2015-09-22 16:55

2015-09-22 16:55

Protest sänkte finaldrömmarna

BARCELONA: Rallycross

Tittar man bara på utfallet så var EM-deltävlingen i Barcelona en rätt tråkig tur för Simon Olofsson.
RX Lites-föraren från Eda hade dock fart för betydligt mer än att åka ut i semifinalen.

– Det gick bra i semifinalen också tycker jag, men det blev lite trångt i startsvängen – som det brukar bli – och jag blev knuffad av banan, förklarar Simon.

Simon åkte av som trea och kom tillbaka som trea och tjänade absolut ingenting på ”utflykten”.

– Men han som kom fyra i semifinalen lämnade in en protest, fick igenom den och tog över min finalplats

Ett beslut som inte Simon var helt tillfreds med.

– Alla fyra hjulen är utanför men jag tjänar absolut inte på det. Jag hade gått med på det om jag tjänat på det, men det här var bara surt.

Simon var på god väg att lämna in en motprotest, men valde att inte göra det.

– Vi frågade vad det kostade att lämna in en protest och det var lite väl häftigt.

Därmed fick Simon bita i det sura äpplet och stå åt sidan och se hans värsta konkurrenter om tätplatserna i EM-sammandraget plocka många sköna poäng.

Både Joachim Hvaal och Cyril Raymond, som ligger närmast efter Simon, gick till final och tog därmed in på fjärdeplatsen.

Svårt nå pallen

Med två deltävlingar kvar att köra är det just fjärdeplatsen som hägrar.

Att nå upp till pallen lär bli svårt.

– Tyvärr är det så. Med tanke på hur det ser ut där nere så kommer vi inte att köra i Turkiet. Det var prat på att de flesta skulle stanna hemma, men det blev som det ofta blir, att om en bestämmer sig för att köra så åker även de andra. Troligtvis kommer jag att åka ner till femteplats efter den deltävlingen.

Avgörs i Italien

Därmed kommer allt hopp att ställas till EM-finalen i Italien den 16-18 oktober.

– Chansen till fjärdeplatsen finns absolut, men vi får se hur det ser ut efter Turkiet.

Att Simon ändå är med och hugger på en pallplats i EM är väldigt positivt inför den fortsatta rallycrossatsningen.

– Det är jättepositivt.

Positiv var också vägen fram till semifinalen i Barcelona, vilket också resultatsviten 4-4-6-3 i kvalomgångarna skvallrade om.

– Tiderna blev bara bättre och bättre och det kändes bra hela vägen.

– Det gick bra i semifinalen också tycker jag, men det blev lite trångt i startsvängen – som det brukar bli – och jag blev knuffad av banan, förklarar Simon.

Simon åkte av som trea och kom tillbaka som trea och tjänade absolut ingenting på ”utflykten”.

– Men han som kom fyra i semifinalen lämnade in en protest, fick igenom den och tog över min finalplats

Ett beslut som inte Simon var helt tillfreds med.

– Alla fyra hjulen är utanför men jag tjänar absolut inte på det. Jag hade gått med på det om jag tjänat på det, men det här var bara surt.

Simon var på god väg att lämna in en motprotest, men valde att inte göra det.

– Vi frågade vad det kostade att lämna in en protest och det var lite väl häftigt.

Därmed fick Simon bita i det sura äpplet och stå åt sidan och se hans värsta konkurrenter om tätplatserna i EM-sammandraget plocka många sköna poäng.

Både Joachim Hvaal och Cyril Raymond, som ligger närmast efter Simon, gick till final och tog därmed in på fjärdeplatsen.

Svårt nå pallen

Med två deltävlingar kvar att köra är det just fjärdeplatsen som hägrar.

Att nå upp till pallen lär bli svårt.

– Tyvärr är det så. Med tanke på hur det ser ut där nere så kommer vi inte att köra i Turkiet. Det var prat på att de flesta skulle stanna hemma, men det blev som det ofta blir, att om en bestämmer sig för att köra så åker även de andra. Troligtvis kommer jag att åka ner till femteplats efter den deltävlingen.

Avgörs i Italien

Därmed kommer allt hopp att ställas till EM-finalen i Italien den 16-18 oktober.

– Chansen till fjärdeplatsen finns absolut, men vi får se hur det ser ut efter Turkiet.

Att Simon ändå är med och hugger på en pallplats i EM är väldigt positivt inför den fortsatta rallycrossatsningen.

– Det är jättepositivt.

Positiv var också vägen fram till semifinalen i Barcelona, vilket också resultatsviten 4-4-6-3 i kvalomgångarna skvallrade om.

– Tiderna blev bara bättre och bättre och det kändes bra hela vägen.