2015-09-28 06:00

2015-09-28 06:00

Johan obesegrad mästare

KNUTSTORP: Racing

Historisk. Johan Kristoffersson vann även de två avslutande racen i Porsche Carrera Cup Scandinavia, och blev därmed den förste obesegrade mästaren i cupens historia.

– Som förare har man alltid ambitionen att vinna alla race man ställer upp i, men att lyckas med det är egentligen mer än vad man vågar hoppas på, säger Johan.

Johan Kristoffersson hade chansen att skriva historia när årets Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades på Ring Knutstorp i lördags.

Elva race hade körts tidigare under säsongen, och Johan hade varit först över mållinjen i alla elva. Arvikasonen skulle alltså gå till historien om han lyckades vinna även de två sista.

– Lite längre innan, när det här började komma på tal, så tänkte jag att det skulle vara kul om jag lyckades, men går det inte så går det inte, säger Johan.

– Och så tänkte jag länge. Men i fredags, efter kvalet, kände jag att nu har jag ett riktigt bra läge. Jag får inte missa det här nu. Utifrån fanns det ingen press på mig att vinna även de två sista racen, men däremot från min egen sida.

I kvalet på Ring Knutstorp var Johan nämligen snabbast av alla, och fick därmed starta i pole position i lördagens race.

– Det gjorde samtidigt att jag kände att jag hade ett bra övertag gentemot de andra, fortsätter Johan.

– Jag kände att det skulle mycket till om de skulle kunna ta mig.

Hanterade pressen

Redan när Johan aviserade att han skulle köra Carrera Cup i år fick han favoritoket på sina axlar, dubbel mästare – 2012 och 2113 – som han var sedan tidigare.

Den pressen hanterade Johan utan att darra, och samma visa blev det med pressen som han satte på sig själv i lördags.

Johan vann det första racet med närmare fyra sekunder tillgodo på tvåan, Lukas Sundahl, och det andra med drygt en sekund till godo på tvåan Jocke Mangs – som blev trea totalt i mästerskapet på 157 poäng.

Tvåa totalt blev Oscar Palm på 176 poäng, vilket var 164 poäng färre än Johan som slutade säsongen på fantastiska 340 poäng.

– Det känns riktigt skönt, konstaterar Johan, som efter sin historiska säsong är noga med att lyfta fram teamarbetet som ligger bakom framgångarna.

– Det är en enhetsklass, det gäller att ha ”känsla” så att man kan plocka ur det sista lilla ur bilen. Jag och min ingenjör, Ronnie Bergström, har jobbat ihop i många år nu, och han vet hur jag vill ha bilen, säger Johan.

– Och sedan måste man ha bra mekaniker. Säsongen är lång och man måste ha bilen i ordning hela tiden, så det gäller att de är noggranna, fortsätter Johan.

– Alt blir enklare för mig om bilen är tipptopp, som den har varit i år. Om bilen är 100 procent, så kan det räcka att jag ligger på 99 procent som förare, så det underlättar väldigt mycket.

Kör gärna racing

Årets historiska seger var alltså Johan tredje i ordningen i Porschemästerskapet, och Johan utesluter inte att han kommer till start i Carrera Cup även nästa år, för att om möjligt upprepa årets prestation.

– Jag vet inte hur det blir med det nästa år om jag ska vara ärlig. Huvudmålet är rallycrossen, det är det som gäller i första hand. Men jag kör gärna lite racing också, vi får se om det kommer att gå att få till någonting, avslutar Johan.

Johan Kristoffersson hade chansen att skriva historia när årets Porsche Carrera Cup Scandinavia avslutades på Ring Knutstorp i lördags.

Elva race hade körts tidigare under säsongen, och Johan hade varit först över mållinjen i alla elva. Arvikasonen skulle alltså gå till historien om han lyckades vinna även de två sista.

– Lite längre innan, när det här började komma på tal, så tänkte jag att det skulle vara kul om jag lyckades, men går det inte så går det inte, säger Johan.

– Och så tänkte jag länge. Men i fredags, efter kvalet, kände jag att nu har jag ett riktigt bra läge. Jag får inte missa det här nu. Utifrån fanns det ingen press på mig att vinna även de två sista racen, men däremot från min egen sida.

I kvalet på Ring Knutstorp var Johan nämligen snabbast av alla, och fick därmed starta i pole position i lördagens race.

– Det gjorde samtidigt att jag kände att jag hade ett bra övertag gentemot de andra, fortsätter Johan.

– Jag kände att det skulle mycket till om de skulle kunna ta mig.

Hanterade pressen

Redan när Johan aviserade att han skulle köra Carrera Cup i år fick han favoritoket på sina axlar, dubbel mästare – 2012 och 2113 – som han var sedan tidigare.

Den pressen hanterade Johan utan att darra, och samma visa blev det med pressen som han satte på sig själv i lördags.

Johan vann det första racet med närmare fyra sekunder tillgodo på tvåan, Lukas Sundahl, och det andra med drygt en sekund till godo på tvåan Jocke Mangs – som blev trea totalt i mästerskapet på 157 poäng.

Tvåa totalt blev Oscar Palm på 176 poäng, vilket var 164 poäng färre än Johan som slutade säsongen på fantastiska 340 poäng.

– Det känns riktigt skönt, konstaterar Johan, som efter sin historiska säsong är noga med att lyfta fram teamarbetet som ligger bakom framgångarna.

– Det är en enhetsklass, det gäller att ha ”känsla” så att man kan plocka ur det sista lilla ur bilen. Jag och min ingenjör, Ronnie Bergström, har jobbat ihop i många år nu, och han vet hur jag vill ha bilen, säger Johan.

– Och sedan måste man ha bra mekaniker. Säsongen är lång och man måste ha bilen i ordning hela tiden, så det gäller att de är noggranna, fortsätter Johan.

– Alt blir enklare för mig om bilen är tipptopp, som den har varit i år. Om bilen är 100 procent, så kan det räcka att jag ligger på 99 procent som förare, så det underlättar väldigt mycket.

Kör gärna racing

Årets historiska seger var alltså Johan tredje i ordningen i Porschemästerskapet, och Johan utesluter inte att han kommer till start i Carrera Cup även nästa år, för att om möjligt upprepa årets prestation.

– Jag vet inte hur det blir med det nästa år om jag ska vara ärlig. Huvudmålet är rallycrossen, det är det som gäller i första hand. Men jag kör gärna lite racing också, vi får se om det kommer att gå att få till någonting, avslutar Johan.