2015-03-30 10:48

2015-03-30 10:48

Rock som chockar

RITZ: Studentkonsert

En helhetsupplevelse, en studentkonsert utöver det vanliga. I tisdags stod Solbergagymnasiets musikestet Ole Mathis Haglund på Ritz scen, gestaltad som doktor i en blodig läkarrock. Skräckrock, progressiv och psykedelisk hårdrock framträdde ur en dystopisk scenshow och åldersgränsen var ett faktum.

– När det kommer till varför jag valde att göra en konsert så var det faktiskt ingen fråga om saken. Det finns få musikrelaterade upplevelser starkare än att direkt förmedla en känsla, säger Ole.

Konserten med titeln Cult of Insaneology var öppen för tolkning och galenskapen eskalerade. Alla i bandet hade en egen roll, vissa med repliker. Och låtarna var kopplade till skådespelet. Alla på scenen var dränkta i blodröd färg. Vid keyboarden fanns frälsaren, gestaltad av Patrik Johansson. Och från ingenstans dök det upp en nallefigur som vandrade på och runt scenen. Publiken var en del av experimentet och Ole som doktor skulle ta hand om oss och bandet. Doktorn ville bli president över hela världen och få ett slut på det rationella. Magdalena Åhlin kanske hade svaret när hon med pondus och zombieliknande uppenbarelse sjöng White rabbit av Jeffersson Airplane. Doktorn fick också extra feeling med Screaming Jay Hawkins I put a spell on you.

– Det roligaste har varit att få intonera sig med den särskilda enheten som den musikaliska kombinationen av människor utgör, berättar Ole.

Ole är i huvudsak gitarrist, men inför denna konsert fick han lära sig att behärska sången och spela samtidigt. Hans sångstil passar exakt för hans musiksmak. Inspiration inför konserten säger han sig ha hämtat från gitarristen Robert Fripp. I Goliath av The Mars Volta kom Oles röst och galenskap till sitt esse. Skickliga musiker visade att de gav allt och det var lätt att känna av svänget i exempelvis Led Zeppelins No Quarter och finallåten Tools Lateralus.

– Jag tänker definitivt fortsätta med musik. På vilket sätt är odefinierat, men musik och musikskapande kommer alltid finnas i visst fokus, säger Ole.

– När det kommer till varför jag valde att göra en konsert så var det faktiskt ingen fråga om saken. Det finns få musikrelaterade upplevelser starkare än att direkt förmedla en känsla, säger Ole.

Konserten med titeln Cult of Insaneology var öppen för tolkning och galenskapen eskalerade. Alla i bandet hade en egen roll, vissa med repliker. Och låtarna var kopplade till skådespelet. Alla på scenen var dränkta i blodröd färg. Vid keyboarden fanns frälsaren, gestaltad av Patrik Johansson. Och från ingenstans dök det upp en nallefigur som vandrade på och runt scenen. Publiken var en del av experimentet och Ole som doktor skulle ta hand om oss och bandet. Doktorn ville bli president över hela världen och få ett slut på det rationella. Magdalena Åhlin kanske hade svaret när hon med pondus och zombieliknande uppenbarelse sjöng White rabbit av Jeffersson Airplane. Doktorn fick också extra feeling med Screaming Jay Hawkins I put a spell on you.

– Det roligaste har varit att få intonera sig med den särskilda enheten som den musikaliska kombinationen av människor utgör, berättar Ole.

Ole är i huvudsak gitarrist, men inför denna konsert fick han lära sig att behärska sången och spela samtidigt. Hans sångstil passar exakt för hans musiksmak. Inspiration inför konserten säger han sig ha hämtat från gitarristen Robert Fripp. I Goliath av The Mars Volta kom Oles röst och galenskap till sitt esse. Skickliga musiker visade att de gav allt och det var lätt att känna av svänget i exempelvis Led Zeppelins No Quarter och finallåten Tools Lateralus.

– Jag tänker definitivt fortsätta med musik. På vilket sätt är odefinierat, men musik och musikskapande kommer alltid finnas i visst fokus, säger Ole.