2015-05-24 20:50

2015-05-24 20:50

Pontus treai VM-premiär

MATOSINHOS: Rally

Pontus Tidemand slutade på tredje plats i WRC 2-klassen i sin första VM-deltävling med Skodas fabriksteam.
I huvudklassen WRC slutade norrmannen Mads Østberg och hans co-driver Jonas Andersson på sjunde plats.

Volkswagen dominerade huvudklassen i det portugisiska VM-rallyt och lade beslag på alla tre pallplatserna.

Jari-Matti Latvala och Miika Anttila segrade, 8,2 sekunder före Sébastien Ogier och Julien Ingrassia på andra och 28,6 sekunder före Andreas Mikkelsen och Ola Fløene på tredje plats.

Mads Østberg och hans co-driver, Jonas Andersson från Gunnarskog, slutade på sjunde plats i sin Citroën, distanserade med 2.32,2 av de finländska segrarna.

Frustrerande lördag

– Efter omständigheterna är jag nöjd med det som vi presterade i det här rallyt, säger Mads, som tillsammans med Jonas upplevde en frustrerande lördag.

Först fick de då köra förmiddagens sträckor med fel inställningar på ”set-upen” till sin bil och sedan under eftermiddagen drabbades de av ett fel som gjorde att motorn gick i ”safe mode”.

– Det gjorde att vi inte kunde bygga upp tillräckligt med tryck i turbon, och det felet körde vi med hela eftermiddagen berättar Mads.

– Tillsammans förstörde de två felen våra möjligheter att vara med och slåss om en plats på pallen, konstaterar han besviket.

Lyckad R5-debut

Betydligt mer uppåt efter målgången var Pontus Tidemand, som kom till tävlingen med siktet inställt på att fullfölja rallyts alla sträckor och på så vis få till en bra debut med Skodas nya Fabia R5.

Fullföljde rallyt gjorde Pontus, och i sin VM-debut för Skoda rattade han Fabia R5-an till en tredje plats i WRC 2-klassen.

– Helt fantastiskt att få sluta på pallen i min allra första tävling med Fabia R5. Det här överträffade mina egna förväntningar och jag är verkligen nöjd, säger Pontus nöjt.

Tuff uppladdning

Tillsammans med co-drivern Emil Axelsson hade Pontus den kanske mest hektiska uppladdningen av alla ekipagen inför Rally Portugal. Förra helgen tävlade de på Nya Kaledonien och hoppade därefter direkt på ett flygplan till Europa för att kastas in i VM-cirkusen så snart de anlände.

Trots det lyckade de hålla koncentrationen uppe hela helgen.

Pontus fick en flygande start på torsdagskvällens superspecial. Inför en publik på 25 000 satte han den tredje snabbaste tiden i klassen, bara tre sekunder bakom qatariern Nasser Al-Attiyah som var snabbast i sin Ford Fiesta RRC.

Bromsproblem

Under fredagen fokuserade Pontus på stabil körning med målet att varken ta risker eller tappa för mycket tid. Trots problem med bromsarna på den fjärde sträckan, något som kostade drygt 20 sekunder, lyckades han avsluta dagen med samma placering som kvällen innan.

På lördagen handlade allt om att fortsätta att köra klokt och ta tillvara varje kilometer. Pontus gjorde ändå en storstilad prestation och satte riktigt imponerande sträcktider - även fast han inte utnyttjade sin fulla kapacitet för att inte riskera helgens huvudmål. Tyvärr dök bromsproblemet upp igen på dagens sista sträcka vilket innebar fler tappade sekunder, men tredjeplatsen var inte i fara.

Med endast tre sträckor att avverka på söndag förmiddag, försvarade Pontus tredjeplatsen och rodde därmed hem ännu en pallplats i WRC 2. Denna gång som fabriksförare för Skoda Motorsport och dessutom i en helt ny bil.

Lyckad WRC-comeback

– R5:an är riktigt kul att köra och vi hittade snabbt rytmen och kunde anpassa oss, berättar Pontus.

– Vi tog oss igenom alla sträckor och det fungerade väldigt bra överlag. Vi tappade bromsarna på två sträckor, vilket var synd, men det är en del av utvecklingen av den nya bilen så man får ha det i beräkningarna i de första tävlingarna. Bilen levererar absolut och det är ändå en skön känsla att vara med i toppen och samtidigt veta att du inte går på din maxkapacitet. Vi har mer att ge så jag ser redan fram emot nästa chans i VM.

Sammantaget blev helgen en lyckad WRC-comeback för Skoda.

Utöver Pontus tredjeplats, blev det också en andraplats för Esapekka Lappi, som är Pontus teamkompis i såväl Skoda som Even Management.

