2018-05-15 17:23

2018-05-15 17:23

Ny skolskjuts till hösten

ARVIKA: För Arvikaelever som studerar inom gymnasiesärskolan i Karlstad

Kommunstyrelsen i Arvika har beslutat att inrätta en särskild skolskjuts för elever som läser på gymnasiesärskolan i Karlstad från och med nästa läsår.

Bakgrunden till beslutet är att det är svårt för elever som studerar i Karlstad att få boende och inackordering, och då måste de pendla i stället. Det finns elever som känner oro för de dagliga resorna och det kan påverka deras skolgång.

– Därför föreslog jag att vi kan införa en särskild skolskjuts, en liten miniskolbuss och få en resa i lugn och ro som tar dem direkt till skolan, säger gymnasiechefen i Arvika kommun, Carin Hedengård.

Ett enda program

Arvika har inte mycket kvar av sin egen gymnasiesärskola. I dag erbjuder kommunen bara ett enda nationellt program, fordon och godshantering.

– Vi har inte haft antagning till Individuella programmet på två år. Vi har inte kunnat. Vi har haft vikande elevunderlag.

Därför hänvisas ungdomar till andra orter, i första hand Karlstad. Där finns ett större utbud av program att välja mellan inom gymnasiesärskolan.

I dag är det en grupp på nio elever som läser i Karlstad. För de som inte klarar att åka tåg blir det taxiresor.

Förslaget att införa en särskild skolskjutslinje dagligen till gymnasiesärskolan i Karlstad var uppe på kommunstyrelsens senaste sammanträde där det antogs.

Vad händer nu?

– Vi kommer att kontakta de elever som är berörda och informera om att den här möjligheten finns. Sen finns det kanske de som vill fortsätta åka tåg och då får de förstås göra det. Det här är ett erbjudande, säger Carin Hedengård.

Enligt beslutet ska den särskilda skolskjutsen börja köra från och med i höst.

– Ambitionen är att vi ska få i gång det till dess.

Färre elever

Aina Wåhlund (S) ordförande i kommunstyrelsens utskott för Lärande och stöd tycker beslutet är bra på flera sätt.

– Något vi ser som positivt både för eleverna och ekonomin. Det blir tryggare för de som åker och det blir billigare än enskilda taxiresor.

Utbudet inom gymnasiesärskolan i Arvika har successivt blivit mindre och i dag har man alltså bara kvar antagning till programmet för fordonsvård och godshantering. Enligt ett tidigare beslut i år har det gått att söka dit även inför nästa läsår.

– Men jag vet inte än om vi har några sökande. Sen får jag ta ett resonemang med politiken hur vi ska göra inför läsåret 2019/2020. Vi ser att vi har väldigt lite elever fram till 2023.

Antalet elever minskar inte bara i Arvika kommun enligt Carin Hedengård, utan Värmland som helhet och det pågår en diskussion i länet om gymnasiesärskolan i framtiden.

På vilka orter ska den finnas? Hur ska man bedriva gymnasiesärskola med kvalitet till rimliga kostnader? Hur ser tillgången på lärare ut? Kraven på behörighet för att undervisa inom gymnasiesärskolan har skärpts.

Bakgrunden till beslutet är att det är svårt för elever som studerar i Karlstad att få boende och inackordering, och då måste de pendla i stället. Det finns elever som känner oro för de dagliga resorna och det kan påverka deras skolgång.

– Därför föreslog jag att vi kan införa en särskild skolskjuts, en liten miniskolbuss och få en resa i lugn och ro som tar dem direkt till skolan, säger gymnasiechefen i Arvika kommun, Carin Hedengård.

Ett enda program

Arvika har inte mycket kvar av sin egen gymnasiesärskola. I dag erbjuder kommunen bara ett enda nationellt program, fordon och godshantering.

– Vi har inte haft antagning till Individuella programmet på två år. Vi har inte kunnat. Vi har haft vikande elevunderlag.

Därför hänvisas ungdomar till andra orter, i första hand Karlstad. Där finns ett större utbud av program att välja mellan inom gymnasiesärskolan.

I dag är det en grupp på nio elever som läser i Karlstad. För de som inte klarar att åka tåg blir det taxiresor.

Förslaget att införa en särskild skolskjutslinje dagligen till gymnasiesärskolan i Karlstad var uppe på kommunstyrelsens senaste sammanträde där det antogs.

Vad händer nu?

– Vi kommer att kontakta de elever som är berörda och informera om att den här möjligheten finns. Sen finns det kanske de som vill fortsätta åka tåg och då får de förstås göra det. Det här är ett erbjudande, säger Carin Hedengård.

Enligt beslutet ska den särskilda skolskjutsen börja köra från och med i höst.

– Ambitionen är att vi ska få i gång det till dess.

Färre elever

Aina Wåhlund (S) ordförande i kommunstyrelsens utskott för Lärande och stöd tycker beslutet är bra på flera sätt.

– Något vi ser som positivt både för eleverna och ekonomin. Det blir tryggare för de som åker och det blir billigare än enskilda taxiresor.

Utbudet inom gymnasiesärskolan i Arvika har successivt blivit mindre och i dag har man alltså bara kvar antagning till programmet för fordonsvård och godshantering. Enligt ett tidigare beslut i år har det gått att söka dit även inför nästa läsår.

– Men jag vet inte än om vi har några sökande. Sen får jag ta ett resonemang med politiken hur vi ska göra inför läsåret 2019/2020. Vi ser att vi har väldigt lite elever fram till 2023.

Antalet elever minskar inte bara i Arvika kommun enligt Carin Hedengård, utan Värmland som helhet och det pågår en diskussion i länet om gymnasiesärskolan i framtiden.

På vilka orter ska den finnas? Hur ska man bedriva gymnasiesärskola med kvalitet till rimliga kostnader? Hur ser tillgången på lärare ut? Kraven på behörighet för att undervisa inom gymnasiesärskolan har skärpts.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.