2015-09-04 06:00

2015-09-04 06:00

Johan laddad inför "racing" i Lohéac

ARVIKA: Rallycross

I den senaste deltävlingen i rallycross-VM kvalade Johan Kristoffersson in till semifinalerna, men ett tomt batteri ledde till att han inte fick komma till start där.
Nu har han laddat om och ser fram emot helgens tävling i franska Lohéac med tillförsikt.
– Det ska bli spännande. Det här är nog en av de snabbaste banorna i hela VM, säger Johan.

VM-deltävlingen i Hell fick inte det slut som Johan Kristoffersson hade hoppats på. Efter att ha kvalat in till semifinalerna som sexa bland VM-förarna, fick Johan finna sig i att se desamma från åskådarplats.

Detta eftersom batteriet i hans bil laddade ur inför semifinalerna, och teamet inte hann byta det innan det var dags för uppställning – en halvtimme innan start.

Storpublik

– Det var surt. Det är svårt att gardera sig mot en sådan grej, konstaterar Johan, som har lagt besvikelsen bakom sig och nu är fullt fokuserad helgens tävling i Lohéac – dit arrangörerna tror att närmare 70 000 åskådare kommer att sluta upp.

– Det ska bli spännande, säger Johan, som aldrig har tävlat på den franska banan, men som vet vad han har att vänta sig.

– Det här är nog en av de snabbaste banorna i hela VM. Utformningen är mer racingliknande än på de andra banorna, och gruset som finns är pålagt på betong, så på söndag kommer det mesta av det att vara bortkört skulle jag tro.

Ingen nackdel

Att banan i Lohéac har viss likhet med racing borde inte vara en nackdel för Johan, som parallellt med rallycrossen även kör racing – i serien Porsche Carrera Cup Scandinavia där han redan säkrat totalsegern.

– Vi har gjort en del ganska stora förändringar på bilen inför den här tävlingen. Jag tror att banan kommer att passa min körstil rätt bra, så det gäller att ”hitta” en bil som passar till den körstilen. Målsättningen är final först och främst, och sedan pallen, klargör Johan.

När det gäller målsättningar på lite längre sikt har Johan inte ändrat sig, nästa år ska han köra hem VM-titeln i rallycross är det tänkt.

Och hjälp för att kunna nå det målet hoppas han nu kunna få från Even Management, där Erik Veiby är den drivande kraften.

För ett par veckor sedan blev det nämligen klart att Johan kommit med i deras stall.

– Erik har ju varit med och investerat i projektet vi har (Volkswagen Team Sweden, reds anm.), säger Johan.

– Så det här är mer en formalitet. Jag kom väl egentligen med i Even, redan i vintras kan man väl säga men det är först nu vi har tagit tag i det och gjort det officiellt.

Vad innebär det för dig att du är med där?

– Vi är fem stycken, det är Andreas Mikkelsen, Esapekka Lappi, Pontus Tidemand och Ole Christian Veiby och så jag, som är med. Och de hjälper oss med platser, styrningar och sådant, och även ekonomiskt, förklarar Johan.

– De andra som är med håller ju på med rally, och jag åkte ju det lite i vintras. Det skulle vara kul om det skulle öppnas en möjlighet att köra lite mer rally genom det här, fortsätter Johan.

– Det behöver inte vara en tävling, det kan vara ett test. Bara jag får köra lite mer bil.

VM-deltävlingen i Hell fick inte det slut som Johan Kristoffersson hade hoppats på. Efter att ha kvalat in till semifinalerna som sexa bland VM-förarna, fick Johan finna sig i att se desamma från åskådarplats.

Detta eftersom batteriet i hans bil laddade ur inför semifinalerna, och teamet inte hann byta det innan det var dags för uppställning – en halvtimme innan start.

Storpublik

– Det var surt. Det är svårt att gardera sig mot en sådan grej, konstaterar Johan, som har lagt besvikelsen bakom sig och nu är fullt fokuserad helgens tävling i Lohéac – dit arrangörerna tror att närmare 70 000 åskådare kommer att sluta upp.

– Det ska bli spännande, säger Johan, som aldrig har tävlat på den franska banan, men som vet vad han har att vänta sig.

– Det här är nog en av de snabbaste banorna i hela VM. Utformningen är mer racingliknande än på de andra banorna, och gruset som finns är pålagt på betong, så på söndag kommer det mesta av det att vara bortkört skulle jag tro.

Ingen nackdel

Att banan i Lohéac har viss likhet med racing borde inte vara en nackdel för Johan, som parallellt med rallycrossen även kör racing – i serien Porsche Carrera Cup Scandinavia där han redan säkrat totalsegern.

– Vi har gjort en del ganska stora förändringar på bilen inför den här tävlingen. Jag tror att banan kommer att passa min körstil rätt bra, så det gäller att ”hitta” en bil som passar till den körstilen. Målsättningen är final först och främst, och sedan pallen, klargör Johan.

När det gäller målsättningar på lite längre sikt har Johan inte ändrat sig, nästa år ska han köra hem VM-titeln i rallycross är det tänkt.

Och hjälp för att kunna nå det målet hoppas han nu kunna få från Even Management, där Erik Veiby är den drivande kraften.

För ett par veckor sedan blev det nämligen klart att Johan kommit med i deras stall.

– Erik har ju varit med och investerat i projektet vi har (Volkswagen Team Sweden, reds anm.), säger Johan.

– Så det här är mer en formalitet. Jag kom väl egentligen med i Even, redan i vintras kan man väl säga men det är först nu vi har tagit tag i det och gjort det officiellt.

Vad innebär det för dig att du är med där?

– Vi är fem stycken, det är Andreas Mikkelsen, Esapekka Lappi, Pontus Tidemand och Ole Christian Veiby och så jag, som är med. Och de hjälper oss med platser, styrningar och sådant, och även ekonomiskt, förklarar Johan.

– De andra som är med håller ju på med rally, och jag åkte ju det lite i vintras. Det skulle vara kul om det skulle öppnas en möjlighet att köra lite mer rally genom det här, fortsätter Johan.

– Det behöver inte vara en tävling, det kan vara ett test. Bara jag får köra lite mer bil.