Segrade i WRC 2 gjorde Nasser Al-Attiyah, som i mål var 12,0 sekunder före Lappi och 37,8 före Potntus.

Volkswagen dominerade huvudklassen i det portugisiska VM-rallyt och lade beslag på alla tre pallplatserna.

Jari-Matti Latvala och Miika Anttila segrade, 8,2 sekunder före Sébastien Ogier och Julien Ingrassia på andra och 28,6 sekunder före Andreas Mikkelsen och Ola Fløene på tredje plats.

Mads Østberg och hans co-driver, Jonas Andersson från Gunnarskog, slutade på sjunde plats i sin Citroën, distanserade med 2.32,2 av de finländska segrarna.

Frustrerande lördag

– Efter omständigheterna är jag nöjd med det som vi presterade i det här rallyt, säger Mads, som tillsammans med Jonas upplevde en frustrerande lördag.

Först fick de då köra förmiddagens sträckor med fel inställningar på ”set-upen” till sin bil och sedan under eftermiddagen drabbades de av ett fel som gjorde att motorn gick i ”safe mode”.

– Det gjorde att vi inte kunde bygga upp tillräckligt med tryck i turbon, och det felet körde vi med hela eftermiddagen berättar Mads.

– Tillsammans förstörde de två felen våra möjligheter att vara med och slåss om en plats på pallen, konstaterar han besviket.

Lyckad R5-debut

Betydligt mer uppåt efter målgången var Pontus Tidemand, som kom till tävlingen med siktet inställt på att fullfölja rallyts alla sträckor och på så vis få till en bra debut med Skodas nya Fabia R5.

Fullföljde rallyt gjorde Pontus, och i sin VM-debut för Skoda rattade han Fabia R5-an till en tredje plats i WRC 2-klassen.

– Helt fantastiskt att få sluta på pallen i min allra första tävling med Fabia R5. Det här överträffade mina egna förväntningar och jag är verkligen nöjd, säger Pontus nöjt.

Tuff uppladdning

Tillsammans med co-drivern Emil Axelsson hade Pontus den kanske mest hektiska uppladdningen av alla ekipagen inför Rally Portugal. Förra helgen tävlade de på Nya Kaledonien och hoppade därefter direkt på ett flygplan till Europa för att kastas in i VM-cirkusen så snart de anlände.

Trots det lyckade de hålla koncentrationen uppe hela helgen.

Pontus fick en flygande start på torsdagskvällens superspecial. Inför en publik på 25 000 satte han den tredje snabbaste tiden i klassen, bara tre sekunder bakom qatariern Nasser Al-Attiyah som var snabbast i sin Ford Fiesta RRC.

Bromsproblem

Under fredagen fokuserade Pontus på stabil körning med målet att varken ta risker eller tappa för mycket tid. Trots problem med bromsarna på den fjärde sträckan, något som kostade drygt 20 sekunder, lyckades han avsluta dagen med samma placering som kvällen innan.

På lördagen handlade allt om att fortsätta att köra klokt och ta tillvara varje kilometer. Pontus gjorde ändå en storstilad prestation och satte riktigt imponerande sträcktider - även fast han inte utnyttjade sin fulla kapacitet för att inte riskera helgens huvudmål. Tyvärr dök bromsproblemet upp igen på dagens sista sträcka vilket innebar fler tappade sekunder, men tredjeplatsen var inte i fara.

Med endast tre sträckor att avverka på söndag förmiddag, försvarade Pontus tredjeplatsen och rodde därmed hem ännu en pallplats i WRC 2. Denna gång som fabriksförare för Skoda Motorsport och dessutom i en helt ny bil.

Lyckad WRC-comeback

– R5:an är riktigt kul att köra och vi hittade snabbt rytmen och kunde anpassa oss, berättar Pontus.

– Vi tog oss igenom alla sträckor och det fungerade väldigt bra överlag. Vi tappade bromsarna på två sträckor, vilket var synd, men det är en del av utvecklingen av den nya bilen så man får ha det i beräkningarna i de första tävlingarna. Bilen levererar absolut och det är ändå en skön känsla att vara med i toppen och samtidigt veta att du inte går på din maxkapacitet. Vi har mer att ge så jag ser redan fram emot nästa chans i VM.

Sammantaget blev helgen en lyckad WRC-comeback för Skoda.

Utöver Pontus tredjeplats, blev det också en andraplats för Esapekka Lappi, som är Pontus teamkompis i såväl Skoda som Even Management.

Segrade i WRC 2 gjorde Nasser Al-Attiyah, som i mål var 12,0 sekunder före Lappi och 37,8 före Potntus.