2015-08-03 06:00

2015-08-03 06:00

Foto:

Norrmän, jetmotorer och vackert väder på Westlanda

ARVIKA: Nittonde upplagan av Gränsträffen

I helgen anordnades Gränsträffen på Westlanda. För nittonde gången i ordningen lockades långväga gäster till Arvika – många från Norge.

Jesper och Per-Oluf Olsen från Sandefjord hade precis landat sin F9F Panther, en replika i skala 1:5 av det amerikanska stridsflyget från efterkrigstiden.

Landat hårt. Planet låg efteråt upplagd på bockar för reparationer av landningsställen.

– Jag började flyga i Italien när jag gick i skola där och fick sedan med mig pappa, sedan har det bara eskalerat, sa Jesper Olsen som är på sin fjärde modellflygträff i år.

– Det är adrenalinet som gör det. När man ska få ner en så dyr sak oskadd till marken är det nerver till 100 procent, fortsatte han.

Vidar Tolfse från Fredrikstad var med sitt propellerplan en minoritet.

Men planet är någonting extra. En minutiös kopia – ner till minsta nit – av det amerikanska bombplanet B420 Liberator som användes under andra världskriget.

Träffa folk

För Vidar Tolfse är det själva byggandet som är det intressanta – och att få komma ut och träffa folk.

Det var hans tionde gränsträff och numera flyger han nästan enbart på träffar.

– Jag och frun åker runt på meetings. Vi bor på hotell så går hon på shoppingtur i byn när jag flyger, sa han.

Många kopior av flygplan flög över Westlanda på lördagen, men också en hel del experimentella modellflyg, sådana som är byggda av en enda anledning – att flyga fort, som speakern uttryckte det.

Lyckad träff

Arrangören Arvika modellflygklubb var mycket nöjd med helgen, inte minst tack vare det vackra vädret.

– När vi har tur med vädret så är piloterna nöjda och då är vi nöjda, sa Johnny Skjärvö, ordförande i klubben.

Publikantalet under helgen var dock något lägre än tidigare år.

– Vi skyller på Rallycrossen. Men säljer vi slut på hamburgarna så är det tillräckligt för oss, sa Johnny Skjärvö.

Störst och bäst

Piloterna som kommer till Arvika brukar säga att Gränsträffen är störst och bäst och många återvänder år efter år.

– Nästa år firar vi 20-årsjubileum så då får vi hitta på något extra, sa Johnny Skjärvö som inte vill gå in på vilka idéer som diskuteras.

Dyr hobby

Flertalet av piloterna hade rest långt för att få flyga i Arvika och kom med specialbyggda vagnar för tre-fyra plan som kan kosta upp till 200 000 kronor vardera.

Försäkringarna gäller under förvaring och transport men inte i luften – eller vid landning.

Nerver till 100 procent, var det.

 

Patrik Höiseth

Jesper och Per-Oluf Olsen från Sandefjord hade precis landat sin F9F Panther, en replika i skala 1:5 av det amerikanska stridsflyget från efterkrigstiden.

Landat hårt. Planet låg efteråt upplagd på bockar för reparationer av landningsställen.

– Jag började flyga i Italien när jag gick i skola där och fick sedan med mig pappa, sedan har det bara eskalerat, sa Jesper Olsen som är på sin fjärde modellflygträff i år.

– Det är adrenalinet som gör det. När man ska få ner en så dyr sak oskadd till marken är det nerver till 100 procent, fortsatte han.

Vidar Tolfse från Fredrikstad var med sitt propellerplan en minoritet.

Men planet är någonting extra. En minutiös kopia – ner till minsta nit – av det amerikanska bombplanet B420 Liberator som användes under andra världskriget.

Träffa folk

För Vidar Tolfse är det själva byggandet som är det intressanta – och att få komma ut och träffa folk.

Det var hans tionde gränsträff och numera flyger han nästan enbart på träffar.

– Jag och frun åker runt på meetings. Vi bor på hotell så går hon på shoppingtur i byn när jag flyger, sa han.

Många kopior av flygplan flög över Westlanda på lördagen, men också en hel del experimentella modellflyg, sådana som är byggda av en enda anledning – att flyga fort, som speakern uttryckte det.

Lyckad träff

Arrangören Arvika modellflygklubb var mycket nöjd med helgen, inte minst tack vare det vackra vädret.

– När vi har tur med vädret så är piloterna nöjda och då är vi nöjda, sa Johnny Skjärvö, ordförande i klubben.

Publikantalet under helgen var dock något lägre än tidigare år.

– Vi skyller på Rallycrossen. Men säljer vi slut på hamburgarna så är det tillräckligt för oss, sa Johnny Skjärvö.

Störst och bäst

Piloterna som kommer till Arvika brukar säga att Gränsträffen är störst och bäst och många återvänder år efter år.

– Nästa år firar vi 20-årsjubileum så då får vi hitta på något extra, sa Johnny Skjärvö som inte vill gå in på vilka idéer som diskuteras.

Dyr hobby

Flertalet av piloterna hade rest långt för att få flyga i Arvika och kom med specialbyggda vagnar för tre-fyra plan som kan kosta upp till 200 000 kronor vardera.

Försäkringarna gäller under förvaring och transport men inte i luften – eller vid landning.

Nerver till 100 procent, var det.

 

Patrik Höiseth