2015-07-31 06:00

2015-07-31 06:00

Eklund till start i RallyX

ARVIKA: Rallycross

Stjärnspäckat startfält. I morgon körs den fjärde deltävlingen i RallyX på Westombanan, och i startlistan finns flera kända förare – däribland Arvikas egen Per Eklund som kommer till start i sin nya ”bubbla”.
– Det blir kul. Min första tävlingsbil var också en ”bubbla”, -64 var det, konstaterar Per.

Flera kända namn finns med i startfältet när den fjärde deltävlingen i årets RallyX körs på Westombanan under morgondagen, däribland letten Reinis Nitiss och Sebastian Eriksson från Sunnemo – två förare som de senaste åren visat framfötterna rejält i internationella sammanhang.

– Det är många bra förare med, i Supercar vi har ju även sådana som Kevin Eriksson, som vunnit de tre tidigare deltävlingarna i RallyX, och Eric Färén, som har kört riktigt bra på slutet, säger tävlingsledaren Conny Nilsson, som i sista stund innan anmälningstiden gick ut även kunde räkna in Per Eklund bland förarna som kommer till start i Supercar.

– Det är väldigt roligt att han kommer till start, och i den nya bilen, konstaterar Conny, som räknar med att Pers medverkan i den nya bubblan säkert kommer att locka lite extra åskådare till tävlingen.

– Mellan 5 000 och 7 000 hoppas jag på. Jag hoppas att norrmännen dyker upp, säger Conny.

Skillnad mot 60-talet

För Per handlar det till viss del om nostalgi när han ställer sig på startlinjen i morgon. Den första tävlingsbilen han köpte var en ”bubbla” – men så mycket mer än smeknamnet har inte hans senaste bygge med bilen från -64.

– Då var det 30 hästars motor, det är lite skillnad nu, konstaterar Per och skrattar.

I sitt senaste bygge räknar Per med att han har närmare 20 gånger så många hästkrafter som i sin första ”bubbla”, och nuförtiden är det drivning på alla fyra hjulen som gäller.

Totalt kommer det 18 bilar till start i Supercar, där svenskarna kör om SM-poäng och de norska gästerna kör om NM-diton.

– Det kommer att bli så att vi delar på oss. Vi kör kvalheaten ihop, och sedan norskarna för sig i finalerna och vi svenskar för sig, förklarar Per.

Förutom Supercar kommer det bland annat även att tävlas i Supercar Lites i morgon.

– Där är det också fyrhjulsdrivna bilar, men med sugmotorer, förklarar Conny Nilsson, som i den klassen kan räkna in SMK Edas Simon Olofsson och Sandra Hultgren i startfältet, liksom VM-föraren Reinis Nitiss.

– Där kör han Supercar, men här ska han köra i Supercar Lites.

Hemmahopp i Klass 2

I de två andra klasserna i morgon är det tvåhjulsdrivna bilar som gör upp.

I Klass 2 är det öppet för två typer av bilar – Supernationell max 2400 cc och Touringcar.

– Där har vi EM-mästaren Daniel Lundh, Michael Olander och Dick Johansson som kör för Westom, säger Conny, som även kan räkna in västförare i Klass 4 – JSM – i form av Team Westoms Daniel Garsten och SMK Edas Sofia Dahlborg.

Flera kända namn finns med i startfältet när den fjärde deltävlingen i årets RallyX körs på Westombanan under morgondagen, däribland letten Reinis Nitiss och Sebastian Eriksson från Sunnemo – två förare som de senaste åren visat framfötterna rejält i internationella sammanhang.

– Det är många bra förare med, i Supercar vi har ju även sådana som Kevin Eriksson, som vunnit de tre tidigare deltävlingarna i RallyX, och Eric Färén, som har kört riktigt bra på slutet, säger tävlingsledaren Conny Nilsson, som i sista stund innan anmälningstiden gick ut även kunde räkna in Per Eklund bland förarna som kommer till start i Supercar.

– Det är väldigt roligt att han kommer till start, och i den nya bilen, konstaterar Conny, som räknar med att Pers medverkan i den nya bubblan säkert kommer att locka lite extra åskådare till tävlingen.

– Mellan 5 000 och 7 000 hoppas jag på. Jag hoppas att norrmännen dyker upp, säger Conny.

Skillnad mot 60-talet

För Per handlar det till viss del om nostalgi när han ställer sig på startlinjen i morgon. Den första tävlingsbilen han köpte var en ”bubbla” – men så mycket mer än smeknamnet har inte hans senaste bygge med bilen från -64.

– Då var det 30 hästars motor, det är lite skillnad nu, konstaterar Per och skrattar.

I sitt senaste bygge räknar Per med att han har närmare 20 gånger så många hästkrafter som i sin första ”bubbla”, och nuförtiden är det drivning på alla fyra hjulen som gäller.

Totalt kommer det 18 bilar till start i Supercar, där svenskarna kör om SM-poäng och de norska gästerna kör om NM-diton.

– Det kommer att bli så att vi delar på oss. Vi kör kvalheaten ihop, och sedan norskarna för sig i finalerna och vi svenskar för sig, förklarar Per.

Förutom Supercar kommer det bland annat även att tävlas i Supercar Lites i morgon.

– Där är det också fyrhjulsdrivna bilar, men med sugmotorer, förklarar Conny Nilsson, som i den klassen kan räkna in SMK Edas Simon Olofsson och Sandra Hultgren i startfältet, liksom VM-föraren Reinis Nitiss.

– Där kör han Supercar, men här ska han köra i Supercar Lites.

Hemmahopp i Klass 2

I de två andra klasserna i morgon är det tvåhjulsdrivna bilar som gör upp.

I Klass 2 är det öppet för två typer av bilar – Supernationell max 2400 cc och Touringcar.

– Där har vi EM-mästaren Daniel Lundh, Michael Olander och Dick Johansson som kör för Westom, säger Conny, som även kan räkna in västförare i Klass 4 – JSM – i form av Team Westoms Daniel Garsten och SMK Edas Sofia Dahlborg.