2015-06-08 06:00

2015-06-08 09:28

Snabbtåg Stockholm-Oslo trots allt

ARVIKA: Kommunikationer. Ledningsbyte skjuts upp två år

Det planerade bytet av kontaktledningar på Kongsvingerbanan skjuts två år framåt i tiden. Därmed kan SJ:s snabbtågssatsning mot Oslo dra i gång som planerat till sensommaren.

Nyligen kom chockbeskedet. SJ:s planerade satsning på snabbtågstrafik Stockholm-Oslo med stopp i bland annat Arvika skulle läggas på is. Orsaken var att Kongsvingerbanan under tre års tid skulle stängas under dagtid så att de hårt slitna kontaktledningarna kunde bytas ut, en satsning på 400 miljoner norska kronor.

Två år

Men nu har dock norska Jernbaneverket ändrat sig. Man skjuter ledningsbytet två år framåt och ska under tiden fundera ut ett sätt att genomföra bytet utan att viktig tågtrafik drabbas.

– Det var ett väldigt roligt besked, säger SJ:s affärschef Petter Essén. Vi har förstått att något positivt var på gång men det kändes ändå osäkert in i det sista.

Snabbare

De nuvarande två lokdragna tågen dras in från 9 augusti. I stället blir det X2000 till Oslo från Arvika kl 8.48, 14.14 och 18.43 – resorna tar knappt två timmar – samt till Stockholm kl 07.30, 13.16 och 18.46 – tågen tar tre timmar eller drygt tre timmar.

Glada

Både SJ:s vd Crister Fritzson och infrastrukturminister Anna Johansson (S) är nöjda med det norska beslutet. Så här säger de till DN:

– Det är ett mycket glädjande besked för oss och de tusentals resenärer som redan köpt biljetter till snabbtågen. Det gör att SJ kan ta sig an uppgiften att konkurrera med flyget mellan Europas två mest snabbväxande regioner, Oslo och Stockholm, säger Fritzson.

– Väldigt positivt. Snabbtågen mellan Stockholm och Oslo är både viktiga för Karlstad och hela Värmland och för kommunikationerna mellan de två huvudstäderna. Snabbtågen förbättrar pendlingsmöjligheterna vilket är viktigt för möjligheterna till fler jobb på båda sidor gränsen, säger Johansson.

1,5 timmar

SJ:s satsning på snabbtåg gör att restiden mellan de två huvudstäderna kortas från 6 till 4,5 timmar.

Nyligen kom chockbeskedet. SJ:s planerade satsning på snabbtågstrafik Stockholm-Oslo med stopp i bland annat Arvika skulle läggas på is. Orsaken var att Kongsvingerbanan under tre års tid skulle stängas under dagtid så att de hårt slitna kontaktledningarna kunde bytas ut, en satsning på 400 miljoner norska kronor.

Två år

Men nu har dock norska Jernbaneverket ändrat sig. Man skjuter ledningsbytet två år framåt och ska under tiden fundera ut ett sätt att genomföra bytet utan att viktig tågtrafik drabbas.

– Det var ett väldigt roligt besked, säger SJ:s affärschef Petter Essén. Vi har förstått att något positivt var på gång men det kändes ändå osäkert in i det sista.

Snabbare

De nuvarande två lokdragna tågen dras in från 9 augusti. I stället blir det X2000 till Oslo från Arvika kl 8.48, 14.14 och 18.43 – resorna tar knappt två timmar – samt till Stockholm kl 07.30, 13.16 och 18.46 – tågen tar tre timmar eller drygt tre timmar.

Glada

Både SJ:s vd Crister Fritzson och infrastrukturminister Anna Johansson (S) är nöjda med det norska beslutet. Så här säger de till DN:

– Det är ett mycket glädjande besked för oss och de tusentals resenärer som redan köpt biljetter till snabbtågen. Det gör att SJ kan ta sig an uppgiften att konkurrera med flyget mellan Europas två mest snabbväxande regioner, Oslo och Stockholm, säger Fritzson.

– Väldigt positivt. Snabbtågen mellan Stockholm och Oslo är både viktiga för Karlstad och hela Värmland och för kommunikationerna mellan de två huvudstäderna. Snabbtågen förbättrar pendlingsmöjligheterna vilket är viktigt för möjligheterna till fler jobb på båda sidor gränsen, säger Johansson.

1,5 timmar

SJ:s satsning på snabbtåg gör att restiden mellan de två huvudstäderna kortas från 6 till 4,5 timmar.