2018-07-12 16:57

2018-07-12 16:57

Laddade för Operakavalkad

KÖLA: Musik i världsklass i ladan

Operasopranen Annalena Persson från Köla reser världen runt i jobbet. Nyss hemkommen till Sverige efter ett jobb i Venedig förbereder hon sig för den traditionella operakonserten hemma i Kölaladan.
– Det är det viktigaste jobbet på hela året! säger hon.

Hur stor är sannolikheten att två flickor som växer upp som närmaste grannar och bästa kompisar i Köla båda ska bli professionella sopransångerskor? Det var i alla fall vad som hände med Annalena Persson och Maria Westling Mayer. Annalena Persson, som har sin fasta adress i Göteborg, tillbringar livet på resande fot mellan världens stora scener. Maria Westling Mayer arbetar vid Kulturskolan i Karlstad. En gång per år åker de hem till sitt gamla Köla, där de bjuder på en operakavalkad av hög kvalitet.

Från stora scener

I en gammal lada lyckas de varje år – det blir sjunde gången i år – sätta ihop ett program där både sångare och instrumentalister kommer från de stora scenerna. I år får de båda barndomsvännerna sällskap av Marco Stella, baryton, Jonas Duran, tenor, och pianisten Martin Andersson. Samtliga är kollegor till Annalena Persson vid Göteborgsoperan.

Att få kollegorna att ställa upp var inte svårt – tvärtom.

– Förr fick man be på sina bara knän för att få hit kollegor. Nu är det de andra som ber att få komma och man måste välja bort några.

Vilar rösten på kusten

Annalena är med på presskonferensen via videosamtal från Västkusten, där hon vilar rösten några dagar mellan jobbet i Venedig och det hemma i Köla. Hon ser mycket fram emot den årliga konserten, eller konserterna rättare sagt. Det blir två, den 18 och 19 juli. Den första är utsåld sedan länge, den andra håller på att bli det.

Operakavalkaden i Köla växer från år till år och lockar numera publik från såväl Norge som Holland och Tyskland.

Vad är det då som är så speciellt – för sångare såväl som publik – med Kölakonserterna?

– Det är inte så ofta man kommer så nära. På operan är det en stor scen och ett orkesterdike. Här är man nästan uppe i ansiktet på publiken, det är häftigt! säger Annalena Persson.

– Vi har ingen förstärkning heller, så det är bara det naturliga ljudet. Jag kan tänka mig att publiken tycker att det är en häftig upplevelse.

Bra ljud

En gammal lada, helt utan anpassning för att förbättra akustiken, hur låter sången och musiken i en sådan lokal?

– Det är den bästa akustiken som finns! Alla som kommer säger samma sak, den är fantastisk!

En teori bland arrangörerna är att det är ladans av naturen ojämna väggar som gör att ljudet reflekteras på ett naturligt, välljudande sätt.

Hur stor är sannolikheten att två flickor som växer upp som närmaste grannar och bästa kompisar i Köla båda ska bli professionella sopransångerskor? Det var i alla fall vad som hände med Annalena Persson och Maria Westling Mayer. Annalena Persson, som har sin fasta adress i Göteborg, tillbringar livet på resande fot mellan världens stora scener. Maria Westling Mayer arbetar vid Kulturskolan i Karlstad. En gång per år åker de hem till sitt gamla Köla, där de bjuder på en operakavalkad av hög kvalitet.

Från stora scener

I en gammal lada lyckas de varje år – det blir sjunde gången i år – sätta ihop ett program där både sångare och instrumentalister kommer från de stora scenerna. I år får de båda barndomsvännerna sällskap av Marco Stella, baryton, Jonas Duran, tenor, och pianisten Martin Andersson. Samtliga är kollegor till Annalena Persson vid Göteborgsoperan.

Att få kollegorna att ställa upp var inte svårt – tvärtom.

– Förr fick man be på sina bara knän för att få hit kollegor. Nu är det de andra som ber att få komma och man måste välja bort några.

Vilar rösten på kusten

Annalena är med på presskonferensen via videosamtal från Västkusten, där hon vilar rösten några dagar mellan jobbet i Venedig och det hemma i Köla. Hon ser mycket fram emot den årliga konserten, eller konserterna rättare sagt. Det blir två, den 18 och 19 juli. Den första är utsåld sedan länge, den andra håller på att bli det.

Operakavalkaden i Köla växer från år till år och lockar numera publik från såväl Norge som Holland och Tyskland.

Vad är det då som är så speciellt – för sångare såväl som publik – med Kölakonserterna?

– Det är inte så ofta man kommer så nära. På operan är det en stor scen och ett orkesterdike. Här är man nästan uppe i ansiktet på publiken, det är häftigt! säger Annalena Persson.

– Vi har ingen förstärkning heller, så det är bara det naturliga ljudet. Jag kan tänka mig att publiken tycker att det är en häftig upplevelse.

Bra ljud

En gammal lada, helt utan anpassning för att förbättra akustiken, hur låter sången och musiken i en sådan lokal?

– Det är den bästa akustiken som finns! Alla som kommer säger samma sak, den är fantastisk!

En teori bland arrangörerna är att det är ladans av naturen ojämna väggar som gör att ljudet reflekteras på ett naturligt, välljudande sätt.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.