarade för sju av dem på vägen mot sin mästerskaptitel.

2018 års uppställning är oförändrad med Kristoffersson och teamkamraten Petter Solberg. Däremot sätter de sig bakom ratten i uppdaterade Volkswagen Polo R Supercars, som avtäcktes i Wolfsburg under tisdagen.

Med det avslöjat är regerande mästaren Kristoffersson angelägen om att försvara sin titel, med Barcelona först ut 14-15 april.

– Det känns som om det gått alldeles för lång tid sedan förra årets sista World RX-omgång i Sydafrika i november, säger Johan Kristoffersson och fortsätter:

– Under vintern har jag tränat mycket – och tävlat i rally-VM i en Skoda Fabia R5 i Rally Sweden – men ingenting går upp emot känslan att vara tillbaka i Volkswagen Polo R Supercar igen. När vi började testerna igen i år satt jag i bilen och log för mig själv. Det är så spännande att vara tillbaka och så spännande att börja försvara min titel från förra året.

Samarbetet mellan Solbergs PSRX och Volkswagen Sweden gav omedelbar framgång 2017 och norrmannen medger att utmaningen är att behålla den styrkan.

– Förra årets överenskommelse, att mitt PSRX team skulle bli samarbetspartner med Volkswagen Sweden och Volkswagen Motorsport, blev klar mycket sent – men vi lyckades så bra. Nu är vårt jobb att bygga vidare på den framgången. Det kommer inte att bli lätt, säger Solberg och fortsätter:

– Personligen ser jag fram emot att sätta mig bakom ratten igen. Under vintersäsongen har jag spenderat mycket tid bakom skrivbordet och jag föredrar definitivt mitt kontor med fyra hjul och en säkerhetsbur! Allvarligt talat, jag är en tävlingsmänniska och jag vill börja tävla igen.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.